Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Album týdne Normana Lebrechta: György Ligeti – 18 etud
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Album týdneChystá seHudbaRecenzeSoudobá HudbaZe světa

Album týdne Normana Lebrechta: György Ligeti – 18 etud

Jako album tohoto týdne Norman Lebrecht vybral novou sbírku všech 18 klavírních etud mistra poválečné avantgardy Györgyho Ligetiho v podání pianisty Dannyho Drivera, kterou vydá Hyperion na začátku března 2021.

Lebrecht Norman
Published: 20/02/2021
Share
2 Min Read
SHARE
CD: Ligeti – The 18 Etudes (zdroj Amazon.com)

Ze všech různých skladatelů poválečné avantgardy se György Ligeti v dnešní době hraje nejvíce. Je možné strávit celý rok v koncertních síních, aniž byste uslyšeli jedinou notu Bouleze nebo Stockhausena, ale Ligeti – který z těchto tří zemřel nejdříve, v roce 2006 – je v nejčerstvější v paměti. Jeho opera Le grand macabre, se svým post-moderně anarchistickým humorem, je jak dělaná pro televizní vysílání a jeho houslový koncert je neo-bartókovská klasika současné hudby. 

Tyto klavírní etudy z 80. a 90. let, kdy se Ligeti rozhádal s tehdejšími didaktickými avantgardisty, jsou pro hráče ďábelsky náročné a zároveň pro publikum neodolatelně poslouchatelné. Pomineme-li Bartóka, Ligetiho hlavním vlivem je zde Debussy a jeho filigránská jemnost i občasné výbuchy podrážděnosti. Ligeti některé ze svých skladeb popisuje jako “falešný gamelan”, ale možná tím jen škádlí. Skladba, která se mi od něj líbí nejvíc, se jmenuje Melancholický holub (v originále Galamb Borong). Vím, co se tím názvem myslí – přesně popisuje výraz, který měl Ligeti pokaždé, když jsem se s ním setkal. Ale nikdy nezůstal zasmušilý dlouho.

Britský klavírista Danny Driver zachycuje jeho zlomy nálad s nebývalou intuicí, střídá gamelanové brnkání s boulezovskými kladívky a zároveň nikdy nepřestane se v jeho hře nikdy neztratí Ligeti. Pokud chcete poznat, co všechno dokáže klavír, měli byste alespoň na chvíli pobýt v této poutavé krajině zvuků.

Ukázky k dispozici zde.

György Ligeti – The 18 Études
Danny Driver – klavír

Label: Hyperion
Datum vydání: 5. březen 2021

Hodnocení Normana Lebrechta: *****/*****

TAGGED:Danny DriverGyörgy LigetiNorman LebrechtSEZ
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article The Prague Concert Co. vypisuje konkurz na pozici produkční
Next Article Před 25 lety zemřel japonský skladatel Tōru Takemitsu
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up