Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Glosa: Srnka není první, kdo v opeře dobývá jižní pól
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Opera

Glosa: Srnka není první, kdo v opeře dobývá jižní pól

Chaloupka David
Published: 03/02/2016
Share
2 Min Read
SHARE

V Hamburku 12. listopadu 1937 měla premiéru opera Němce Winfrieda Zilliga (1905-1963) s názvem Das Opfer (Oběť), která vypráví příběh dobývání jižního pólu kapitánem Scottem. Opera žádá pouze čtyři zpěváky: Scott (bass) a jeho tři druhové – Wilson, Bowers a Oates (bas, tenor, baryton). Dílo je zpracováno jako antická tragédie – hrdinové jsou neodvratně postaveni proti vnějším osudovým silám a jejich konání komentuje sbor tučňáků (mužský sbor a tanečníci).

Winfried Zillig (foto archiv)
Winfried Zillig (foto archiv)

Libreto jednoaktové opery napsal Reinhard Goering (1887-1936), modernistický německý spisovatel, silně ovlivněný expresionismem, který na libreto opery přepracoval svou tříaktovou hru Die Südpolexpedition des Kapitän Scott (Expedice na jižní pól Kapitána Scotta; 1930) a také vyšel (ve hře i libretu) z osobních deníků Roberta Falcona Scotta, které byly v té době v privátním majetku.

Scottova výprava na jižní pól (foto archiv)
Scottova výprava na jižní pól (foto archiv)

Premiéry opery se již Goering nedožil. Zilligova jednoaktová opera je psána ve větší míře ve dvanáctitónovém systému, a to i proto, že skladatel byl nejoblíbenějším žákem Arnolda Schoenberga.

Arnold Schoenberg a Winfried Zillig (foto archiv)
Arnold Schoenberg a Winfried Zillig (foto archiv)

Po Schoenbergově smrti požádala vdova o kompletaci a dokončení oratoria Die Jakobsleiter (Jákobův žebřík) právě Winfrieda Zilliga.

Winfried Zillig přes své avantgardistické zaměření neměl vážnější potíže v době vlády národního socialismu, kdy dovedně balancoval v šedé zóně spolupráce a původního avantgardního školení. Jeho šest oper bylo průběžně premiérováno od roku 1933 (Rosse) až do roku 1963 (Das Verlöbnis). Pouze právě opera Das Opfer byla po čtyřech představeních stažena na nátlak politických kruhů i prorežimních kritiků, kteří dílu vyčítali příkrý hudební jazyk, četné disonance a především atonalitu. Dílo však nebylo zařazeno na seznamy Entartete Kunst.

TAGGED:Miroslav SrnkaReinhard Goeringsoudobá hudbaSouth PoleWinfried Zillig
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Bylo jí 38, když zemřela. Pochovali ji v kostýmu Káti Kabanové
Next Article Z Newyorské filharmonie do Brna
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up