Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Před 55 lety se v Praze poprvé hrál Ravelův Daphnis a Chloé
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Lifestyle

Před 55 lety se v Praze poprvé hrál Ravelův Daphnis a Chloé

redakce
Published: 13/02/2015
Share
1 Min Read
SHARE

Dvouaktový, zhruba hodinový balet Daphnis a Chloe Maurice Ravela (1875–1935) nevznikal lehce, podepsaly se na něm spory mezi impresáriem legendárního souboru Ballets Russes Sergejem Ďagilevem a choreografem Mikhailem Fokinem, které vyvrcholily Fokinovým odchodem ze souboru. Není proto divu, že premiéra v pařížském Théâtre du Châtelet v roce 1912 příliš úspěšná nebyla.A tak prakticky teprve až od poloviny minulého století se Ravelova partitura dostala do hledáčku baletních souborů a významných choreografů, mimo jiné i Fredericka Ashtona, Serge Lifara, Johna Cranka či Johna Neumeiera. A 13. února 1960 se Ravelův balet Daphnis a Chloe poprvé dostává do Prahy, na repertoár Baletu Národního divadla.Na scénu tehdejšího Smetanova divadla, dnešní Státní opery Ravelův balet uvedl tanečník a choreograf Jiří Blažek, pod taktovkou dirigenta Karla Šejny, v titulních rolích s legendárními Miroslavem Kůrou a Olgou Skálovou (ve večeru doplněném Fallovou Čarodějnou láskou v choreografii Antonína Landy).Přestože Daphnis patřil mezi Blažkovy první tituly, pod nimiž byl podepsán jako inscenátor, úspěch premiéry byl obrovský, a Ravelův balet se tak v následujících dvou letech dočkal třech desítek repríz.

Foto archiv, archiv ND

TAGGED:Daphnis et ChloéMaurice Ravel
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Stokowski. Dirigent se smyslem pro reklamu i pro poctivé, vnitřně pravdivé umění
Next Article Národní divadlo zadá další zakázku na projekt k opravě Státní opery
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up