Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Jitka Čechová – první dáma českého klavíru
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Hudba

Jitka Čechová – první dáma českého klavíru

PR
Published: 09/11/2014
Share
4 Min Read
SHARE

Druhý ročník Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného, který v listopadovém termínu pořádá festival Pražské jaro, již klepe na dveře. Zahájí už v sobotu 15. listopadu mimořádným koncertem Berlínských filharmoniků a hned následujícího dne, tedy v neděli 16. listopadu, se v pražském Rudolfinu uskuteční recitál první dámy českého klavíru, Jitky Čechové.Její osobnost může mnohým evokovat příběh Kláry Schumannové, jedné z největších klavírních interpretek devatenáctého století. Ženy nesmírné vnitřní síly a energie, která svým životem a tvorbou uskutečňovala ideál umělce, k němuž patří přísnost k sobě samému, odpovědnost směrem k publiku a pokora vůči skladateli. Není to jen ušlechtilost až důstojnost jejího vystupování nebo fakt, že jako matky musely a musejí sladit profesi se soukromým životem, ale zejména totožné vnitřní ustrojení, co tyto dvě interpretky spojuje i přes vzdálenost jednoho a půl století.

Při pročítání recenzí koncertů a nahrávek Jitky Čechové vás okamžitě upoutá, jak často se hudební kritici ve svých hodnoceních shodují na slovech: emocionální nasazení, skvělá technika a temperament.

Jitka Čechová je skutečně temperamentní umělkyní v oboru, ve kterém převažují muži. O přínosu ženského elementu ve světě hudby nepochybuje: „Komponování je totiž převážně mužskou záležitostí a myslím, že ženský pohled do tohoto světa může znamenat zajímavý interpretační posun,“ říká.

Ač nevyrůstala v hudební rodině, klavír si zamilovala od útlého dětství. Hudbu jí zprostředkovaly gramofonové desky rodičů a návštěvy koncertů v rodném Mělníce. Již ve třech letech snila o hodinách klavíru. Regule základních uměleckých škol však byly nesmlouvavé, a tak byla přijata „až“ ve věku pěti let. Bylo jí devět, když si uměla zahrát první skladby milovaného Bedřicha Smetany. Na Pražské konzervatoři pak studovala u Jana Novotného a na pražské HAMU u profesora Petera Toperczera. Během zahraničních stáží u Eugena Indjice v Paříži a Vitali Berzona ve Freiburgu ji významně ovlivnila ruská klavírní škola.„Natočit kompletní klavírní dílo Bedřicha Smetany je něco jako vstupenka do dějin hudby. Takovou šanci má u Supraphonu jeden z celé generace klavíristů a tím se stala právě Jitka Čechová,“ napsala hudební kritička Svatava Barančicová. A skutečně, Jitka Čechová znamenitě navázala na úsilí svého profesora Jana Novotného v popularizaci klavírního díla Bedřicha Smetany a pro vydavatelství Supraphon natočila soubornou nahrávku Smetanova klavírního díla. V těchto dnech se sedmidílná série kompaktních disků uzavírá. Stěžejním dílem posledního disku je shodou okolností právě Smetanova Sonáta g moll, kterou diváci uslyší na programu nadcházejícího recitálu. Jitka Čechová se tímto počinem stane teprve čtvrtou klavíristkou, která Smetanův klavírní odkaz natočila v kompletní podobě (před ní tak učinili Věra Řepková, Jan Novotný a Ivan Klánský).

Recitál Jitky Čechové v pražském Rudolfinu se uskuteční v rámci Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného v neděli 16. listopadu. Na programu zazní Janáčkova Sonáta 1. X. 1905, slavná Beethovenova Appasionata či Smetanova Sonáta g moll.

Klavírní festival Rudolfa Firkušného 2014
Jitka Čechová (klavír)
16. listopadu 2014 Dvořákova síň – Rudolfinum Praha

program:
Leoš Janáček: Sonáta „1. X. 1905“
Ludwig van Beethoven: Sonáta f moll, op. 57 č. 23 „Appassionata”
Bedřich Smetana: Sonáta g moll

www.firkusny.cz

Foto archiv Pražského jara

Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Liberecké divadlo chystá premiéru nové české opery
Next Article Ta, která se nikdy nenaučila zpívat, se objeví na plátnech kin. Natáčí se i v Praze
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up