Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Jako by právě sestoupila z fresek klenby kostela. Simona Šaturová na Svatováclavském festivalu
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Hudba

Jako by právě sestoupila z fresek klenby kostela. Simona Šaturová na Svatováclavském festivalu

Bátor Milan
Published: 22/09/2016
Share
10 Min Read
SHARE

Perspektivní, monumentální i klasický. Atributy, jimiž se charakterizuje barokní princip a které platí markantně i pro zpěv Simony Šaturové. Na Svatováclavském hudebním festivalu renomovaná slovenská sopranistka zazpívala árie slavných barokních mistrů Bacha, Händela a Vivaldiho. Collegium Marianum s uměleckou vedoucí a flétnistkou Janou Semerádovou jí bylo znamenitým partnerem. Baroko v kostele sv. Václava v Opavě znělo se zvukovou autenticitou a nadšením, tryskajícím z interpretů.

Simona Šaturová, Collegium Marianum: Gloria - Svatováclavský hudební festival 21.9.2016 (foto Ivan Korč)
Simona Šaturová, Collegium Marianum: Gloria – Svatováclavský hudební festival 21. 9. 2016 (foto Ivan Korč)

Původně trojlodní bazilika, postavená z lomového kamene a vysvěcená v roce 1336, disponuje mimořádnými akustickými vlastnostmi a optimálním, nepříliš dlouhým dozvukem. Proto nadmíru svědčí koncertům všech možných hudebních žánrů, včetně toho, jemuž se trochu šablonovitě říkává klasický. V našem případě šlo o interpretaci hudby barokní, přesněji pak o hudbu barokních mistrů Johanna Sebastiana Bacha, Antonia Vivaldiho a Georga Friedricha Händela.

V úvodu zajímavě koncipovaného koncertu zazněla svižná Händelova árie Oh, had I Jubal’s lyre z oratoria Joshua, HWV 64. Náročná koloraturní zpěvní linka byla Simonou Šaturovou brilantně dynamicky odstíněná, včetně nádherných držených tónů s barevnou znělostí v plné délce. Kontrastním pomalým tempem a decentní instrumentací pro sólové housle (Lenka Torgersen), violoncello (Petr Hamouz) a continuo v podobě varhan (Barbara Willi) zapůsobila druhá Händelova skladba, píseň Süsse Stille, sanfte Quelle, HWV 205. Čtvrtou z devíti písní, které Händel napsal na slova Bartholda Heinricha Brockese, zazpívala Šaturová s procítěnou lyrickou senzitivitou v kantabilní melodice, která se vyhýbá samoúčelné virtuozitě. Zvláštností je, že Händel předepsal svým devíti písním volné nástrojové seskupení. Vybrané nástroje byly voleny citlivě s ohledem na nekonfliktní duchovní poselství o spokojenosti života na planetě Zemi.

Simona Šaturová, Collegium Marianum: Gloria - Lenka Torgersen, Barbara Willi, Ondřej Balcar, Petr Hamouz - Svatováclavský hudební festival 21.9.2016 (foto Ivan Korč)
Simona Šaturová, Collegium Marianum: Gloria – Lenka Torgersen, Barbara Willi, Ondřej Balcar, Petr Hamouz – Svatováclavský hudební festival 21. 9. 2016 (foto Ivan Korč)

Prvním instrumentálním číslem bylo Concerto C dur pro dvě flétny, RV 533, Antonia Vivaldiho. Slavný ryšavý páter se i v této skladbě projevil jako oslnivý melodik. Po úvodní rychlé a energické introdukci allegro molto v tutti, nastoupily typicky barokní souboje dvou fléten v podání Jany Semerádové a Martiny Bernáškové. Jejich pomyslný duel byl interpretačně vyrovnaný, využití barokních mordentů a trylků bylo vkusné nikoli samoúčelné. Nádherné byly společné pasáže, probíhající v intervalech tercií a sext.

Collegium Marianum, Simona Šaturová: Gloria - Petr Hamouz, Martina Bernášková, Kim Stockx, Jana Semerádová - Svatováclavský hudební festival 21.9.2016 (foto Ivan Korč)
Collegium Marianum, Simona Šaturová: Gloria – Petr Hamouz, Martina Bernášková, Kim Stockx, Jana Semerádová – Svatováclavský hudební festival 21. 9. 2016 (foto Ivan Korč)

Druhá věta Andante zaujala dialogem obou fléten na způsob otázky a odpovědi. Tázala se Jana Semerádová, s patřičnou odpovědí rytmicky nezaváhala Martina Bernášková. Do hudební diskuze vstoupil také fagot Kim Stockx a varhany Barbary Willi v krásných melodických linkách, prosluněných pověstnou italskou kantabilitou. Allegro třetí věty zapůsobilo rychlým tempem a precizní barokní ornamentikou, kterou alternovaly sugestivní gradace celého ansámblu.

