Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Album týdne Normana Lebrechta: Jean Sibelius – Orchestrální písně
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Album týdneChystá seHudbaRecenzeSoudobá HudbaZe světa

Album týdne Normana Lebrechta: Jean Sibelius – Orchestrální písně

Ve své pravidelné recenzi tento týden Norman Lebrecht hodnotí nahrávku orchestrálních písní Jeana Sibelia v podání Norského rozhlasového orchestru s mezzosopranistkou Marianne Beate Kjellandovou pod vedením Petra Popelky. Nahrávka vyjde v říjnu.

Lebrecht Norman
Published: 01/01/1970
Share
2 Min Read
SHARE
The Norwegian Radio Orchestra (zdroj The Norwegian Radio Orchestra, foto Julia Marie Naglestad)
The Norwegian Radio Orchestra (zdroj The Norwegian Radio Orchestra, foto Julia Marie Naglestad)

Stejně jako Mahler se Sibelius držel toho, co uměl. Nenapsal žádnou operu a téměř žádné komorní skladby, jen symfonie a písně. Jeho koncentrace prostředků a výrazu je stejně intenzivní ve dvouminutové písni jako ve čtyřicetiminutové symfonii.

Na rozdíl od Mahlera Sibelius šetří orchestrací a někdy vše nechává jen na sólovému klarinetu a spodních smyčcích. Používá švédské texty, jen výjimečně se vrací k svému rodnému jazyku – Finštině (kterou neovládal plynně). Je škoda, že Sibeliovy písně uslyšíte za Baltským mořem jen zřídka, protože nám o něm prozrazují více, než každé další zahájení sezony ve Finsku. Celkem napsal Sibelius 109 písní – vyzývám vás, abyste vyjmenovali alespoň tři z nich.

Norský rozhlasový orchestr dodal krabici plnou ledu obsahující 18 nahrávek s vynikající mezzosopranistkou Marianne Beate Kjellandovou jako sólistkou. Témata jsou Arktida, krutá příroda a zima. Tu a tam se návštěvník zastaví u lůžka nemocného dítěte – stejně jako on se bojíte, že dítě zemře (Sibelius přišel o svou nejmladší dceru v únoru 1900). 

Dva hlavní písňové cykly, opusy 17 a 36, spadají do přelomu století, do doby jeho prvních dvou symfonií, houslového koncertu a smutkem vyvolané závislosti na alkoholu a tabáku. Písně jsou však průzračné jako sklenice ledové vody (oblíbená Sibeliova metafora) a tyto příklady jsou příkladné a povznášející (nebo: příběhy jsou obdivuhodné a povzbudivé). Netuším, kde se paní Kjellandová schovávala, ale přál bych si, aby se objevovala častěji – její hlas je nádherný nástroj. Pokud jde o Norský rozhlasový orchestr – pod vedením českého dirigenta Petra Popelky se jejich bohaté textury vyrovnají Filharmonii Oslo. Pokud bych měl vybrat jednu skladbu, která se mnou půjde do sprchy – Svarta rosor, opus 36/1.

Ukázka:

Marianne Beate Kjelland – mezzo-soprano
Norwegian Radio Orchestra
Petr Popelka – dirigent

Label: LAWO
Datum vydání: 7. října 2022

Hodnocení Normana Lebrechta: ****/*****

TAGGED:Petr PopelkaSEZ
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Next Article Začínáme
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up