Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Album týdne Normana Lebrechta: Klaus Mäkelä – dirigent v luftě
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Album týdneChystá seHudbaRecenzeZe světa

Album týdne Normana Lebrechta: Klaus Mäkelä – dirigent v luftě

Ve své pravidelné recenzi Norman Lebrecht hodnotí nejnovější CD Orchestre De Paris pod vedením finského dirigenta Klause Mäkely.

Lebrecht Norman
Published: 17/03/2024
Share
2 Min Read
SHARE
Klaus Mäkelä (foto Marco Borggreve)
Klaus Mäkelä (foto Marco Borggreve)

V pouhých osmadvaceti letech je finský dirigent Klaus Mäkelä nejžhavějším želízkem v ohni, ačkoliv mimo orchestrální rybníček je stále relativně neznámý. V současné době působí jako hudební ředitel v Oslu, Paříži a Amsterdamu. Proslýchá se, že by měl být jmenován šéfdirigentem v Chicagu. Jak se mu podaří skloubit všechny pozice, to si můžeme jen domýšlet.

Co se týče soukromého života – nedávno ukončil půlroční románek s klavíristkou Yujou Wang. Ti dva mají naplánované společné koncerty na následující tři roky. To by mohlo být ošemetné. Zapomeňte na to, co vykládají v rádiu – klasická hudba a vztahy nejdou dohromady.

Otázkou zůstává přínos finského čahouna. Jeho technika je hbitá a lehká a zdá se, že si osvojil transakční dovednosti, díky nimž jej orchestr bude následovat i do pekla. Jeho interpretace však občas bývají nekonzistentní, povrchní a neoriginální. Soubor Sibeliových symfonií z Osla působil téměř neidentifikovatelně. Stravinského Svěcení jara v Paříži prošlo jen o pestík mandlového květu.

Pařížské provedení Petrušky je strhující. Ďábel je skryt v detailu – takovou krutost, jako by to šlo o Svěcení jara, jsem ještě v této partituře neslyšel. Pařížské dechy hrají s přesností, z níž naskakuje husí kůže, a klavírista Bertrand Chamayou se do hry zapojuje s hravostí, které se prostě nedá odolat. Petruška pozitivně jiskří.

Dvě Debussyho skladby už tolik ne. Taneční báseň Hry sotva zvedá paty z podlahy a Preludium k Faunovu odpoledni není ani tak zasněné, jako přímo uspávací. Samozřejmě, jsou to skladby, které dokáže francouzský orchestr zahrát i ve spánku. Na nahrávce by však dřímat neměli. Mäkelä by si měl nechat dirigentský šlofík do letadla.

Album na Spotify:

Stravinsky: Petrushka – Debussy: Jeux, Prélude

Igor Stravinsky: Petruška
Claude Debussy: Hry, taneční báseň
Claude Debussy: Preludium k Faunovu odpoledni

Orchestre De Paris
Klaus Mäkelä – dirigent

Label: Decca
Datum vydání: 8. března 2024
Hodnocení Normana Lebrechta: ****
/***

TAGGED:Bertrand ChamayouKlaus MäkeläOrchestre de ParisSEZ
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Smetanovské dny: Orbis trio, 13. března 2024, Dům hudby, Plzeň (zdroj Plzeňská filharmonie) Orbis Trio předvedlo v Plzni technickou virtuozitu
Next Article Tomáš Jamník (foto Herbert Slavík) Týden s hudbou: Koncerty, opery, TV, stream
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up