Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Bryn Terfel jako skvělý Godunov
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Opera

Bryn Terfel jako skvělý Godunov

Na operní recitály Bryna Terfela se chodí s vědomím, že ať už zpívá cokoli, rozhodně se nebudete nudit. Jeho charisma, herecký talent a přesvědčivé prožívání hudby dělá z jeho koncertů zážitek a podívanou současně.

Barančicová Svatava
Published: 23/11/2016
Share
6 Min Read
SHARE
Bryn Terfel, Gareth Jones - Smetanova síň Obecní dům Praha 2016 (foto Petr Dyrc)
Bryn Terfel, Gareth Jones – Smetanova síň Obecní dům Praha 2016 (foto Petr Dyrc)

V úterý 22. listopadu jsme velšského barytonistu viděli v Obecním domě v podobném repertoáru, jaký zde předvedl i před čtyřmi lety: něco z italské opery, něco z Wagnera, něco z jeho nedávných premiér a nakonec spousta hudby pro odlehčení z muzikálů, populárních písní a podobně. Donizettiho árii Udite, udite, o rustici z Nápoje lásky zde po letech zopakoval dokonce i se stejným fórem – tahal ze saka třetinky piva, pak otvírák, nabízel pivo dirigentovi a nakonec s chutí lahvičku zázračného nápoje „vyžahnul“ přímo na pódiu. Možná to už někomu přijde otřepané, ale není v tom sám, Villazón se v podobných skečích s flaškou také dost vyřádil a posluchači to vždy vděčně ocení.

I tentokrát si Bryn Terfel přizval ke spolupráci dirigenta Garetha Jonese, svého rodáka z Velšské národní opery, ale kromě orchestru (PKF – Prague Philharmonia) měl za zády i Pražský filharmonický sbor, což umožnilo zařadit na program skladby, které běžně na pěveckých koncertech neslýcháme.

Na úvod Terfel zazpíval árii Dona Magnifica, rozmrzelého taťky z Rossiniho Popelky (Miei rampolli femminini). Pokračoval árií z Boitova Mefistofela (Son lo spirito che nega sempre tutto), kterou naplnil mrazivou nenávistí a sarkasmem a ve které silně hvízdal na prsty coby ďábel, který se tímto způsobem rouhá Bohu. (Hodně tím inspiroval publikum, které se pak při potlesku také překonávalo ve hvízdání.)

Bryn Terfel, Gareth Jones - Smetanova síň Obecní dům Praha 2016 (foto Petr Dyrc)
Bryn Terfel, Gareth Jones – Smetanova síň Obecní dům Praha 2016 (foto Petr Dyrc)

Terfel považuje Boitova Mefistofela za jednoho z největších „záporáků“ ve světě opery a je to jeho oblíbená role. Následovaly dvě velké sborové scény – Gloire immortelle de nos aïeux z Gounodova Fausta a populární Va, pensiero z Verdiho Nabucca, zazpívané s pomalou důstojností a elegancí.

Poté přišel na řadu wagnerovský blok – Hans Sachs z Mistrů pěvců norimberských (Was duftet doch der Flieder), Wotan ze Zlata Rýna (Abendlich strahlt der Sonne Auge) zakončený Jízdou valkýr. Ve Wagnerovi se bohužel zbytnělému orchestru, který s původní komorní filharmonií má společnou jen zkratku v názvu, podařilo pěvce dost převálcovat. V podobném repertoáru je to vždy riziko, zvláště když je takto hypertrofované těleso na pódiu, místo aby sedělo utlumené dole v orchestřišti. Ale s trochou citlivosti ze strany dirigenta by se to dalo zvládnout lépe. PKF – Prague Philharmonia předvedla hezké čisté dechové harmonie v Pěvcích, krásný orchestrální epilog ve Zlatu Rýna a spíše nudnou a těžkopádnou Jízdu valkýr; celkově v Jonesově dirigentské koncepci chyběla dynamická tvárnost a výraznější jiskra.

