Kouzelné prostředí Trojského zámku bylo místem, kde započal již šestnáctý ročník Letních slavností staré hudby. Zahájení jednoznačně potvrdilo pozici festivalu jako prvořadé kulturní události v Praze. Hostem prvního koncertu byl francouzský komorní soubor La Sainte Folie Fantastique a sopranistka Maïlys de Villoutreys. Dramaturgie byla sestavena ze skladeb, pocházejících z pozdního období vlády Ludvíka XIV. a regentského panování vévody Filipa II. Orleánského. Nechyběly zde ženy, jimž je celý festival letos věnován. Kromě děl Françoise Couperina, Michela Pignoleta de Montéclair a Marca-Antoina Charpentiera zde totiž zazněly skladby od skladatelek Élisabeth-Claude Jacquet de la Guerre a Julie Pinel, které se obě ve své době těšily velké popularitě.Bylo by nemožné vynášet nad ostatní výkony konkrétních hudebníků, neboť celý soubor hrál skutečně v dokonalé jednotě a zvuku, čímž tento repertoár, který neakcentuje virtuozitu a vnější efekt, ale naopak vnitřní hru detailů, náznaků emocí a barev, mohl vyznít v celé své kráse. Velká část repertoáru ležela především na bedrech sopranistky Maïlys de Villoutreys, která disponuje velmi čistým hlasem s jemným a plným témbrem. Díky velmi dobře propracované pěvecké technice se pohybovala i ve vysokém rozsahu s naprostou intonační jistotou a bez výkyvů v dynamice. Využívala také bohaté spektrum specifické francouzské ornamentiky, včetně broderies, pouze ports-de-voix působila někdy příliš uspěchaným dojmem. Zpočátku nebylo příliš rozumět zpívanému slovu, což se však v průběhu koncertu zlepšovalo spolu s tím, jak se sólistka stylizovala do jednotlivých příběhů. Zejména v kantátách La mort de Didon a Ariane et Bachus od Michela Pignoleta de Montéclair pak výtečně vystihla dramatický děj, zpracovaný v obou dílech. U airs Julie Pinel je třeba ocenit především již zmíněnou techniku, která je zde významně exponována.
Vynikající výkony předvedli také všichni instrumentalisté. Jak jsem již uvedl výše, technická i umělecká jednota a dokonalá vzájemná komunikace byly hlavními aspekty celého souboru, které měly zásadní podíl na vydařené interpretaci. Flétnista François Nicolet využíval především jemnost barvy i artikulace a ani náročné technické pasáže, v nichž zachoval příslovečný francouzský klid, nezněly zbytečně afektovaně. Malým otazníkem byla vhodnost jeho posazení koncem nástroje do cembala, neboť pak flétna byla hlouběji v sále slyšet rozhodně méně. Občas se potýkal s problémy v intonaci, zejména f‘ bylo vysoko poněkud častěji. Velmi spolehlivý a stylově vytříbený výkon podal houslista Gabriel Grosbard. Vyzdvihl bych zvláště jeho nesmírně jistý tah smyčcem, plnou kontrolu nad zvukem a také výtečnou intonaci. Pohyby nástroje a strun při měnícím se počasí (na konci koncertu pršelo) nebyly téměř vůbec patrny. Dokonalý výkon předvedla rovněž gambistka Lucile Boulanger. Zůstávala většinou spíše v měkčích dynamických odstínech, přitom byla skvělým hybatelem basové linky. V několika sólových místech však předvedla také svoji brilantní techniku. Poněkud nenápadným hráčem byl cembalista Arnaud De Pasquale. Jeho nápaditá realizace continua však bohatou měrou přispěla k celkové bohatosti provedení. Patří bezesporu k těm hráčům, kteří se nebojí pracovat i s naprosto minimálními prostředky (sazba snížena na dva či jeden hlas, nebo též tacet), čímž si maximálně rozšíří paletu možností. Zahajovací koncert festivalu tak svojí hudební i dramaturgickou kvalitou potvrdil vysokou metu Letních slavností staré hudby.
Hodnocení autora recenze: 95 %
Letní slavnosti staré hudby 2015
La Muse
Maïlys de Villoutreys (soprán)
La Sainte Folie Fantastique
– François Nicolet (flauto traverso)
– Gabriel Grosbard (barokní housle)
– Lucile Boulanger (viola da gamba)
– Arnaud De Pasquale (cembalo)
13. července 2015 Zámek Troja Praha
program:
François Couperin:
– L’Impériale – Sonade
– La Piémontaise
Elisabeth Jacquet de La Guerre:
– Sonate IIIa pour deux dessus, viole et basse continue en Ré majeur
– Bémol Aria affetuoso
– Sonate Ia pour deux dessus, viole et basse continue en Si bémol Majeur
Michel Pignolet de Montéclair:
– La Mort de Didon
– Ariane et Bacchus
Julie Pinel:
– Air: Rossignols vous chantez les douceurs du Printems
– Air: Ruisseaux suspendez vôtre cours
– Air à boire: Amans constans vous pouvez boire
Marc-Antoine Charpentier:
– Air: Ruisseau qui nourrit dans ce bois
– Air Louré: Bergers de Suresne, Vous Etes Heureux
– Musette et Chanson Pastorale: Bergers reprenez vos Musettes, L’aimable Paix est de retour
– Air: Lieux écartés, paisible solitude
přídavek:
– Michel Lambert: Vos mespris chaque jour
Foto Petra Hajská