Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Michnova Loutna česká se vrátí do Pardubic v té nejčistší podobě
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
PR Zprávy

Michnova Loutna česká se vrátí do Pardubic v té nejčistší podobě

PR
Published: 06/03/2016
Share
2 Min Read
SHARE

V rámci 38. ročníku mezinárodního festivalu Pardubické hudební jaro zazní v Rytířském sálu pardubického zámku nejznámější sbírka českého baroka, Loutna česká Adama Václava Michny z Otradovic z roku 1653, objevená kolem roku 1920 ve sbírkách městského muzea v Pardubicích.

Loutna česká Adama Václava Michny z Otradovic (1600-1676) byla nově objevena a do hudebního života uvedena kolem roku 1920 muzikologem Emiliánem Troldou. Ve sbírkách městského muzea v Pardubicích nalezl pozoruhodný rukopis, který obsahoval sopránový hlas a texty písňových částí této krásné duchovní sbírky. Rukopis vznikl v roce 1666, kdy ho sepsal či z nějaké předlohy opsal venkovský kantor Matěj Devoty, působící na Chrudimsku. Druhý pramen, který umožnil částečnou rekonstrukci díla, nalezl Trolda koncem dvacátých let minulého století v knihovně Strahovského kláštera v Praze. Jednalo se o varhanní part celé sbírky, tzv. „Organo“.

Na dlouhou dobu to byly jediné známé podklady celé sbírky. Až v roce 1965 bylo nalezeno tištěné particello písňové části sbírky v muzeu v Soběslavi. Stále však chyběly instrumentální mezihry, které lemovaly a uvozovaly jednotlivé písně. Ty byly nalezeny před dvěma roky v historické knihovně ve Vlastivědném muzeu ve Slaném.

30. srpna 2015 přineslo americké vydání The New York Times obsáhlou zprávu, jejímž autorem je Michael Beckerman, o nálezu instrumentálních partů této nejvýznamnější sbírky českého baroka, který nedávno učinil přední český muzikolog Petr Daněk. Beckerman označuje nález za fenomenální a uvádí ho jako jeden z největších hudebních objevů naší doby. Více zde.

„Je radostí cestovat v čase prostřednictvím krásné hudby. Teprve nyní, díky nedávnému nálezu instrumentálních partů, může Michnova písňová sbírka z roku 1653 konečně zaznít v úplné podobě, která je mimořádně krásná“ říká doc. Petr Daněk, přední český specialista na hudbu renesance a baroka.

Návštěvníci koncertu Pardubického hudebního jara vyslechnou Loutnu českou v podání souboru Ensemble Inégal s uměleckým vedoucím Adamem Viktorou a s úvodním slovem doc. Petra Daňka ve čtvrtek 10. března v 19 hodin v Rytířském sálu pardubického zámku poprvé tak, jak Michna toto pozoruhodné dílo zkomponoval v polovině sedmnáctého století.

Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Nikolaus Harnoncourt je mrtev
Next Article Cikkerův Jánošík v novém nastudování banskobystrické opery
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up