Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Inscenátoři nového pražského Macbetha slibují představení, zbavené teatrality
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
ZprávyZprávy Opera

Inscenátoři nového pražského Macbetha slibují představení, zbavené teatrality

ČTK
Published: 03/06/2015
Share
2 Min Read
SHARE

Poslední operní premiérou Národního divadla v sezoně 2014/2015 bude 11. června v pražské Státní opeře Macbeth Giuseppa Verdiho podle stejnojmenného díla Williama Shakespeara. Příběhu o bezuzdné ctižádosti, nezřízené touze po moci a záhadné věštbě se ujal slovenský režisér působící v České republice Martin Čičvák.

„V naší snaze ze všeho nejvíc spatřuji potřebu zbavit se teatrality. Protože v okamžiku, když divadlo začne páchnout divadlem, je po divadle,“ prohlásil dnes při předpremiérové besedě režisér Čičvák.

V hudebním nastudování dirigenta Jiřího Štrunce vystoupí v titulní roli bulharský barytonista Anton Keremidtčev v alternaci s Martinem Bártou. V příští sezoně k nim přibude Richard Haan. Role tvrdé Lady Macbeth byla svěřena Andě-Louise Bogze, se kterou bude alternovat slovenská sopranistka Jolana Fogašová.

„Role Lady Macbeth je psychologicky velmi zajímavá, nejde jen o to zlo ve dvou lidech. Mají v sobě hnací motor po moci, ale zároveň jsou nešťastní a neunesou zlo, do kterého se nechali vlákat,“ uvedla Fogašová.

Libreto Francesca Marii Piaveho důsledně respektuje dramatickou linii. V Macbethovi Verdi zahájil cestu k hudebnímu dramatu, v němž je zpěv podřízen dramatické situaci a odráží psychologii a vnitřní pocity postav a v němž je dramatický obsah mnohem důležitější než krásný zpěv. „Stejně jako Shakespeare vytvořil i Verdi dílo maximálně stručné, plné krátkých scén, které jsou však naplněny intenzitou hudebně-dramatického výrazu. Svou první verzi z roku 1847 Verdi přepracoval, což dělal jenom u oper, které měl velmi rád,“ zdůrazňuje dirigent Jiří Štrunc.

Opera se po premiéře 14. března 1847 v Teatro alla Pergola ve Florencii, kde se při premiéře dočkala 27 opon, vydala po Evropě. Byla s úspěchem hrána až do roku 1865, kdy Verdi dílo zásadně přepracoval pro pařížské uvedení v Théâtre-Lyrique. Tuzemská premiéra se uskutečnila v roce 1935 v tehdejším Novém německém divadle (dnešní Státní opera). Nová operní sezona 2015/2016 začne na scéně Státní opery letos 21. srpna Bizetovou Carmen. Představení bude debutem kanadské mezzosopranistky Mireille Lebel.

Foto Pavel Horník

TAGGED:Macbeth (Verdi)Národní divadloOpera Národního divadla
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Brněnské Národní divadlo plánuje za desítky milionů další opravy svých budov
Next Article Sasha Waltz zahájila Tanec Praha
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
7 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up