Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Česká filharmonie jako dva velké komorní orchestry
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Hudba

Česká filharmonie jako dva velké komorní orchestry

Bálek Jindřich
Published: 11/04/2015
Share
4 Min Read
SHARE

Zápisník Jindřicha Bálka (80)

Dnešní odpolední koncert Komorního orchestru České filharmonie nabídl doslova nálož pěti zajímavých skladeb, které se na programech příliš často neobjevují. A těžko by je kdy nějaký jiný pořadatel v této sestavě zařadil na samostatný koncert. Koncert ve Dvořákově síni Rudolfina navíc byl dobře navštíven i během hezkého sobotního jarního dne. Každá ze skladeb by se dobře hodila i jako úvodní skladba orchestrálního koncertu.

Beethovenův Smyčcový kvartet f moll je sice nejkratší z jeho vrcholných kvartetů, je ale hlubokým a závažným dílem. A je vždycky potěšující ho slyšet – a nesnadné ho hrát. Zejména jako první číslo celého koncertu. A dosáhnout v sestavě smyčcového orchestru stejné dokonalosti, souhry a zároveň expresivity, jako má původní smyčcové kvarteto s dlouhými hodinami zkoušení, to se skoro nemůže povést. Ale provedení vyznělo čestně.

Ještě expresivněji vyzněly Metamorfózy pro 23 sólových smyčcových nástrojů Richarda Strausse. Hráči se nejsilněji vložili do melodičtějších a romantičtějších pasáží skladby. Byl to skutečně velký romantický Strauss – v příjemném a homogenním zvuku. Slavná skladba je autorovou bolestnou meditací nad válkou zničeným Německem a tentokrát vyzněla spíš jako klidné zamyšlení než jako tryzna.

Obě skladby by samy o sobě mohly být vrcholem samostatných koncertních programů pro smyčcový orchestr. Je dobře, že se smyčcová skupina České filharmonie tímto směrem vydává – důležité ale je, aby programy tohoto typu měly kontinuitu. Konkurence českých komorních orchestrů navíc není malá. Smyčcová skupina dlouho neměla tak populárního a výrazného koncertního mistra a i první polovina tohoto koncertu stála na jeho vedení. Nepůsobil během provedení jako vůdce a lídr, ale jako by všem přidal víc radosti ze společného hraní, i ve skladbách, které patří k těm náročnějším.

V druhé polovině, kterou připravil a dirigoval Ondřej Vrabec, se představila Česká filharmonie jako jedna velká dechovka.Stravinského Symfonie pro dechové nástroje sice symfonii příliš nepřipomíná – zato místy připomíná úvodní pasáže ze Svěcení jara a má charakteristickou rytmickou vynalézavost.

Po Stravinského skladbě se počet hráčů na pódiu ještě rozrostl – délkou krátká třívětá Suita č. 1 pro vojenský orchestr není žádnou posádkovou hudbou. Chytře koncipovaná kompozice obsahuje Chacconu, Intermezzo a Pochod. A je zajímavé, jak je vděčná a zároveň neokázalá. Velké dechové obsazení zůstalo i pro Hindemithovu Symfonii B dur, která je komponovaná opravdu mistrně. Všechny barvy a harmonie dechového ansámblu tu dostanou svůj prostor. Je to poválečná skladba pro dechový orchestr americké armády– a i ten slavnostní ráz byl slyšet.

Jak bylo řečeno, pětice méně uváděných skladeb, náročná na provedení i na obsazení, se takto pohromadě těžko může běžně vyskytnout. Neumím si představit, že by si nějaký festival objednal právě takový program a sehnal pro něj publikum. Právě k tomu je potřeba mít za sebou zázemí stálého pořadatele a velkého orchestru. Ale zejména u smyčcové části programu bych měl rád větší jistotu, že to nebyl jen slavnostní výstřel z děla, ale začátek nové tváře a podoby smyčcové skupiny České filharmonie. Uvidí se, jestli stále úspěšnější Josef Špaček najde dost času a sil právě na programy tohoto typu.
Autor je redaktorem České rozhlasu – Vltava
Foto ČF

TAGGED:Česká filharmonieJosef Špaček (1986)Ondřej Vrabec
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Bachovy invence a sinfonie. Genialita největších z malých skladeb
Next Article Neuvěřitelná muzikalita, zářící oktávy, dokonalá tvorba tónu. Je jí 14
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up