Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Hledání ztraceného syna. Putovní výstava o Otáčivém hledišti v Českém Krumlově
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Lifestyle

Hledání ztraceného syna. Putovní výstava o Otáčivém hledišti v Českém Krumlově

ČTK
Published: 06/02/2017
Share
3 Min Read
SHARE

Scénografa Joana Brehmse, zapomenutého otce Otáčivého hlediště v Českém Krumlově, připomene v Lotyšsku a v České republice putovní výstava. Objeví se na ní i návrh divadla se dvěma hledišti, které by mohlo českokrumlovskou točnu nahradit.

Model polydimenzionálního divadelního zařízení – Joan Brehms, 1969-1970 (zdroj theatre-architecture.eu / J. Hilmera – Česká divadelní architektura. Praha)

Joan Brehms (1907–1995), rodák z lotyšské Libavy, začínal v Jihočeském divadle 8. června 1945 jako dělník. Postupně zde jako divadelní architekt, scénograf a výtvarník vytvořil sto padesát scénických výprav a s režisérem Otto Haasem navrhl koncem padesátých let původní českokrumlovské otáčivé hlediště.

Joan Brehms (zdroj encyklopedie.ckrumlov.cz)

„Jeho odkaz je polozapomenutý. Celý život spojil s Jihočeským divadlem, ale protože se z Prahy do Budějovic jezdilo tři a půl hodiny rychlíkem, buď se o něm nevědělo, nebo byl pominut. A na Otáčivé hlediště Praha nikdy nenahlížela jinak než jako na letní atrakci. Myslím si, že je to veliká škoda,“ řekl místopředseda Senátu a bývalý ředitel Jihočeského divadla Jiří Šesták, který točně věnoval část své disertační práce.

Výstava, kterou připravuje, začne v září v Lotyšsku, příští rok se přesune do Prahy a v létě 2018, před začátkem sezony na Otáčivém hledišti, doputuje do Českých Budějovic. Přinese návrhy dekorací, pohyblivý model původní točny i obrazy, které scénograf, žák výtvarné školy Bauhaus, maloval. „Lotyšské straně by měla pomoci najít ztraceného syna, není tam o něm nic známo. A Češi by si měli uvědomit, že tady měli výjimečného člověka,“ řekl Šesták s tím, že v Lotyšsku vzbudil záměr nadšení.

Otáčivé hlediště Český Krumlov (zdroj theatre-architecture.eu / otacivehlediste.cz)

K novému životu chce probudit i Brehmsův návrh z roku 1972, divadlo se dvěma hledišti, jež připravoval pro Mexiko, ale ze spolupráce sešlo. Vznikne počítačová studie této scény. Podle Šestáka by tento návrh mohl nahradit současnou točnu, která v zámeckém parku zůstane do roku 2020.

Brehms vymyslel několik experimentálních hracích prostorů, jako bylo kruhové divadlo v zahradě českobudějovického dominikánského konventu nebo kyvadlové hlediště na Karlštejně. Na Otáčivém hledišti v Českém Krumlově se jako první hrála 9. června 1958 inscenace hry Ztracená tvář. Během své existence přilákala točna dosud 1,7 milionu diváků.

TAGGED:Joan BrehmsOtáčivé hlediště Český Krumlov
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article O salcburských Mozartwoche, ale vlastně o něčem zcela jiném. Notebook Michala Maška (43)
Next Article V Kuvajtu zachvátil požár novou budovu opery
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up