Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Album týdne Normana Lebrechta: Krzysztof Penderecki – Credo
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Album týdneChystá seHudbaPostřehyRecenzeSoudobá HudbaZe světa

Album týdne Normana Lebrechta: Krzysztof Penderecki – Credo

Britský hudební kritik a publicista Norman Lebrecht si k dnešní recenzi vybral album Credo polského skladatele Krzysztofa Pendereckého v podání Oregon Bach Festival Orchestra & Choir pod taktovkou Helmutha Rillinga.

Lebrecht Norman
Published: 20/03/2021
Share
2 Min Read
SHARE
Přebal CD: Krzysztof Penderecki – Credo (foto Hänsler Classic)
Přebal CD: Krzysztof Penderecki – Credo (foto Hänsler Classic)

Příští týden tomu bude rok, co zemřel polský skladatel Krzysztof Penderecki. A přitom se stále nedočkal pohřbu. Omezení týkající se koronaviru spolu s tím, že jeho rodina a přátelé trvají na státním pohřbu, způsobila všemožná zpoždění a odklady. Smutná to dohra životu zasvěcenému Bohu a člověku.

Ač byl Penderecki modernistickým skladatelem, byl nesvůj v čistě avantgardní estetice a naopak se vždy rozzářil, když se naskytla příležitost složit dílo, které by oslavovalo jeho římskokatolickou víru. Credo, které si spolu objednaly v roce 1996 Bach Academy ve Stuttgardu a Bach Festival v Oregonu, je plné jakéhosi osvobození, snad od nutnosti uspokojit kohokoliv pod úrovní andělů.

Je to bohatě texturované a skrz na skrz melodické dílo. Jsou v něm pasáže, které odkazují na Stravinského Symfonii žalmů a Mahlerovu Symfonii vzkříšení, ale Penderecki se na své předchůdce příliš dlouho neohlíží. Nalezneme též momenty nezapomenutelné originality pro pět sólistů (sopranistku Juliane Banse, basistu Thomase Quasthoffa, tenoristu Thomase Randleho a mezzo-sopranistky Mariettu Simpsonovou a Milagro Vargasovou) a přitom jim ušetří síly k obrovskému vyvrcholení s oregonským orchestrem a sborem pod taktovkou Helmuta Rillinga. Vrcholy jsou senzační – je to ta nejsilnější hudba, kterou Penderecki kdy napsal. Tato nahrávka živého koncertu nás přenáší zpět do doby, kdy měl malý festival na zapadlém americkém univerzitním kampusu dostatečné ambice k tomu, aby angažoval ty nejlepší žijící skladatele. Podobný už možná nezažijeme.

Krzysztof Penderecki – Credo
Oregon Bach Festival Orchestra & Choir
Dirigent: Helmuth Rilling

Label: hänssler CLASSIC
Datum vydání: 25. září 2020

Hodnocení Normana Lebrechta: ****/*****

TAGGED:Krzysztof PendereckiNorman LebrechtSEZ
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Premiéra Serebrennikovova Parsifala ve Vídni se odkládá, režisér inscenuje na dálku
Next Article R. Strauss: Elektra - Metropolitan Opera New York 2016 (zdroj Metropolitan Opera) Týden s hudbou. Koncerty a představení online
5 2 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up