Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Začíná nová sezona Českého spolku pro komorní hudbu
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Hudba

Začíná nová sezona Českého spolku pro komorní hudbu

Schwarzová Jana
Published: 12/10/2015
Share
9 Min Read
SHARE

O programových prioritách 121. sezony s dramaturgem Ludvíkem Kašpárkem 

Rezidenčním souborem vaší nejnovější sezony je Smetanovo trio. Proč tentokrát zrovna oni a v jakých programech se představí?

Smetanovo trio patří již řadu let k elitním českých komorním souborům s významným mezinárodním renomé. Dokázalo se prosadit na předních zahraničních pódiích, a má tedy nejen doma, ale i v zahraničí skvělé jméno. Zároveň tento ansámbl ve světě potvrzuje dlouhodobou vynikající úroveň české komorní interpretace. Konečně jména členů Smetanova tria – Jiří Vodička – housle, Jan Páleníček – violoncello a Jitka Čechová – klavír – hovoří za vše. Jde o znamenité komorní hráče a současně skvělé sólisty. Jako rezidenční soubor se Smetanovo trio představí na třech večerech ve Dvořákově síni a své umění představí v širokém spektru svého repertoáru, to znamená od skladatelů vídeňského klasicismu, tvorby romantiků Felixe Mendelssohna-Bartholdyho, Petra Iljiče Čajkovského a Antonína Dvořáka přes Alexandra Zemlinského či Bohuslava Martinů až k českým soudobým autorům Lukáši Hurníkovi a Ondřeji Kukalovi. Myslím, že se můžeme těšit na skutečně reprezentativní přehlídku triové literatury v interpretaci souboru, který je v současné době na svém uměleckém vrcholu.

Smetanovo trio (foto archiv ČSKH)
Smetanovo trio (foto archiv ČSKH)

Vzdáváte také hold dvěma osobnostem soudobé hudby – Jiřímu Temlovi a Zdeňku Šestákovi. Jak vznikala dramaturgie těchto večerů? A konzultovali jste program se samotnými oslavenci? Co přesně nabídnete?

S oběma tvůrci se osobně znám dlouhá léta. Proto jsem s nimi samozřejmě – v rámci možností, které Spolek má – zařazované kompozice důkladně konzultoval. V Temlově případě jsme zvolili tři skladby různého obsazení i zaměření – pro sólové cembalo, Variace pro violoncello a cembalo a Smyčcový kvartet č. 4, vždy s výbornými interprety: Monikou Knoblochovou, Petrem Nouzovským a Panochovým kvartetem. Šestákovo rozměrné Concertino pro dechové kvinteto jsem pak zadal k provedení nedávno vzniklému Nielsenovu dechovému kvintetu, které je ovšem složeno z mladých instrumentalistů, převážně laureátů mezinárodních soutěží.

Nielsenovo dechové kvinteto (foto archiv ČSKH)
Nielsenovo dechové kvinteto (foto archiv ČSKH)

Na které kompozice z těch, které v Praze už dlouho nezazněly či budou mít u vás premiéru, byste rád upozornil?

Myslím, že v programové nabídce Českého spolku pro komorní hudbu najdou posluchači v nadcházející sezoně skutečně celou řadu zajímavých a přitažlivých titulů. Možná si zvýšenou pozornost zaslouží premiéra Klavírního tria úspěšného českého skladatele mladší generace Martina Hyblera, vytvořená na objednávku Spolku k jeho loňskému sto dvacátému výročí existence, určitě objevem pro publikum bude Dechový kvintet Carla Nielsena či violoncellové sonáty Nikolaje Mjaskovského a Alfreda Schnittkeho v podání Jiřího Bárty. Ale na našich koncertech zazní také třeba Concertino pro smyčce slavného Nino Roty v podání renomovaného bratislavského souboru Capella Istropolitana nebo kompozice Richarda Wagnera a Gustava Mahlera ve skvělých úpravách pro šestnáctihlasý smíšený sbor v podání Lukáše Vasilka a jeho Martinů Voices. Tolik bych alespoň namátkou uvedl z naší skutečně bohaté nabídky.

Martinů Voices (foto archiv ČSKH)
Martinů Voices (foto archiv ČSKH)

Do Prahy také přijede na jeden v vašich koncertů íránský cembalista Mahan Esfahani – co přesně přiveze?

Mahan Esfahani je velká mezinárodní osobnost současného cembala, která navíc ještě stále svou interpretaci zdokonaluje a konzultuje s paní profesorkou Zuzanou Růžičkovou. Mimochodem, Mahan bude rezidenčním umělcem v proslulé londýnské Wigmore Hall! A co v jeho podání u nás zazní? Žije v Londýně, takže chybět nebudou díla anglických starých mistrů, Bach a především kompozice Viktora Kalabise a Bohuslava Martinů.

