Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Album týdne Normana Lebrechta: Co dělá Brahms v slovansko-uherském sendviči?
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Album týdneChystá seHudbaKlasikaRecenzeZe světa

Album týdne Normana Lebrechta: Co dělá Brahms v slovansko-uherském sendviči?

Ve své nejnovější recenzi Norman Lebrecht hodnotí nové album houslistky Patricie Kopatchinské a klavíristy Fazila Saye, kteří trochu záhadně vložili Brahmsovu jemnou sonátu mezi drsnost a ponurost Janáčkových a Bartókových skladeb.

Lebrecht Norman
Published: 11/12/2022
Share
2 Min Read
SHARE
Patricia Kopatchinskaja (zdroj Patricia Kopatchinskaja)
Patricia Kopatchinskaja (zdroj Patricia Kopatchinskaja)

Všimněte si, kdo z té společnosti vyčnívá (myšleno jako dramaturgický záměr).

Janáček a Bartók obsadili značnou část hudebního území východní a střední Evropy, sdílejí riff neúderných rytmů a směřování takřka ke čtvrttónům, téměř atonalitě. S tím nemá Brahms absolutně nic společného. Původem, výchovou i stravou byl Hamburčan. Co dělá na tomto slovansko-uherském sendvičovém albu je zdvořile řečeno nepochopitelné.

Interpreti: Fazil Say pochází z Turecka a Patricia Kopatchinskaja je Moldavka – oba dost blízcí Janáčkovi a Bartókovi. Útok Kopatchinské na housle v Janáčkově sonátě z roku 1914 je tak ostrý, že je téměř za hranou. Say jí hodí zoufalé jistící lano. Ona jej ignoruje a hraje ještě blíž propasti.

Tohle není ani v nejmenším snadný poslech. Život v Beskydech byl drsný a skladatel chce, abyste to slyšeli. První světová válka právě začala. Kryjte se. Toto provedení, ať už je jakkoli drsné, staví posluchače přímo do první linie a není pro slabé povahy.

Bartókova sonáta z roku 1921 vytěžila modernismus z drsných bukolických zdrojů podobně jako Picasso ve svém Modrém období. Nekompromisní ve své úvodní ponurosti, nakonec nachází úlevu ve zběsilém, superrychlém pohybu téměř sebevražedného finále. Kopatchinskaja ji hraje neskutečně rychle a strhujícím způsobem.

Vysvětlete mi tedy, co na tomto albu dělá Brahmsova jemná sonáta z roku 1888? Odpovědi zasílejte„Auf einem Ansichstkarte, bitte“ nebo „Sur une carte postale“.

Ukázka na Spotify:

Janáček – Brahms – Bartók

Leoš Janáček: Sonáta pro housle a klavír
Johannes Brahms: Houslová sonáta č. 3 d moll, op. 108
Béla Bartók: Houslová sonáta č. 1, BB 84, Sz. 75

Fazil Say – klavír
Patricia Koptačinská – housle

Label: BR Klassik
Datum vydání: 6. ledna 2023
Hodnocení Normana Lebrechta: ****/*****

TAGGED:Fazıl SayPatricia KopatchinskajaSEZ
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Severočeská filharmonie Teplice, 8. prosince 2022 (zdroj Severočeská filharmonie Teplice) Severočeská filharmonie Teplice přenesla publikum do Říma
Next Article Roxana Hädler (zdroj Roxana Hädler) Týden s hudbou. Koncerty, opery, streamy
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up