Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Předzvěst Velikonoc s Luksovým Collegiem
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Hudba

Předzvěst Velikonoc s Luksovým Collegiem

Krátká Natálie
Published: 18/02/2016
Share
5 Min Read
SHARE

Scarlattiho Janovy pašije a Traettovo Stabat Mater v Pražské křižovatce

Přesně týden po letošní Popeleční středě, tedy v období předvelikonočního půstu, nabídl soubor Collegium 1704 svým posluchačům velmi zajímavý duchovní pokrm v podobě ojedinělého koncertního programu. Na koncertu ve spirituálním prostoru kostela svaté Anny – Pražské křižovatky zaznělo pašijové oratorium La Passione secondo Giovanni Alessandra Scarlattiho, které vypráví příběh o utrpení a smrti Ježíše Krista, a Stabat Mater Tommasa Traetty, jež vyjadřuje soucit s utrpením Ježíšovy matky pod křížem. V období baroka skladby tohoto typu rozeznívaly chrámové prostory právě v postním čase, neboť sólový zpěv s doprovodem nástrojů či varhan měl v té době místo pouze mimo liturgii. Při současné liturgii velikonočního tridua jsou dovoleny jen varhany a zpěv bez doprovodu nástrojů.

První polovinu večera otevřely již zmíněné Janovy pašije Alessandra Scarlattiho pro vokální hlasy, smyčcové nástroje a basso continuo.

Janovy pašije - Collegium Vocale 1704 (foto © Petra Hajská)
Janovy pašije – Collegium 1704 (foto © Petra Hajská)

Ve srovnání s proslulou kompozicí Janových pašijí Johanna Sebastiana Bacha se spíše jedná o méně známou skladbu, k níž se bohužel dochovalo pouze nepatrné množství informací. Pravděpodobně jde o první Scarlattiho sakrální kompozici, její vznik je většinou odkazovaný do období rané tvorby kolem roku 1680.

Celým dílem provází Evangelista, který vypráví příběh Ježíšova ukřižování, jak je zachycen v Evangeliu dle Jana (Jan 18,1-19,42). Stěžejní a technicky velmi náročné role Evangelisty se zhostila altistka Julia Böhme (za původně avizovaného kontratenoristu Damiena Guillona).

Janovy pašije - Julia Böhme, Václav Luks (foto © Petra Hajská)
Janovy pašije – Julia Böhme, Václav Luks (foto © Petra Hajská)

Její barevný hlas se příjemně linul celým prostorem. K dobrému technickému zvládnutí obtížných pasáží v neposlední řadě také přispěla její precizní výslovnost. Celkový dojem trochu poškozovala příliš velká závislost na partituře, která znemožňovala tak žádoucí komunikaci s publikem. Ta je ale pravděpodobně omluvitelná právě již výše zmíněnou neplánovanou změnou v obsazení.

Druhou větší roli v pašijích představuje Kristus, kterého ztvárnil barytonista Hugo Oliveira. Jeho procítěný přednes působil velmi příjemně. S Julií Böhme tvořili hudebně sehraný pár, který předvedl obdivuhodný výkon. Roli Pilata zpívala altistka Aneta Petrasová, její hlas však bohužel byl málo slyšitelný.

Janovy pašije - Aneta Petrasová (foto © Petra Hajská)
Janovy pašije – Aneta Petrasová (foto © Petra Hajská)

V dalších menších rolích vystoupili sopranistka Isabel Jantschek jako Ancilla a tenorista Václav Čížek jako Petrus a Judaeus. Samotného děje se také účastní sbor, který se později stává rozlíceným davem volajícím po Ježíšově ukřižování.

Po přestávce následovalo Stabat Mater Tommasa Traetty. V současné době tato kompozice rovněž spadá do oblasti pašijové tvorby. Sled dvaceti trojverší původně pochází ze třináctého století a za jeho autora bývá považován Jacopeda Todi, mnich řádu svatého Františka. V roce 1727 byla báseň katolickou církví oficiálně zařazena jako sekvence při mši na svátek Panny Marie Sedmibolestné, který si církev dodnes připomíná 15. září.

Janovy pašije - Collegium 1704 (foto © Petra Hajská)
Janovy pašije – Collegium 1704 (foto © Petra Hajská)

Úvodem zazněla část Stabat Mater, kde sbor měl poprvé možnost se více projevit. Plný zvuk vokálního ansámblu za doprovodu orchestru vystřídala sólová árie pro soprán O quam tristis, v níž se představila Isabel Jantschek. Dojem z jejího interpretačního výkonu však narušila špatná výslovnost, která tak velmi snížila celkovou srozumitelnost textu.

Poté následovalo kvarteto Quis est homo v podání Isabel Jantschek, Julie Böhme, Václava Čížka a nově zapojeného Jaromíra Noska, jehož bas podtrhl celé vyznění. Sólovou část Vidit suum pro alt (Julia Böhme) a duet Fac, ut portem pro soprán a alt (Isabel Jantschek, Julia Böhme) vyplňovala sborová část Sancta Mater. Závěrečnou část Quando corpus morietur včetně Amen rovněž zakončil sbor.

Sólisty a oba soubory Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 pod vedením Václava Lukse přítomní posluchači za provedení obou náročných a v současnosti málo známých skladeb odměnili náležitým potleskem.

Janovy pašije - Collegium 1704, Václav Luks, Isabel Jantschek, Julia Böhme (foto © Petra Hajská)
Janovy pašije – Collegium 1704, Václav Luks, Isabel Jantschek, Julia Böhme (foto © Petra Hajská)


Hodnocení autorky recenze: 70%

Janovy pašije
Dirigent: Václav Luks
Isabel Jantschek (soprán)
Aneta Petrasová (alt)
Julia Böhme (alt)
Václav Čížek (tenor)
Hugo Oliveira (baryton)
Jaromír Nosek (bas)
Collegium 1704
Collegium Vocale 1704
17. a 18. února 2016 kostel svaté Anny-Pražská křižovatka Praha
(psáno z koncertu 17. 2. 2016)

program:
Alessandro Scarlatti: La Passione secondo Giovanni
Tomasso Traetta: Stabat Mater

www.collegium1704.com

TAGGED:Alessandro ScarlattiAneta PetrasováCollegium 1704Hugo OliveiraJaromír NosekJulia BöhmeVáclav ČížekVáclav Luks
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Hostina barev České filharmonie Kirilla Gersteina neinspirovala
Next Article Pražský komorní balet uvede tuto sobotu reprízu představení Metafory tance
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up