Mahan Esfahani (foto archiv ČSKH)
Mahan Esfahani (foto archiv ČSKH)

Zajímavým projektem ve vaší nejnovější nabídce je určitě říjnový koncert ve spolupráci s Nadací Villa Musica Rheinland-Pfalz se stipendisty Akademie komorní hudby, který jste umístili do Dvořákovy síně…

Tato nadace má téměř třicetiletou historii a věnuje se především pořádání komorních koncertů. Talentovaným studentům poskytuje stipendia nefinančního charakteru s tím, že mohou vystupovat po tři roky na komorních koncertech spolu s dalšími svými kolegy a navíc pod vedením renomovaných pedagogů a sólových hráčů z celého světa. Ročně usilují o stipendium stovky studentů. Takže určitě uslyšíme znamenité výkony mladých instrumentalistů. V letech 2007–2010 byl stipendistou nadace mladý český cellista Tomáš Jamník. Nyní se stal lektorem a společně s hornistou Přemyslem Vojtou připravili komorní program, který uvedou v jednom kontinuálním časovém období nejprve v Německu a hned poté u nás. Program reflektuje zahájení česko-německé spolupráce: v roce 2015 si připomínáme sto dvacáté výročí narození Paula Hindemitha a české jubilující autory Josefa Suka (osmdesát let od úmrtí) a Bohuslava Martinů (sto dvacáté páté výročí narození). Dramaturgickou zajímavostí je málo uváděný Nonet č. 1 Bohuslava Martinů, který existuje jako jednovětý fragment.

Není v nabídce Českého spolku pro komorní hudbu přece jen poněkud méně vokálních koncertů? Nebo o tento druh programů není zájem?

Sám jsem velkým příznivcem písňové literatury a písňových koncertů. Přestože pražské publikum je zhýčkáno velkými operními recitály, zařadili jsme v nedávné době několik recitálů vynikajících pěvců. Bohužel ne vždy se z termínových či finančních důvodů vše podaří. Vše ale naznačuje, že příští sezona bude pro příznivce vokálního umění štědřejší. Musím v této souvislosti také ještě jednou upozornit na koncert souboru Martinů Voices, který – jak doufám – mnohé uspokojí.

Kolik abonentů má v současné době Český spolek pro komorní hudbu a jaké je jejich – alespoň zhruba – věkové složení?

V současné době má Český spolek pro komorní hudbu kolem patnácti set abonentů a pokud jde o jejich složení, nepochybně převažuje spíše střední a starší generace. Samozřejmě je to dáno tím, že komorní hudba svou výpovědí není tak efektní jako jiné hudební žánry a často vyžaduje více zamyšlení, intimity a citové niternosti. Proto k ní většinou dospívají až lidé ve zralejším věku. Tak se vlastně naše posluchačská obec částečně pořád obrozuje. Ovšem zdaleka to není pravidlo: zároveň na našich koncertech potkáte stovky mladých posluchačů, kterým je tato hudební sféra blízká i přes vyšší náročnost na vnímání a vnitřně s ní rezonují. Rád bych parafrázoval myšlenku, kterou kdysi s pronikavým postřehem vyslovil Ivan Medek: sály Spolku jsou plné už desítky let a stále jsou zde vidět šedivé hlavy.

Dvořákova síň Rudolfina (foto archiv ČSKH)
Dvořákova síň Rudolfina (foto archiv ČSKH)

Bezmála tři desítky programů nové sezony – co to všechno pro vás jako dramaturga obnášelo či ještě bude obnášet? A jak se po tolika letech působení u Českého spolku pro komorní hudbu bráníte stereotypům?

V tak pestré a živé sféře, jakou je komorní hudba, stereotyp myslím nehrozí! Setkávám se se stále novými, nesmírně talentovanými interprety, objevují se nové komorní sestavy složené z mladých lidí, kteří jsou vzdělaní a kultivovaní a jdou si cílevědomě za svým. Kontakt s nimi člověka povzbuzuje a stimuluje. A také kontakt, který musím stále udržovat s elitou nejen českých sólistů a souborů, je jistě zážitkem povzbuzujícím do budoucí práce. A konkrétně, co obnáší činnost dramaturga cyklů komorní hudby? Hodiny schůzek, desítky a desítky e-mailů, debaty o programu toho kterého koncertu, vzájemná vyváženost jednotlivých cyklů atd. Zároveň i nekonečné hledání vhodných termínů, které by vyhovovaly mně jako dramaturgovi a stejně tak i umělcům, mnohdy časově velmi exponovaným.

Děkuji za vaše odpovědi, úspěšný start do nové sezony!

Vizitka:
Ludvík KašpárekLudvík Kašpárek (*1942)
Muzikolog a hudební publicista, má za sebou dlouholetou praxi v českém hudebním životě. Je činný jako hudební kritik a publicista v denním a odborném tisku. V letech 1968–1989 působil jako hudební redaktor tehdejšího Československého rozhlasu. V letech 1992–1999 byl tiskovým mluvčím České filharmonie, uváděl veřejné generální zkoušky orchestru a moderoval cykly koncertů určené mladým posluchačům. V letech 1999–2007 byl ředitelem východočeské Komorní filharmonie Pardubice, zároveň od roku 1999 působí jako dramaturg Českého spolku pro komorní hudbu při České filharmonii. Je autorem řady odborných textů v koncertních programech České filharmonie a Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK.

Foto archiv

TAGGED:Český spolek pro komorní hudbuLudvík KašpárekMahan EsfahaniMartinů VoicesNielsenovo dechové kvintetoSmetanovo trio
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Zahajuje nová sezona Collegia 1704 vyšperkovaná novinkami
Next Article Josef Špaček v Rusku stále čeká na svoje zabavené housle
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up