Simona Šaturová, Collegium Marianum: Gloria - Barbara Willi, Simona Šaturová, Petr Hamouz, Ondřej Balcar, Kim Stockx - Svatováclavský hudební festival 21.9.2016 (foto Ivan Korč)
Simona Šaturová, Collegium Marianum: Gloria – Barbara Willi, Simona Šaturová, Petr Hamouz, Ondřej Balcar, Kim Stockx – Svatováclavský hudební festival 21. 9. 2016 (foto Ivan Korč)

Árie Quia respexit z Magnificat, BWV 243 Johanna Sebastiana Bacha zazněla na letošním Svatováclavském hudebním festivalu již podruhé. Srovnání s interpretací Collegia 1704 a Collegia Vocale 1704 vyznělo pro Šaturovou přesvědčivěji po pěvecké stránce. Bachova árie ve ztvárnění Šaturové se nesla v senzitivním výrazu s jemnými koloraturami a překrásnými legaty. Souhra s orchestrem byla rovněž na dobré úrovni, zejména melodie sólového hoboje byla kultivovaně dynamicky cizelovaná a spájela se v křehké zvukové barvě se sopránem Šaturové. S ohledem na celkové vystižení dynamické, agogické a tektonické struktury písně však více přesvědčilo výrazově rozmanitější hudební pojetí Václava Lukse.

Následující pizzicato smyčců v concertu z Bachovy adventní kantáty Himmelkoenig, sei wilkommen, BWV 182 přineslo řemeslně dovedné instrumentální výkony sólových houslí, flétny, v závěru spojené polyfonním předivem dalších nástrojů. Komornější obsah měla také následující Bachova árie Schafe können z kantáty Was mir behagt, ist nur diemuntre Jagd!, BWV 208. Soprán Šaturové zde doprovodilo violoncello a obě flétnistky s varhanami, niterný přednes sopranistky, hluboká lyričnost a skvělé dynamické odstínění melodické linky se mile pojilo s krásnou intonací fléten i výbornou sehraností.

Antonio Vivaldi a jeho Concerto g moll pro housle, flétnu, hoboj, fagot a continuo, RV 107 posluchače strhlo tempovou prudkostí a expresivním vystižením dynamiky. Allegro v první větě sice přineslo chvilkovou nepřesnost v souhře fagotu s flétnou a jedno intonační zakolísání houslistky Torgersen, v následující větě naopak exceloval hoboj d’amore Luise Haugk, který se prolínal s flétnou Semerádové. Allegro-Ciaconna bylo vrcholem Vivaldiho koncertu s dokonalou afektovou výstavbou a perfektní hrou všech umělců.

Simona Šaturová, Collegium Marianum - Gloria: Jana Semerádová, Luise Haugk - Svatováclavský hudební festival 21.9.2016 (foto Ivan Korč)
Simona Šaturová, Collegium Marianum: Gloria – Jana Semerádová, Luise Haugk – Svatováclavský hudební festival 21. 9. 2016 (foto Ivan Korč)

Následující Bachova árie Süsser Trost z kantáty Süsser Trost, mein Jesus kommt, BWV 151 byla opět tišivou, hojivou mastí s překrásně znělým sopránem Šaturové, který ve výborné akustice kostela rezonoval s mimořádnou zřetelností (nehledě na schopnosti dynamických modifikací sopranistky, které jsou úctyhodné). Dokonalá čistota, vyváženost a slabičná znělost se pojila s nádherným jemným vibrováním konců frází v mimořádné noblese.

Vivaldiho Concerto g moll, RV 157 představilo v poslední větě další ciacconu, která v sestupné, chromaticky pozoruhodné basové melodii opět připomněla neuvěřitelnou melodickou invenci Vivaldiho.

