Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Madam Butterfly bude mít brzy šedesát
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Lifestyle

Madam Butterfly bude mít brzy šedesát

redakce
Published: 07/05/2016
Share
2 Min Read
SHARE

Německo se považuje za zemi soudobého hudebního divadla, mladí režiséři podporovaní vysokými subvencemi se ujímají starých oper a rezolutně je přenášejí do současnosti – ne vždycky k radosti abonentů. Tolik známé klišé. Hlubší pohled na repertoáry jednotlivých divadel a datum zrodu jejich inscenací ukáže něco jiného. Řada produkcí, které se v německojazyčných divadlech nepřetržitě hrají, má muzeální hodnotu. Jsou to prastaré inscenace, vytvořené před desetiletími, někteří z jejich režisérů už zemřeli (nebo jsou zapomenuti). Rekord nejstarší režie, která je stále na repertoáru, drží Vídeňská státní opera se svou Madam Butterfly z roku 1957 – je tedy 59 let stará (374 repríz); její režisér Josef Gielen zemřel roku 1968. Antikvární inscenace už potěšila několik generací operních fanoušků.

Giacomo Puccini: Madama Butterfly - Wiener Staatsoper (zdroj staatsoperlive.com)
Giacomo Puccini: Madama Butterfly – Wiener Staatsoper (zdroj staatsoperlive.com)

Také Berlín má svou starobylost – Lazebník sevillský v tamní Státní opeře je inscenace z roku 1968 (359 repríz), režisérka Ruth Berghaus zemřela před dvaceti lety. V Německé opeře měla roku 1969 premiéru Tosca v režii Boleslawa Barloga a také se stále ještě hraje (377 repríz). Rosenkavalier v Bavorské státní opeře v Mnichově měl premiéru roku 1972 (182 repríz), z téhož roku je inscenace Humperdinckovy Perníkové chaloupky v Hamburku (247 repríz), 36 let je inscenaci Čarostřelce ve Stuttgartu (160 repríz). Ve srovnání s uvedenými příklady působí curyšská La cenerentola se svými 22 lety jako mladice (51 repríz) a také Prokofjevova Láska ke třem pomerančům v Komické opeře v Berlíně z roku 1998 (118 repríz) je ještě „čerstvá“ – obě jsou inscenace Andrease Homokiho. Z roku 1998 je také Bohéma v Opeře ve Frankfurtu (113 repríz).

(Der Spiegel č. 18, 2016, s. 120)

Připravila a přeložila Vlasta Reittererová

 

TAGGED:Bayerische StaatsoperDeutsche Oper BerlinKomische Oper BerlínMadama ButterflyOper FrankfurtOpernhaus ZürichStaatsoper HamburgStaatsoper Unter den Linden BerlínStaatstheater StuttgartWiener Staatsoper
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Proč ND chtělo Giordanovu operu inscenovat?
Next Article Kvazi-extáze. Hraje hudba ve mně a prsty musí poslouchat
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up