Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Album týdne Normana Lebrechta: Jak udělat z Beethovena hudebního Frankensteina
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Album týdneChystá seHudbaRecenzeZe světa

Album týdne Normana Lebrechta: Jak udělat z Beethovena hudebního Frankensteina

To podivné pokušení překomponovat existující díla hudebních velikánů tu bylo vždy. Poslední pokus, kterému se Norman Lebrecht věnuje ve své pravidelné recenzi, je klavírní koncert Breeta Deana.

Lebrecht Norman
Published: 07/07/2024
Share
2 Min Read
SHARE
Jonathan Biss (zdroj Jonathan Biss)
Jonathan Biss (zdroj Jonathan Biss)

Dobří skladatelé odedávna ví, že s Beethovenem si nemají zahrávat. V porovnání s ostatními mistry bylo na Beethovenova témata napsáno nejméně variací. Mahler a další reformátoři, kteří se pokoušeli o modernizaci instrumentací jeho děl, si natloukli nos. Nedávné „dokončení“ Beethovenovy údajné Desáté symfonie pomocí umělé inteligence bylo mimořádně špatným vtipem.

Vytvořit nový klavírní koncert z fragmentů Císařského koncertu muselo australského skladatele Breeta Deana stát hodně odvahy, tím spíše, že původní Císařský koncert zazněl ve stejném programu před ním. Dean, bývalý violista Berlínské filharmonie, je zručný tvůrce orchestrálních receptů, které znějí zároveň svěže i důvěrně. Přesně ví, co dělá. Když jeho dílo Zimní cesta zabředne do fádní části, přihodí šikovný riff z Císařského a publikum je spokojené.

Deanovo sedmadvacetiminutové dílo o třech větách je vybaveno větším počtem vět, než by Beethoven potřeboval – ale klavíry se od jeho časů zlepšily a klavíristé také. Jonathan Biss hraje Zimní cestu s dechberoucí obratností a zjevným požitkem. Symfonický orchestr Švédského rozhlasu se jen tak tak drží v bezpečných hlukových mezích, diriguje David Afkham. I po třech posleších si stále nejsem jistý budoucností Deanovy skladby. A Švédské provedení Císařského koncertu je jednoznačně nedostačující.

Album na Spotify:

Jonathan Biss: Beethoven/5 Vol.1

Ludwig van Beethoven: Klavírní koncert č. 5 Es dur, op. 73, „Císařský (I. Allegro, II. Adagio un poco moto, III. Rondo: Allegro, ma non troppo)
Brett Dean: Piano Concerto (Gneixendorf Music – Eine Winterreise, I. Ankunft. “Gneixendorf? Das klingt wie eine brechende Achse!”, II. Die Abreise. Schwer gefasste Entschlüße (Muß es sein?), III. Epilog. Plaudite, amici, comoedia finita est)

Sveriges Radios Symfoniorkester
Jonathan Biss – klavír
David Afkham – dirigent

Label: Orchid
Datum vydání: 26. dubna 2024
Hodnocení Normana Lebrechta: ***

TAGGED:David AfkhamJonathan BissSEZSveriges Radios Symfoniorkester
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Plzeňská filharmonie - logo Plzeňská filharmonie vyhlašuje konkurz do skupiny lesních rohů s povinností 1. lesního rohu
Next Article Eriko Wakizono naposledy jako Odetta v Labutím jezeře (foto Kristýna Housková) S Eriko Wakizono o odcházení s lehkostí
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up