Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Glosa: Bach průzračný a soustředěný
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Hudba

Glosa: Bach průzračný a soustředěný

Bálek Jindřich
Published: 23/11/2014
Share
3 Min Read
SHARE

Naprosto klasický a přitom velmi originální program nabídl třetí koncert Festivalu Rudolfa Firkušného. Je jenom několik klavíristů, kteří místo klasického repertoárového programu přehrají celý jeden díl Dobře temperovaného klavíru Johanna Sebastiana Bacha. Je to program, který má posluchače pozvat do jiného hudebního světa, než v jakém obvykle žijeme. Čtyřiadvacet preludií a fug – každá v jiné tónině – tvoří skladbu instruktivní, intelektuální, ale stejně tak mimořádně invenční a bohatou. A ustavuje či prohlubuje nový hudební řád. A v neposlední řadě trvá celý cyklus kolem dvou hodin čistého času. Na takovou soustředěnou plochu nebýváme zvyklí.Pierre-Laurent Aimard nabídl precizní a čisté provedení. A zůstal přitom věrný svým francouzským intelektuálním kořenům, které vedou k Oliveru Messiaenovi. Dnes žije v Berlíně, ale jako by to bylo právě francouzské noblesně intelektuální pojetí. Každé preludium mělo vybroušený a čitelný tvar, v žádné fuze se hlasy neslévaly dohromady. Pokud jde o tempa, nikde nesahal k extrémům – ani příliš rychlým, ani pomalým. A vše hrál čistým a měkkým úhozem, který byl blízký nejspíše stylu Andráse Schiffa. Nebylo to charismatické provedení, ale mělo jasný klasický řád, kterého se interpret po celou dobu držel. Pianisté jako Barenboim či Richter dovedou do cyklu vložit jakoby více hudby či zpěvnosti. Ale možností, kterých tu pianista má, je mnoho, a všechno stojí na detailech.

Koncert jako by se hodil pro ještě komornější prostor, než je Rudolfinum. Vyprodáno nebylo, vážných zájemců se ale sešlo dost – i když toho kašlání po každém preludiu a fuze bylo snad až příliš. A Dvořákova síň má na tento typ provedení přece jen příliš dlouhý dozvuk a splývavou akustiku, aby člověk mohl ocenit všechny jemnosti. Jako by člověk ale stejně zjistil, že na hudební plochu této délky nemáme v dnešní době dost koncentrace. Není to koncert, na který je ideální jít ve všední den po práci… Ale právě ten jiný rozměr času a soustředění byl jedním z nejzajímavějších momentů. Koncertů, jako byl tento, by určitě mělo být víc a v Praze jsou vzácné. Možností setkat se s bachovským vesmírem jako by nikdy nebylo dost.+++===

Klavírní festival Rudolfa Firkušného 2014
Pierre-Laurent Aimard (klavír)
20. listopadu 2014 Dvořákova síň Rudolfinum Praha

program:
Johann Sebastian Bach: Dobře temperovaný klavír – 1. díl, BWV 846-869

www.firkusny.cz

Autor je redaktorem Českého rozhlasu-Vltava
Foto Pražské jaro / Zdeněk Chrapek

TAGGED:Klavírní festival Rudolfa FirkušnéhoPierre-Laurent Aimard
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Italský pianista Bellucci rozezněl Rudolfinum Lisztem a Chopinem
Next Article Epos o Gilgamešovi: velkolepé dílo zazní v Brně poprvé v kritické edici
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up