Gareth Jones - Smetanova síň Obecní dům Praha 2016 (foto Petr Dyrc)
Gareth Jones – Smetanova síň Obecní dům Praha 2016 (foto Petr Dyrc)

Vrcholem první poloviny večera bylo Pucciniho Te Deum z Tosky, kde Terfel výtečně ztvárnil cynického Scarpiu, jeho projev byl vrcholně dramatický a mnohovrstevný. V jednom okamžiku se dokonale prolínají dvě roviny – pobožnost a zločin, kostelní zpěv a Scarpiovy vražedné plány. Je to stejný italský fenomén jako v Puzově/Coppolově Kmotrovi, kde se mísí svátost křtu s mafiánskými popravami. Kostel a hřích zkrátka v této logice tvoří nerozlučnou dvojici. Scarpia je Terfelova profilová role, jeho extra číslo, on ty špatné hochy prostě miluje…

Po žertovném podání Donizettiho „árie s pivem“ (viz výše) jsme orchestrální předehrou Svítání na řece Moskvě k opeře Chovanština vstoupili do hlubokých vod Musorgského hudby. Nejpůsobivější moment celého večera však přinesla rozlehlá scéna smrti Borise Godunova Zvon! Pohřební zvon s Pražským filharmonickým sborem. Terfel zpíval mocným bohatýrským hlasem, který posléze čím dál více propadal strachu, zdrcení a rezignaci, dozpíval vkleče na kolenou. Byl to výjimečný zážitek. Roli Godunova barytonista nastudoval letos pro Covent Garden, v březnu zde měl premiéru.

Poněkud necitlivě působil vzápětí skok do populárních melodií jako Carousel Waltz (Rodgers/Hammerstein), spirituál Deep River, píseň Homeward Bound (Marta Keen Thompson) nebo If I were a rich man z muzikálu Šumař na střeše (Bock/Harnick). Ale Terfel to tak míchá vždy, zpívá tenhle žánr uvolněně a s velkou chutí. V Šumaři byl doslova roztomilý a zakončil árii tanečkem. Pro mě ale nejsilnějším momentem stejně zůstal jeho Godunov.


Hodnocení autorky recenze: 75%

Bryn Terfel (basbaryton)
Dirigent: Gareth Jones
PKF – Prague Philharmonia
Pražský filharmonický sbor
22. listopadu 2016 Smetanova síň Obecní dům Praha

program:
Gioachino Rossini: Popelka, 1. dějství
– Miei rampolli femminini (Don Magnifico)

Arrigo Boito: Mefistofele, 1. dějství
– Son lo spirito che nega sempre tutto (Mefistofele)

Charles Gounod: Faust, 1. dějství
– Gloire immortelle de nos aïeux (sbor)

Giuseppe Verdi: Nabucco, 3. dějství
– Va, pensiero, sull’ali dorate (sbor)

Richard Wagner:
Mistři pěvci norimberští, 2. dějství
– Was duftet doch der Flieder (Hans Sachs)
Zlato Rýna, 4. scéna
– Abendlich strahlt der Sonne Auge (Wotan)
Valkýra, 3. dějství
– Jízda Valkýr

Giacomo Puccini: Tosca, 1. dějství
– Te Deum (Scarpia & sbor)

= přestávka =

Gaetano Donizetti: Nápoj lásky, 1. dějství
– Udite, udite, o rustici (Dulcamara & sbor)

Modest Petrovič Musorgskij:
Chovanština, předehra k opeře
– Svítání na řece Moskvě
Boris Godunov, 4. dějství
– Zvon! Pogrebalnyj zvon! (Boris Godunov & sbor)

Richard Rodgers & Oscar Hammerstein II: Carousel, 1. dějství
– Carousel Waltz

Deep River (Bryn Terfel & sbor)
arr. Chris Hazell

Marta Keen Thompson: Homeward Bound (Bryn Terfel & sbor)

Jerry Bock & Sheldon Harnick: Šumař na střeše, 1. dějství
– If I were a rich man (Tevye)

přídavky:
Suo Gân (arr. Chris Hazell)
Richard Rodgers & Oscar Hammerstein II: Some Enchanted Evening

TAGGED:Boris GodunovBryn TerfelGareth JonesModest Petrovič MusorgskijPrague PhilharmoniaPražský filharmonický sborRichard Wagner
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Boris Berezovsky v Bratislavě vystoupil na Everest
Next Article Předprodej vstupenek na Pardubické hudební jaro zahájen
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up