Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Panochovo kvarteto s vrcholnými díly komorní hudby
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Hudba

Panochovo kvarteto s vrcholnými díly komorní hudby

sen. Nováček Libor
Published: 13/11/2016
Share
2 Min Read
SHARE

Mistrovská sensibilita zvuku Panochova kvarteta byla slyšet od prvního nasazení Mozartova prvního Smyčcového kvartetu G dur, KV 80. Čistota textu, grácie, něžné nuance i melodické struktury čtrnáctiletého skladatele vynikly naprosto dokonale. Při tomto provedení jsem si připomněl účast kvarteta na mistrovských kurzech ve Výmaru. Stejně krásný a barevný zvuk tehdy okouzlil violistu Juilliard kvarteta Raphaela Hillyer. Zde zřejmě začala cesta souboru ke slávě, podepřená velkou oddaností, pečlivostí a často i odříkáním.

ČSKH - Panochovo kvarteto - Praha 12.11.2016 (foto © Zdeněk Chrapek)
ČSKH – Panochovo kvarteto – Praha 12. 11. 2016 (foto © Zdeněk Chrapek)

Jediný Smyčcový kvartet Clauda Debussyho z roku 1892 dokládá slova komponisty: „Jakékoliv zvuky v jakékoliv kombinaci a v jakémkoliv sledu mohou být od teď volně použity k hudebnímu vyjadřování“. Čtyřvěté klasické schéma je v první větě plné poezie, pizzicatové Scherzo s Triem srší nápady, pomalá věta je melancholickým nokturnem a finální věta po úvodní kontrapunktické části přináší posluchači souhrn všeho, co se v předchozích větách událo. V provedení Panochova kvarteta (Jiří Panocha, Petr Zejfart, Miroslav Sehnoutka, Jaroslav Kulhan) tentokrát nevynikly všechny drobné nuance, dynamické kontrasty a změny nálad tohoto nádherného díla.

Po přestávce zaznělo v sobotním dopoledni v Sále Martinů další vrcholné dílo komorní tvorby. Brahmsův Klavírní kvintet f moll, op. 34 je plný rytmických dialogů, synkopických motivů, ale také přináší schubertovský Ländler nebo téměř wagnerovskou tragiku. Symfonický zvuk a charakter vyžaduje všudypřítomnou rytmickou dokonalost, zejména v Brahmsem často používané struktuře dvou proti třem nebo v křížových rytmech. Díky jisté uspěchanosti a nedodýchání frází klavíristy Miroslava Sekery těmto atributům však nebylo zcela beze zbytku vyhověno.

 

Hodnocení autora glosy: 80 %

Český spolek pro komorní hudbu
Panochovo kvarteto & Miroslav Sekera
Panochovo kvarteto
– Jiří Panocha (1. housle)
– Pavel Zejfart (2. housle)
– Miroslav Sehnoutka (viola)
– Jaroslav Kulhan (violoncello)
Miroslav Sekera (klavír)
12. listopadu 2016 Sál Martinů Lichtenštejnského paláce Praha

program:
Wolfgang Amadeus Mozart: Smyčcový kvartet G dur, KV 80/73f
Claude Debussy: Smyčcový kvartet, op. 10
Johannes Brahms: Klavírní kvintet f moll, op. 34

www.ceskafilharmonie.cz

TAGGED:Český spolek pro komorní hudbuMiroslav SekeraPanochovo kvarteto
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Bronchiální koncerty. A hudební astronauti očima Karla Ančerla
Next Article Mezinárodní pěvecká soutěž Karlovy Vary už po jednapadesáté. Jaká byla?
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up