Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Album týdne Normana Lebrechta: Beethoven z Temu – jak se skládá ve stínu génia
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Album týdneChystá seHudbaRecenzeZe světa

Album týdne Normana Lebrechta: Beethoven z Temu – jak se skládá ve stínu génia

Jak moc ovlivnil Beethoven tvorbu svých známých? Na tuto otázku se snaží najít odpověď Norman Lebrecht ve své pravidelné recenzi, pro kterou si vybral hned dvě nová CD.

Lebrecht Norman
Published: 09/06/2024
Share
3 Min Read
SHARE
Haoli Lin (zdroj Highresaudio)
Haoli Lin (zdroj Highresaudio)

Hudebníci, kteří Beethovena znali nejlépe, byli Ferdinand Ries a Franz Clement. Ries se znal s Beethovenem z Bonnu a působil jako jeho tajemník, než se přestěhoval do Londýna, kde se aktivně podílel na činnosti Filharmonické společnosti, která si u Beethovena objednala Devátou symfonii. Clement, pro něhož Beethoven zkomponoval svůj Houslový koncert, byl při premiéře Deváté zbaven postu koncertního mistra. Přestože se ani jeden z nich neproslavil, je fascinující sledovat, jak moc Beethoven ovlivnil jejich skladby.

V Riesově případě je toho poměrně hodně. Úvodní věta jeho První symfonie si pohrává s tématem z Houslového koncertu, zatímco druhá věta bezmyšlenkovitě vykrádá Eroiku, jejíž byl Ries kopistou. Přestože jsou Riesovy krádeže do očí bijící, jsou vždy provedeny odborně.

Jeho Druhá symfonie, napsaná v Londýně v roce 1813, napodobuje Haydna, kterého Angličané zbožňovali. Ale v polovině druhé minuty Ries opět plení Eroicu jako barbarský nájezdník. Pod vedením Janne Nisonen hraje Tapiola Sinfonietta s elánem, vitalitou a letmým úsměvem.

Album na Spotify:

Ferdinand Ries: Symphonies Nos. 1 & 2

Ferdinand Ries: Symphony No. 1 in D Major, Op. 23
Ferdinand Ries: Symphony No. 2 in C Minor, Op. 80

Tapiola Sinfonietta
Janne Nisonen – dirigent

Label: Ondine
Datum vydání: 3. května 2024
Hodnocení Normana Lebrechta: ****

Clementovy Caprices a Variations znějí v podání Haoli Lina, který na sebe poprvé upozornil jako vítěz čínská národní soutěže, poměrně pracně. Jeho nahrávky jsou z velké části prvotinami, což nás zbavuje nutnosti srovnávat. Hudba je fádní, nudná a neuspokojivá. Clement na večírcích prý hrával na housle vzhůru nohama – to by možná mohlo pomoci. Beethoven označil jednu z jeho setů za „ubohý a monotónní materiál“. Naproti tomu Clementovy variace pochodu ze Salieriho opery z dnes politicky nekorektním názvem Die Neger jsou docela příjemné.

Clement: Solo Violin Works

Franz Clement: 12 Caprices: Nos. 2, 3, 10
Franz Clement: Variations sur la Romance de l’Opéra Joseph de É.-N. Méhul
Franz Clement: 12 Caprices: Nos. 4-6
Franz Clement: Variations sur un Thème tiré de la Pantomime Die 3 Sclaven
Franz Clement: 12 Caprices: Nos. 7-9
Franz Clement: Variations sur le Air Wer hörte wohl iemals mich klagen de l’Opéra Die Schweizer Familie de J. Weigl
Franz Clement: 12 Caprices: Nos. 1, 11, 12
Franz Clement: 8 Variations sur la Marche tirée de l’Opéra Die Neger de Salieri

Haoli Lin – housle

Label: Naxos
Datum vydání: 14. června 2024
Hodnocení Normana Lebrechta: **

TAGGED:Haoli LinJanne NisonenSEZTapiola Sinfonietta
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Medzinárodná klavírna súťaž Johanna Nepomuka Hummela (zdroj Slovenská filharmónia) Mezinárodní klavírní soutěž Johanna Nepomuka Hummela přijímá přihlášky
Next Article Giacomo Puccini: Madama Butterfly – Joshua Guerrero, Asmik Grigorian, Royal Opera House (zdroj Royal Opera House) Operní panorama Heleny Havlíkové (468) – Dvě Butterfly s jednou Asmik Grigorian
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up