
Když se dirigent Rafael Kubelík vrátil v roce 1990 po dlouhých dvaačtyřiceti letech v exilu do Prahy, první, koho vyhledal, byli skladatelé umlčení komunistickým režimem. Mezi nimi byl i Viktor Kalabis, autor komorní hudby, pěti symfonií a klavírního koncertu pro svou manželku, cembalistku Zuzanu Růžičkovou. Dodnes si pamatuji to napětí a vlnu posvátného úžasu, které naplnily kostel na Malé Straně, když Kubelík vstoupil, aby se zúčastnil poledního koncertu zakázaných autorů.
Zařadit Kalabise do jasné škatulky je téměř nemožné. V jeho hudbě lze slyšet ozvuky Janáčka a Martinů, ale bez jejich rytmické posedlosti či nezapomenutelných melodií. Je diskrétním expresionistou, jehož dílo získává na síle pomalu a nenápadně při každém dalším poslechu – jako mozaika, dílek po dílku. Na nahrávce Kremeraty Balticy najdete dvě suity pro smyčcový orchestr a drobná „duettina“ v podání Gidona Kremera a violoncellistky Magdaleny Ceple.
Co mě upoutalo nejvíce, je Kalabisova vrozená obezřetnost – jako by odmítal narušit zavedený řád radikálním modernismem. Zatímco se Růžičková různými způsoby vyrovnávala s režimem, Kalabis se držel v pozadí. Smyčcové skladby napsal pro soubor, který jeho žena založila společně s Václavem Neumannem v době, kdy jí Česká filharmonie nesměla zaměstnat. Pod povrchem té hudby bublá mnoho nevysloveného. Neustále mám chuť slyšet víc.
Kremer a Ceple tvoří pozoruhodnou dvojici. Zbytek ansámblu je ve špičkové formě. Mrzí mě jediné – že jsem se s Kalabisem tehdy na Malé Straně nepotkal – v den, kdy mohl konečně svobodně promluvit. Jeho hudba si říká o to, aby byla slyšena.
Album na Spotify:
Album na YouTube:
Kalabis: Duettina, Chamber Music & Diptych
Viktor Kalabis: Duettina pro housle a violoncello, Op. 67 (I. Introduzione, II. Danzetta, III. Serenata, IV. Finale)
Viktor Kalabis: Komorní hudba pro smyčce, Op. 21 (I. Andantino, II. Allegro vivo, III. Adagio, molto quieto)
Viktor Kalabis: Diptych pro smyčce, op. 66 (I. Andante, II. Allegro vivo)
Kremerata Baltica
Gidon Kremer – housle
Label: Hyperion
Datum vydání: 2. května 2025 2025
Hodnocení Normana Lebrechta: ****