Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Album týdne Normana Lebrechta: Hans Winterberg – Orchestrální díla
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Album týdneChystá seHudbaRecenzeSoudobá HudbaZe světa

Album týdne Normana Lebrechta: Hans Winterberg – Orchestrální díla

Ve své pravidelné recenzi Norman Lebrecht tentokrát hodnotí novou nahrávku orchestrálních děl česko-německého skladatele Hanse Winterberga v podání hudebníků Symfonického orchestru Berlínského rozhlasu – kvůli sporům okolo autorských práv se jedná o vůbec první nahrávku Winterbergovy hudby pro orchestr.

Lebrecht Norman
Published: 05/06/2022
Share
2 Min Read
SHARE
Hans Winterberg (foto Peter Kreitmeir)
Hans Winterberg (foto Peter Kreitmeir)

Hans Winterberg byl jedním z tisíců skladatelů zakázaných a utlačovaných nacisty, ale jeho příběh je přesto značně unikátní. Byl to německy mluvící Žid z Prahy a v roce 1945 byl na několik měsíců v terezínském koncentračním táboře. Po konci války uprchl do Bavorska, kam však nikdy úplně nezapadl. Až to své smrti v roce 1991 žil na pokraji chudoby v Mnichově.

V roce 2002 jeho adoptovaný syn Christoph Winterberg prodal autorská práva k Winterbergově hudbě Sudetsko-německému hudebnímu institutu, pod podmínkou že jeho dílo nespatří světlo světa až do roku 2031. Skladatelův vnuk Peter Kreitmeir toto moratorium soudně napadl, a za pomoci vnuka Arnolda Schoenberga dosáhl rozsudku, díky kterému je dnes možné Winterbergovu hudbu opět hrát a nahrávat. V podání Berlínského rádiového orchestru pak minulý rok vzniklo toto album – vůbec první veřejně dostupná nahrávka Winterbergovy orchestrální tvorby.

Stálo to za čekání? Částečně ano. Symfonie č. 1 z roku 1936 je tak podobná tvorbě Albana Berga, že nikoho asi moc nezaujme. Je to kompetentní skladba, ale nic nového pod sluncem.

První ze čtyř klavírních koncertů je zajímavější, ačkoliv vliv Bartóka a Prokofjeva je zřejmý. Skutečným objevem je Rhythmophonie – třicetiminutová skladba z let 1966-67, která míchá předválečného Janáčka s post-Stravinským důrazem na rytmus. Je to pro mě zcela nový zvukový svět, zajímavý a přitažlivý. Pokud je ve Wintenbergově katalogu více takto inventivních skladeb, rozhodně je chci slyšet.

Ukázka:

Hans Winterberg: Sinfonia drammatica; Piano Concerto No. 1; Rhythmophonie
H. Winterberg: Symfonie č. 1 „Sinfonia drammatica“
H. Winterberg: Koncert pro klavír a orchestr č. 1

H. Winterberg: Rhythmophonie

Jonathan Powell – klavír
Johannes Kalitzke – dirigent
Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin

Label: Cappricio
Datum vydání: 6. května 2022
Hodnocení Normana Lebrechta: ***/*****

TAGGED:Hans WinterbergSEZ
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Gautier Capuçon (zdroj Pražské jaro, foto Petra Hajská) Ohlédnutí za 77. ročníkem festivalu Pražské jaro
Next Article Národní divadlo moravskoslezské vypisuje konkurz na místo člena operního orchestru – viola
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up