Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Adam Plachetka a Czech Ensemble Baroque v Brně nadchli
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Archivní

Adam Plachetka a Czech Ensemble Baroque v Brně nadchli

Brněnský Besední dům byl ve čtvrtek 1. února zcela zaplněný a publikum s napětím očekávalo hvězdného barytonistu z Prahy, Adama Plachetku. Byl to jeho předposlední koncert v krátkém turné, které mělo zajímavý program.

Hofmannová Karla
Published: 02/02/2018
Share
6 Min Read
SHARE
Recitál Adama Plachetky: Molieri – Brno 1. 2. 2018 (zdroj/foto Jiří Jelínek)

Není divu, že posluchači jsou na Adama Plachetku zvědaví. Je opravdu dobrý a je v kurzu, „jede“. Dokazuje to například avizované účinkování ve vídeňské Státní opeře, kde bude zpívat Figara, Dona Giovanniho, Sira Riccarda Fortha (I puritani) a Dottora Malatestu, a v Metropolitní opeře ho čeká Figaro a Guglielmo v Così fan tutte. A samozřejmě přijede také zpívat na Pražské jaro a uslyší ho i návštěvníci Salzburger Festspiele.

Koncert v Brně nabídl zajímavé srovnání. Utkali se zde pomyslně Wolfgang Amadeus Mozart a jeho „románový“ a démonizovaný soupeř Antonio Salieri. Hudebně opravdu lahůdka, jen škoda, že musela být okořeněná vystoupením dvojice herců, představujících tyto dva hudební skladatele. Luděk Randár v roli Salieriho a Radovan Král jako Wolfgang Amadeus Mozart vedli před každým hudebním číslem jakousi „předscénu“, ve které vysvětlovali  rádoby humorným způsobem, oč v dané opeře a árii jde. Myšlenka v jádru dobrá a logická, dnes nikdo nezná opery Salieriho, ne každý si koupí program a ne každý na text vidí. A pěvec také potřebuje pauzu mezi čísly. Jen kdyby ti dva aktéři tolik nepřehrávali, nepitvořili se a nedělali humor za každou cenu, i za cenu laciného výchovného koncertu pro školy. To vše v utahaných dobových kostýmech a parukách. Stylově úplně jinde než elegantní a impozantní Adam Plachetka, který z výše svých téměř dvou metrů nešetří nadhledem a svým trochu stydlivým úsměvem bere dámy za srdce.

Pěvecky je Plachetka nedostižný. Naučil se, že musí zpívat naplno, srdcem a dát do toho veškerou energii, kterou jen srší. Mohutný a barevný baryton má obrovský volumen a na prostor Besedního domu to bylo někdy až příliš forte a i když orchestr hrál naplno, neměl šanci ho překrýt. Přesto nechyběla ani jímavá piana a do mnohých árií dal i komediální náboj.

Z Mozartových oper zněly árie především z Figarovy svatby (Almaviva) a Dona Giovanniho (Leporello), zazněla i árie Guglielma z Così fan tutte a objevila se i méně známá La finta giardineria (Nardo). Jako protiváha byly uváděny ukázky z dnes neznámých oper Antonia Salieriho, jako je Axur, Falstaff, Škola žárlivosti či Trofoniova jeskyně. Šikovně byly ukázky z oper těchto současníků postaveny proti sobě a našly se nejen podobnosti v libretu (které pro oba psal Lorenzo da Ponte), ale i v hudebních motivech, jež ovšem každý rozpracovával po svém. A postupně si poučení posluchači uvědomovali, že Salieri je hudba přísně tektonicky a formálně propracovaná, ale že jí chybí esprit a že je to postupně nuda. Zatímco Mozart hýří nápady, vtipem a melodiemi, které okořeňuje barevnou harmonizací.

Czech Ensemble Baroque Orchestra pod vedením dirigenta Romana Válka hraje na historické nástroje, což je poněkud limitující pro ucho posluchače, který zejména Mozartovy opery zná z interpretace současných technických možností. Poněkud nižší ladění a menší nosnost zvuku jednotlivých nástrojů ztěžuje orchestru pocit zvukové kompaktnosti a dynamické plasticity. Zejména v interpretaci předeher k operám Figarova svatba a Don Giovanni se projevila mírná dynamická nevyváženost a absence barevnosti. Zvládnutí historických nástrojů je nejen technická záležitost, ale i schopnost vytvořit kompaktní organismus s jednotnou barvou i laděním.

Roman Válek jako dirigent dal do interpretace děl obou klasicistních představitelů maximum energie a byl pěvci Adamu Plachetkovi velkou oporou i inspirací. Večer byl plný emocí a nadšení a posluchači nechtěli pěvce pustit z pódia. A tak ještě zazněla árie Figara a árie ze Školy žárlení, aby to bylo spravedlivé. Následovala ještě po koncertě autogramiáda, která trvala dlouho do noci. Protože kdo ví, kdy budeme moci zase pěvce takových kvalit v Brně slyšet!

Hodnocení autorky recenze: 95%


Recitál Adama Plachetky: Molieri
Dirigent: Roman Válek
Adam Plachetka (basbaryton)
Koncertní mistr: Elena Machová
Czech Ensemble Baroque Orchestra
1. února 2018 Besední dům Brno

program:
Antonio Salieri: předehra z opery Axur, Re d‘Ormus
Wolfgang Amadeus Mozart: Hai giá vinta la causa – Vedro mentro io sospiro – árie Almavivy z opery Le nozze di Figaro
Antonio Salieri: Nell Impero di Cupido – árie Falstafa z opery Falstaff
Wolfgang Amadeus Mozart: A forza di martelli – árie Narda z opery La finta giardineria
Wolfgang Amadeus Mozart: předehra z opery Le nozze di Figaro
Antonio Salieri: Mi dica il mio signore – árie Blasia z opery La scuola de Gelosi
Wolfgang Amadeus Mozart: Non piú Andrai – árie Figara z opery Le nozze di Figaro
=přestávka=
Wolfgang Amadeus Mozart: předehra z opery Don Giovanni
Antonio Salieri: Misero abbietto – Viva,Viva – Idol vano d’un popol – tři ariosa Axura z opery Axur, Re d‘Ormus
Wolfgang Amadeus Mozart: Rivolgete – árie Guglielma z opery Così fan tutte
Antonio Salieri: Se il tuo sposo – árie Aristona z opery La grotta di Trofonio
Antonio Salieri: předehra z opery La grotta di Trofonio
Wolfgang Amadeus Mozart: Tutto e‘disposto – Aprite un po‘guegl’occhi – árie Figara z opery Le nozze di Figaro
Wolfgang Amadeus Mozart: Madamina, il catalogo e’questo – árie Leporella z opery Don Giovanni

www.ebcz.eu

TAGGED:Adam PlachetkaAntonio SalieriCzech Ensemble BaroqueElena MachováRoman VálekWolfgang Amadeus Mozart
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Jak je možná neznáte: Sergej Vasiljevič Rachmaninov
Next Article Figarova svatba ve Stavovském pomalu a tradičně
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up