Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Uprchlická krize i válka na Ukrajině a v Sýrii. Petr Zuska zkouší v Brně Chvění
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
TanecZprávyZprávy Tanec

Uprchlická krize i válka na Ukrajině a v Sýrii. Petr Zuska zkouší v Brně Chvění

ČTK
Published: 04/11/2016
Share
2 Min Read
SHARE

První novinkou Baletu Národního divadla Brno v aktuální sezoně bude autorské představení Petra Zusky Chvění. Tématem je vztah jedince ke druhým lidem a ke světu, jeho řádu a těžko ovlivnitelnému osudu. Premiéru bude mít 10. listopadu v Janáčkově divadle.

Janáčkovo divadlo (foto archiv)
Janáčkovo divadlo (foto archiv)

Asi pětasedmdesátiminutové autorské taneční představení není příběhem, ale spíše symbolickým básnickým obrazem – básní beze slov. Režisér a choreograf Zuska v představení reaguje na globální chaos a nejistotu posledních let, mimo jiné na uprchlickou krizi, válku na Ukrajině a v Sýrii. Chvění vnímá jako pohyb ve společnosti, ať už v malém rozsahu, anebo chvění, při kterém se národy dávají do pohybu, pukají ledovce a skály. Představení podle divadelníků skrývá mnoho významů, symbolů a metafor.

„Chvění je pohyb a pohyb je život. Když se něco dá do pohybu, už to nikdy nebude jako dřív. Změna stavu může znamenat nový začátek, ale i konec. Mým cílem není dávat odpovědi, neřeším situaci, pouze se témat lehce dotýkám,“ řekl Zuska.

„Každý si v inscenaci může najít svůj děj. Každý si myslí, že hrajeme o něčem jiném. Jiný děj vnímám já, jiný moje alternace a jiný náš choreograf a režisér,“ řekla sólistka baletu Ivona Jeličová.

Větší část hudební plochy patří významnému polskému skladateli Henryku Góreckému. Zazní fragmenty z jeho Symfonie č. 3, někdy také nazývané Symfonie písní žalostných. Autor ji věnoval všem nevinným obětem války. Zuska na ní postavil první a závěrečnou část baletu. Střední pasáž tvoří hudba Jiřího Pavlici a Hradišťanu. Album Chvění – suita dialogů, které mimo jiné zhudebňuje básně Vladimíra Holana a Jana Skácela, natočil Hradišťan spolu s Filharmonií Brno v roce 2007 právě v Janáčkově divadle. Zazní například skladby Kamínek na dlani, Poslední list nebo Moje vina.

Jeden z nejvýraznějších současných českých choreografů Zuska je bývalým uměleckým šéfem Baletu Národního divadla v Praze. V Brně už dříve uvedli tři jeho práce – Sonátu, Mariin sen a D.M.J. 1953-1977.

TAGGED:Balet Národního divadla BrnoChvěníNárodní divadlo BrnoPetr Zuska
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Hamburk převzal po letech průtahů budovu Labské filharmonie
Next Article Po tři desetiletí patřila k oporám brněnské opery
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up