Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Album týdne Normana Lebrechta: Grażyna Bacewicz – Piano works
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Album týdneHudbaRecenze

Album týdne Normana Lebrechta: Grażyna Bacewicz – Piano works

Novým albem týdne Normana Lebrechta je výběr z klavírní tvorby dle jeho mínění neprávem opomíjené polské skladatelky Grażyny Bacewicz v podání švédsko-polského klavíristy Petera Jablonského.

Lebrecht Norman
Published: 19/02/2022
Share
2 Min Read
SHARE
Peter Jablonski (foto Renato Bianchini)
Peter Jablonski (foto Renato Bianchini)

Vždy, když poslouchám hudbu Grażyny Bacewicz, přemýšlím, jestli za její relativní neznámost nestojí předsudky. Její mužští kolegové ji vždy chválili. Ale podívejte se, jak o ní mluvil třeba Witold Lutosławski, který vyzdvihoval její „poctivost, upřímnost, soucitnost a ochotu vše sdílet a obětovat se pro druhé“ – to zní jako muž popisující kvality ženy, ne jako jeden skladatel hodnotící druhého na své úrovni.

Bacewicz byla sice zvolena viceprezidentkou Svazu polských skladatelů, ale moc slávy jí to nepřineslo. Brzy poté se na cestě do Arménie v lednu 1969 nakazila chřipkou, přehnala to s antibiotiky a její srdce selhalo. Bylo jí 59 let. Dodnes její dílo neslýcháme zdaleka tolik, jak by si zasloužila.

Švédsko-polský klavírista Peter Jablonski se rozhodl tuto nespravedlnost alespoň částečně napravit tímto výběrem ze skladatelčiných klavírních děl. Dvě sonáty z let 1949 a 1953 jsou tak rozjímavé, že člověk žasne, jak mohly být složené v době stalinistického teroru. Spíše než pouhým projevem eskapismu jsou projevem duševního povznesení. Bacewicz nám v nich nabízí bezpečí.

Desítka etud z prostředku padesátých let je snad až moc Bartókovská – Poláci a Maďaři k sobě mají, alespoň co se klavíru týče, blízko už od dob Chopina a Liszta. Ale Concert Krakowiak z roku 1949 je naprosto úžasný. Bacewicz do něj cenzuře navzdory propašovala neuvěřitelně rafinované narážky na režimní hudby oslavující dělníky a sedláky. Stačí si poslechnout tuto krátkou skladbu a jedno je jisté – tato žena by dokázala cokoliv, co si zamanula.

Ukázka:

Grażyna Bacewicz: Piano works
G. Bacewicz: Concert Krakowiak
G. Bacewicz: Two Etudes on Double Notes

G. Bacewicz: Klavírní sonáta č. 1
G. Bacewicz: Klavírní sonáta č. 2

Peter Jablonski – klavír

Label: Ondine
Datum vydání: Únor 2022
Hodnocení Normana Lebrechta: ****/*****

TAGGED:Grażyna BacewiczPeter JablonskiSEZ
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Ilustrační foto (zdroj Freepik) Beethovenova Eliška je pro Tchajwance signálem, že mají vynést odpadky
Next Article Moravská filharmonie logo Moravská filharmonie Olomouc vypisuje výběrové řízení na hráče skupiny I. houslí
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up