Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Lípa Musica opráší lucemburskou stopu v Sasku
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Lifestyle

Lípa Musica opráší lucemburskou stopu v Sasku

PR
Published: 13/07/2015
Share
2 Min Read
SHARE

Letošní čtrnáctý ročník Mezinárodního hudebního festivalu Lípa Musica otevře ženské vokální uskupení Tiburtina ensemble v jeho samotném prologu.V sobotu 21. srpna vystoupí v ruinách klášterního kostela v saském Oybině s programem zabývajícím se poetikou mariánských písňových forem pozdního středověku.„Kostru koncertního programu tvoří slavná Messe de Nostre Dame středověkého velikána Guillauma de Machaut,“ představuje umělecká vedoucí souboru Barbora Kabátková a dodává: „Mše byla napsána pro mužské hlasy a řekla bych, že ji můžeme považovat za ´repertoárový kus‘ leckterého ze souborů zabývajících se středověkou hudbou. I přes četnost nahrávek a provedení této mše má však Tiburtina ensemble jisté jedno privilegium – mši uvádíme, zřejmě opravdu poprvé v novodobé historii v obsazení s vyššími – a to i přes přítomnost jednoho muže – můžeme říci ženskými hlasy (soprány a alty) v dobově přípustné transpozici ´alla quarta alta´. Machautovu mši jsem doplnila dobovými jednohlasými mariánskými zpěvy z českých pramenů doby Karla IV.“Zasazení hudby z doby Lucemburků do sugestivních prostor Oybinských ruin je zcela příznačné, neboť to byl právě Karel IV., kdo v Oybině klášter Celestýnů v roce 1369 založil.„Často se hovoří o vazbě Machauta na české prostředí,“ doplňuje Barbora Kabátková. „Jakkoli je to těžko doložitelné, jeho vazba na Lucemburky svoje opodstatnění má a můžeme doufat, že nějakou stopu na našem území tedy Machaut zanechal.“ Tento francouzský básník a skladatel byl totiž dlouholetým sekretářem a diplomatem ve službách Jana Lucemburského.

Zvláštností letošního prologu festivalu Lípa Musica bude i fakt, že se uskuteční poprvé… „Pod širým nebem jsme doposud vystupovaly jen jednou. Nutno však říct ­­– zvláště po mé návštěvě Oybinu ­­– že akustika zříceniny klášterního kostela je skvělá a chybějící střecha na ni nemá naprosto žádný negativní vliv. Úskalím samozřejmě může být počasí, ale i na to je festival připravený. Těším se čím dál víc!,“ uzavírá Barbora Kabátková.

www.lipamusica.cz

Foto Luděk Sojka, archiv

TAGGED:Lípa MusicaTiburtina ensemble
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Proč platí Královská opera v Londýně svým šéfům tak vysoké platy?
Next Article Před pěti lety zemřel Sir Charles Mackerras
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up