Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Sledujte s námi soutěž Pražského jara – obor klavír (5)
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Hudba

Sledujte s námi soutěž Pražského jara – obor klavír (5)

Březina KryštofCejpová Barbora
Published: 13/05/2016
Share
4 Min Read
SHARE

II. kolo pohledem studentů pražské konzervatoře

Klavírní soutěž Pražského jara je v plném proudu a nám bylo umožněno vyslechnout druhé kolo a podělit se o naše dojmy. Pojítkem mezi jednotlivými výkony byla povinná skladba Adama Skoumala Kejklíř, která byla napsána exkluzivně pro Pražské jaro, a tak se jí dostalo hned dvanáctinásobné premiéry. Původní nejistota, kterou jsme cítili při představě, že skladbu uslyšíme dvanáctkrát, se rozplynula hned po prvním poslechu. Nápaditost, kvalita kompozice a hudební invence jdou ruku v ruce s technickou obtížností, což z tohoto kusu dělá ideální soutěžní materiál. Kromě toho, že se Kejklíř dobře posuzuje, tak se i výborně poslouchá a neomrzí se ani po celém dni.

Mezinárodní hudební soutěž Pražského jara 2016 — obor klavír (foto PJ/Zdeněk Chrapek)
Mezinárodní hudební soutěž Pražského jara 2016 — obor klavír (foto PJ/Zdeněk Chrapek)

Dalším povinným bodem soutěžního programu byla klasicistní sonáta. Většina soutěžících zvolila sonátu Beethovenovu (od rané op. 10 č. 3 D dur po pozdní náročnou As dur op. 110), ale vyslechli jsme i pár Haydnů, avšak Mozart se objevil pouze jednou. Celková délka recitálu byla 45 minut a zbývající čas naplnili soutěžící rozmanitým volným repertoárem. Jako na každé významné soutěži tu zazněly typické soutěžní hity, mezi nimiž nechyběl ani Stravinského Petruška, obě Lisztovy Sonáty, Ravelův Kašpar noci a Rachmaninovova Sonáta b-moll op. 36. Rozhodně bylo na co se těšit.

Všechny výkony byly solidní, neboť již prošly sítem prvního kola. I přesto mezi nimi byly zřetelné rozdíly jak muzikálního, tak i technického charakteru. Klání probíhalo výlučně mezi účastníky z České a Korejské republiky. Aniž bychom chtěli podporovat stereotypizaci kultur, musíme uznat, že korejští účastníci častěji disponovali neomylnou technikou a precizností, bohužel však u některých na úkor logiky hudební stavby a kultury tónu. Soutěžící Seunghyun Lee se prezentoval nešťastně vystaveným programem, který nebral konce a pokoušel posluchačovu trpělivost. Výkon byl dokonale precizní, ale chyběla mu invence, což způsobilo, že všechny tři části Debussyho Rytin jakož i Beethovenova Sonáta D dur op. 28 „Pastorální“ byly k uzoufání nudné. Jediné místo, kde se projevily emoce, byl jeho obličej, ale do hudby je přenést nedokázal. Oproti tomu Kyuho Han nebo Seomseung Lee oslovili osobitými interpretacemi, i přestože jsme s nimi ne vždy souhlasili.

Čeští účastníci mnohdy nepůsobili tak sebejistým a neomylným dojmem. Je to škoda, protože jejich osobní hudební vklad a smysl pro rozlišení stylů a nálad okamžitě upoutaly posluchačovu pozornost. Rádi bychom vyzdvihli oslnivý výkon nejmladší účastnice soutěže Pražského jara Natalie Schwamové, která navodila dechberoucí atmosféru hlubokým a srdečným provedením Rachmaninovových Variací na téma Corelliho op. 42, kterým podle nás předčila i starší a zkušenější soupeře.

V obecné rovině se nám zdálo, že mnohé výkony druhého kola sdílely stejný nedostatek. Často působily dojmem, že interpret neznal umělecké souvislosti a mimohudební inspiraci díla, které hrál. Nejvíce to bylo patrné v Lisztově skladbě Après une lecture de Dante (Po četbě Danta), která otevřeně v názvu předpokládá znalost literární předlohy, o níž interpret nepřesvědčil.

Včera jsme byli svědky působivého klavírního klání. V Sále Martinů vládla příjemná a inspirativní atmosféra, která nás motivovala k přemýšlení a práci. Smekáme porotě za odvahu se angažovat v těžkém rozhodování, které mají před sebou.

Výsledky
Postupující do III. kola
(v abecedním pořadí):
Han Kyuho (Korejská republika)
Kim Jun Ho (Korejská republika)
Kozák Marek (Česká republika)
Park Jinhyung (Korejská republika)

Soutěžící, kteří nepostoupili do III. kola, se umístili v tomto pořadí:
5 — Lee Seunghyun (Korejská republika)
6 — Stepasjuková Kristina (Česká republika)
7 — Shin ChangYong (Korejská republika)
8 — Lee Seomseung (Korejská republika)
9 — Schwamová Natalie (Česká republika)
10 — Brabcová Barbora (Česká republika)
11 — Kim Kang-Un (Korejská republika)
12 — Míč Miroslav (Česká republika)

Mezinárodní hudební soutěž Pražského jara 2016 — obor klavír (zdroj FB)
Mezinárodní hudební soutěž Pražského jara 2016 — obor klavír (zdroj FB)

www.festival.cz/cz/mezinarodni_soutez
www.facebook.com/PragueSpringCompetition/?fref=ts

TAGGED:Mezinárodní hudební soutěž Pražského jaraPražské jaro
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Fotoreportáž: Česká filharmonie a Paavo Järvi zahájili Pražské jaro
Next Article Orchestr mladých Evropské unie musí už v září skončit
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up