Koncert uzavřela Gloria in excelsis Deo Georga Friedricha Händela. Skladba, jež byla dlouho považována za ztracenou, vyšla na světlo teprve v roce 2001 v londýnské Royal Academy a představila skladatele poučeného hravou anglickou tradicí, v rychlém tempu a dechově fascinujících koloraturách, které Šaturová zvládla do nejmenších detailů. Když ustal potlesk, vrátila se Šaturová na pódium, aby zazpívala přídavek v podobě árie z Händelova Mesiáše. Toho si nevšimla jedna posluchačka, která – domnívajíc se, že se jedná o závěr koncertu – se zvedla razantně k odchodu. Když si všimla sopranistky, došlo k nakažlivému výbuchu smíchu, který však Šaturová poté, co se vyděšená paní posadila zpátky na sedadlo, s brilancí profesionálky spolkla a následný přídavek zazpívala jako vrcholné číslo programu.

Spojení Simony Šaturové a souboru Collegium Marianum je bez větších diskuzí excelentní. Jediná drobná poznámka by se dala směřovat k dramaturgii koncertu (záleží samozřejmě na vkusu), který představil dvě striktně vymezené linie: pěvecká s áriemi Šaturové se nesla téměř výhradně v pomalých tempech, což mohlo na některé posluchače působit mírně stereotypním dojmem. Naproti tomu instrumentální koncerty Vivaldiho byly strhující výstavbou a pestrou tempovou složkou obrovským kontrastem, který postavil skvěle zpívající sopranistku do jednotvárné metrorytmické role.

Simona Šaturová, Collegium Marianum: Gloria - Barbara Willi, Simona Šaturová, Petr Hamouz, Ondřej Balcar, Kim Stockx - Svatováclavský hudební festival 21.9.2016 (foto Ivan Korč)
Simona Šaturová, Collegium Marianum: Gloria – Barbara Willi, Simona Šaturová, Petr Hamouz, Ondřej Balcar, Kim Stockx – Svatováclavský hudební festival 21. 9. 2016 (foto Ivan Korč)

Vynikající byly instrumentální výkony Semerádové, Bernáškové, ale také dalších členů souboru, včetně kontrabasisty Ondřeje Balcara a violoncellisty Petra Hamouze, kteří dali do své interpretace navíc obrovský prožitek a stoprocentní nasazení. Výsledný dojem ze skvělého koncertu s takovými interpretačními výkony doporučení ohledně pestřejší metrorytmické volby vokální složky nijak neohrozilo. Šaturová svým zpěvem i vzhledem rezonovala s barokní hudbou i magickým interiérem kostela, jako by právě sestoupila z fresek, pokrývajících klenbu kostela sv. Václava. Její ztvárnění rétorických figur bylo znamenité a neslo se plně v intencích barokního výrazu. Jak příznačné pro univerzální umělecký zážitek!

Simona Šaturová, Collegium Marianum: Gloria - Lenka Torgersen, Simona Šaturová, Collegium Marianum - Svatováclavský hudební festival 21.9.2016 (foto Ivan Korč)
Simona Šaturová, Collegium Marianum: Gloria – Lenka Torgersen, Simona Šaturová, Collegium Marianum – Svatováclavský hudební festival 21. 9. 2016 (foto Ivan Korč)

 

Hodnocení autora recenze:90%

Svatováclavský hudební festival 2016
Simona Šaturová, Collegium Marianum – Gloria
Umělecký vedoucí: Jana Semerádová
Simona Houda Šaturová (soprán)
Collegium Marianum
21. září 2016 kostel sv. Václava Opava

program:
Georg Friedrich Händel: Oh, had I Jubal’s lyre z oratoria Joshua, HWV 64
Georg Friedrich Händel: Süsse Stille, sanfte Quelle, HWV 205
Antonio Vivaldi: Concerto C dur pro dvě flétny, RV 533 (Allegro molto – Andante – Allegro)
Johann Sebastian Bach: Quia respexit z Magnificat, BWV 243
Johann Sebastian Bach: Concerto z adventní kantáty Himmelkoenig, sei wilkommen, BWV 182
Johann Sebastian Bach: Schaffe können z kantáty Was mir behagt, ist nur diemuntre Jagd!, BWV 208
Antonio Vivaldi: Ciaccona z concerta g moll pro housle, flétnu, hoboj, fagot a continuo, RV 107
Tarquinio Merula: Canzonetta Spirituale sopra la nanna
Antonio Vivaldi: Concerto g moll, RV 157 (Allegro – Largo – Allegro)
Johann Sebastian Bach: Süsser Trost z kantáty Süsser Trost, mein Jesus kommt, BWV 151
Georg Friedrich Händel: Gloria, HWV deset

www.shf.cz

TAGGED:Collegium MarianumJana SemerádováSimona Houda ŠaturováSvatováclavský hudební festival
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Ponec zahájil sezonu absurdním humorem
Next Article Dvořákova Praha vyvrcholí koncertem světoznámého Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up