Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Nové české melodramy
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Čtenářský blog

Nové české melodramy

Feiferlíková Romana
Published: 05/11/2015
Share
3 Min Read
SHARE

Čtenáři Opery Plus blogují

Pod záštitou České komise pro UNESCO a ministra kultury České republiky Daniela Hermana proběhl v prostorách Galerie pražské HAMU zahajovací koncert osmnáctého Mezinárodního festivalu koncertního melodramu.

Slavnostní večer s podtitulem Nové české melodramy se konal 18. října. Milovníci tohoto žánru, odborné publikum i řada vzácných hostů ocenili mimo jiné účast mladých autorů, kteří v sepětí recitace s hudbou našli zalíbení.

Wolkerovu báseň Barvy citlivě zpracoval Zdeněk Bartošík a zkomponoval k ní moderně laděný klavírní part. Mimořádný umělecký dojem pak skvělou recitací umocnil Filip Sychra.

Klavírní dikci s velkou interpretační péčí, stejně jako všechny ostatní jemu svěřené, pojal i Jan Dušek. Se značným tvůrčím zápalem ke kompozici přistoupila také Soňa Vetchá, když ke svému ztvárnění třiadvacátého zpěvu z Dantovy Božské komedie připojila i klavírní složku. Sonorní hlas Jaromíra Meduny dal dílu výrazné umělecké vyznění.

Martin Kux, další z mladé generace skladatelů, zpracoval text Rapsodie větrné noci Thomase Sterna Eliota a dramaturgie festivalu jej vložila do úst výraznému mladému herci Jaroslavu Slánskému. Hudební složka byla určena vokálu (Eliška Milotová), houslím (Chikako Tomita) a harfě (Hana Hrachovinová) a nesla se zvláštně asketickou fakturou, která dala textu dozvuk severské lyriky.

Mezinárodní festival koncertního melodramu 2015 - Martin Kux, Chikako Tomita, Hana Hrachovinová, Věra Šustíková, Eliška Milotová a Jaroslav Slánský (foto Eva Hubatová)
Mezinárodní festival koncertního melodramu 2015 – Martin Kux, Chikako Tomita, Hana Hrachovinová, Věra Šustíková, Eliška Milotová a Jaroslav Slánský (foto Eva Hubatová)

Skladby zralých komponistů jen potvrdily jejich trvalé kvality. Na jazz zaměřený Josef Vejvoda připravil kafkovský opus Odmítnutí a Na galerii s klavírním spojením, při kterém publikum mimo jiné ocenilo souznění recitátora s pianistou.

Mezinárodní festival koncertního melodramu 2015 - Josef Vejvoda, Věra Šustíková a Filip Sychra (foto Eva Hubatová)
Mezinárodní festival koncertního melodramu 2015 – Josef Vejvoda, Věra Šustíková a Filip Sychra (foto Eva Hubatová)

Za nejvýraznější umělecký počin večera lze označit skladbu Jiřího Bezděka Rada příštím sebevrahům, komponovanou na text stejnojmenné básně Karly Erbové, přední české básnířky a držitelky mnoha významných literárních cen. Hudební ztvárnění s violou světově uznávané violistky Jitky Hosprové společně s akordeonem stejně brilantního Ladislava Horáka objevným způsobem navíc doplnilo výtvarné dílo Kolaps Evy Hubatové. Rovněž zmiňovaný obraz měl punc jedinečnosti tím, že byl zhotoven unikátní uměleckou technikou fotoinformel, pro kterou má autorka ochrannou známku. Text básně vedoucí od hlubokých depresí až po zklidnění pojal Miroslav Dvořák velmi sugestivně.

Mezinárodní festival koncertního melodramu 2015 - Miroslav Dvořák, Jitka Hosprová a Ladislav Horák (foto Eva Hubatová)
Mezinárodní festival koncertního melodramu 2015 – Miroslav Dvořák, Jitka Hosprová a Ladislav Horák (foto Eva Hubatová)

V závěru večera zazněl biblický text Žebřík Jákobův v hudebním zpracování Ivana Kurze. Dílo svojí premiéru s velkým ohlasem zaznamenalo již v loňském roce. I tentokrát promluvilo moudrou řečí a laskavým hudebním tvarováním klavíru, nyní ještě doplněném o templbloky. Oba nástroje opět zručně ovládal Jan Dušek.

O režii se již tradičně postarala přední česká muzikoložka PhDr. Věra Šustíková, Ph.D., která koncertnímu melodramu zasvětila celý svůj profesní život.

I váš text rádi v této rubrice uveřejníme. Naše adresa: [email protected]

Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Fotoreportáž: Petr Zuska zkouší nového Louskáčka
Next Article Heroldovo kvarteto v Českém spolku pro komorní hudbu
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up