Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Druhý ostravský Hamlet
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Opera

Druhý ostravský Hamlet

Janáčková Olga
Published: 30/03/2016
Share
4 Min Read
SHARE

Premiéra Thomasova operního Hamleta, o níž jsme psali zde, v nás vyvolala touhu, abychom viděli také alternující umělce. Při čtvrtém představení opery nás sice nečekalo kompletní druhé obsazení, při reprízách se to v běžném repertoárovém provozu už těžko podaří, ale jiný byl Hamlet (Roman Hoza), Claudius (Jan Šťáva), Polonius (Zdeněk Plech) a Horatio (Roman Vocel). Královnou večera byla stejně jako na premiéře Jana Sibera v roli Ofélie, kterou interpretovala dokonale, bez premiérového přepětí. Její výkon má přinejmenším evropské parametry, je obdivuhodný.

A.Thomas: Hamlet - Jana Sibera (Ophélie) a sbor opery NDM - NDM Ostrava 2016 (foto Martin Popelář)
Ambroise Thomas: Hamlet – Jana Sibera (Ophélie) a sbor opery NDM – NDM Ostrava 2016 (foto Martin Popelář)

Premiérový Hamlet Thomas Weinhappel byl výrazně sebestředný, pěvec si byl zjevně vědom, že je ohniskem veškerého dění. Nemyslím to v negativním slova smyslu, k jeho rozevlátému romantickému typu troška toho histrionství tak trochu patří. Hozův pětadvacetiletý Hamlet je zemitější, zádumčivější a emotivnější především ve vztahu k Ofélii. Prozpívává svou roli poctivě, jen zpočátku nepatrně technicky zakolísal ve zvláště vypjatých místech. Jeho znělý baryton má krásnou barvu a je schopen jemných dynamických odstínů. Role Hamleta je mimořádně obtížná po všech stránkách, Roman Hoza měl však mimořádné štěstí, že se při její tvorbě setkal s režisérem, který inscenaci vypracovává do všech „tradičních“ detailů, což znamená, že každá z postav je tvarována jako výrazný jedinec a zároveň je součástí podrobně modelovaných vztahů mezi postavami.

A.Thomas: Hamlet - Roman Hoza (Hamlet) - NDM Ostrava 2016 (foto Martin Popelář)
Ambroise Thomas: Hamlet – Roman Hoza (Hamlet) – NDM Ostrava 2016 (foto Martin Popelář)

Stejně postupuje režisér Radovan Lipus při vytváření celé inscenace, kterou skládá jako dokonalou mozaiku z mnoha přesně zasazených kamínků. Hoza spolupracoval s režisérem, který dokáže herce i inscenaci formovat se stálým nadhledem nad architekturou celku. Je jednou ze vzácných výjimek u nás. Na Hozovu výkonu je patrné, že přesně ví, o čem jeho postava je, jaké má vztahy k ostatním postavám. Závěrečné zhroucení nad zemřelou Ofélií,  které předal svou královskou korunu, je strhující. Jeho Hamlet je bytost z masa a kostí, zpočátku mu sice poněkud chybělo soustředěnější pohybové napětí a sebevědomější držení těla – je to přece princ, který je zvyklý pohybovat se na veřejnosti s určitou grácií, a to samozřejmě i ve chvíli, kdy ztratil svého milovaného otce.

A.Thomas: Hamlet - Jan Šťáva (Claudius), Roman Hoza (Hamlet) - NDM Ostrava 2016 (foto Martin Popelář)
Ambroise Thomas: Hamlet – Jan Šťáva (Claudius), Roman Hoza (Hamlet) – NDM Ostrava 2016 (foto Martin Popelář)

Velmi zaujal Jan Šťáva jako Claudius, jeho bas se stále zněleji a průrazněji prosazuje v celém svém rozsahu a také představitelsky byl přesvědčivý. Nemůžeme si stěžovat, že bychom neměli dobré pěvce. Pokud budou spolupracovat se stejně kvalitními režiséry a dirigenty, máme se na co těšit.

A.Thomas: Hamlet - Jan Šťáva (Claudius), Roman Hoza (Hamlet) - NDM Ostrava 2016 (foto Martin Popelář)
Ambroise Thomas: Hamlet – Jan Šťáva (Claudius), Roman Hoza (Hamlet) – NDM Ostrava 2016 (foto Martin Popelář)

Představení v úterý 29. března bylo beznadějně vyprodané a mělo nádhernou atmosféru. Na jevišti i v orchestřišti bylo znát cílevědomé soustředění všech účinkujících a snad ještě příjemnější byly reakce vnímavého publika. Diváci sledovali inscenaci opravdu soustředěně a odměnili působivou inscenaci intenzivním nadšeným potleskem. Mimořádný zážitek.

Hodnocení autorky recenze: 100%

Ambroise Thomas:
Hamlet
Hudební nastudování a dirigent: Tomáš Brauner
Režie: Radovan Lipus
Scéna: David Bazika
Kostýmy: Eva Kotková
Pohybová spolupráce: Igor Vejsada
Videoprojekce: Otakar Mlčoch
Sbormistr: Jurij Galatenko
Dramaturgie: Eva Mikulášková
Premiéra 3. března 2016 Národní divadlo moravskoslezské Ostrava
(psáno z reprízy 29. března 2016)

Claudius – Jan Šťáva
Gertrude – Janja Vuletic
Hamlet – Roman Hoza
Polonius – Zdeněk Plech
Ophélie – Jana Sibera
Laërte – Martin Šrejma
Marcellus – Tomáš Kořínek
Horatio – Roman Vocel
Přízrak – Václav Živný
První hrobník – Petr Urbánek
Druhý hrobník – Aleš Burda

www.ndm.cz

TAGGED:Ambroise ThomasHamlet (Thomas)Národní divadlo moravskoslezskéOpera Národního divadla moravskoslezskéhoRadovan Lipus
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Letošní Dvořákovu Prahu zahájí Christian Thielemann
Next Article Jsem hodně dobrý. Zvlášť když hraju s někým, kdo je horší než já
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up