Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Adam Plachetka se navrátí do Znojma s další hlavní rolí
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seOperaZ domova

Adam Plachetka se navrátí do Znojma s další hlavní rolí

Osmnáctý ročník Hudebního festivalu Znojmo, s podtitulem Andělé strážní a návraty domů, nabídne přes třicet koncertů v kostelech, zámcích a přírodě ve Znojmě a jeho okolí. V rámci festivalu se můžeme těšit na scénické ztvárnění oratoria Josepha Haydna Návrat Tobiáše, kde se v jedné z hlavních rolí představí basbarytonista Adam Plachetka.

redakce
Published: 06/07/2022
Share
3 Min Read
SHARE
Adam Plachetka (foto Petr Vokurek)
Adam Plachetka (foto Petr Vokurek)

Hudební festival Znojmo se letos koná od 8. do 24. července 2022. V termínech 15., 16., a 17. července 2022 uvede v Jízdárně Louckého kláštera starozákonní příběh Návrat Tobiáše z pera Josepha Haydna a libretisty Giovanniho Gastona Boccheriniho. Pořadatelé každý rok nechávají pro festival premiérově nastudovat unikátní operní dílo. Návrat Tobiáše není výjimkou. Poslední vstupenky jsou stále k zakoupení zde.

Haydnovo první oratorium Il ritorno di Tobia (Návrat Tobiáše), jeho do té doby nejrozsáhlejší a nejnáročnější dílo, se v premiéře odehrálo 2. dubna 1775 s velkým obsazením a orchestrem a s velkým úspěchem na benefičním koncertě dobročinného spolku hudebníků ve Vídni, Tonkünstler-Societät. Pro další z těchto benefičních koncertů v roce 1784 Haydn dílo značně přepracoval – zkrátil původní tříhodinovou hudbu, omezil některé náročné pasáže v áriích a napsal několik nových sborů. Na tomto koncertě se Hadyn pravděpodobně poprvé setkal s Wolfgangem Amadeem Mozartem. Lidový vkus se však v té době změnil a obnovené provedení nemělo takový úspěch jako jeho premiéra. Potřetí a naposledy byl Il ritorno di Tobia zařazen na koncert Tonkünstler-Societät 22. prosince 1808, tentokrát v přepracované verzi skladatelova žáka Sigismunda von Neukomma. Dnes je oratorium Il ritorno di Tobia zastíněno Haydnovými pozdějšími díly tohoto žánru – Stvoření světa a Roční doby.

Theodore Brown (zdroj Hudební festival Znojmo)
Theodore Browne (zdroj Hudební festival Znojmo)

V Haydnově době šlo o mimořádně populární a známý starozákonní příběh, který inspiroval mnoho hudebních zpracování a obrazů. Tobiášova cesta za lékem na otcovu slepotu vede k napínavým dobrodružstvím, včetně boje s mořskou příšerou a setkání se zlým démonem, který o svatebních nocích zabil sedm ženichů ženy, kterou si má Tobiáš vzít. Na cestě ho doprovází archanděl Rafael, který prorokuje rozrušené Tobiášově matce Anně, že se její syn vrátí z cesty v pořádku a vyléčí slepotu svého otce. Nic z toho však v oratoriu nehraje velkou roli. O dobrodružstvích se pouze referuje v recitativu a většina libreta je věnována moralizujícím úvahám o příběhu a rozhovorům mezi postavami. V důsledku toho Haydn nevěnuje tolik dramatického prostoru jako ve svých pozdějších oratoriích. Místo toho píše rozsáhlé árie, které jsou melodicky vynalézavé a virtuózní, ale které působí téměř samostatně jako koncertní čísla.

Hlavní roli Tobiáše ztvární tenorista Theodore Browne. Basbarytonista Adam Plachetka, jenž se mimo jiné ujal taktéž titulní role v doposud největším operním scénickém díle v historii festivalu – Saul Georga Friedricha Händela, se zhostí role Tobiášova otce, Tobita. V dalších rolích se představí mezzosopranistka Dagmar Šašková (Anna, Tobiášova matka), sopranistka Shira Patchornik (Sara, Tobiášova přítelkyně) a sopranistka Lucie Kaňková (Raffaele, anděl). Sólisty doprovodí soubor Czech Ensemble Baroque pod vedením Romana Válka a sbormistryně Terezy Válkové. Režie se ujal Tomáš Ondřej Pilař.

TAGGED:Adam PlachetkaCzech Ensemble BaroqueDagmar ŠaškováHudební festival ZnojmoLucie KaňkováRoman VálekShira PatchornikTereza VálkováTheodore BrownTomáš Ondřej Pilař
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Philippe Lefebvre (zdroj Grandes Orgues de Chartres) Varhaník z Notre-Dame dnes vystoupí na Pražském hradě
Next Article Národní divadlo moravskoslezské vypisuje výběrové řízení na pozici zvukaře
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up