Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Occamova břitva v divadle Ponec
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
ZprávyZprávy Tanec

Occamova břitva v divadle Ponec

ČTKredakce
Published: 24/01/2014
Share
2 Min Read
SHARE

Práce mladých českých a slovenských choreografů, kteří spolupracují s Pražským komorním baletem, uvedlo včera večer divadlo Ponec. Soubor, který letos slaví padesát let svého působení, jim dal prostor v projektu nazvaném Occamova břitva. V jeho prvním ročníku se představili dva tanečníci souboru Nikol Šneiderová a Šimon Kubáň a student choreografie na HAMU Palo Kršiak.Occamova (Ockhamova) břitva je princip logické úspornosti pojmenovaný podle anglického logika Williama z Ockhamu (1287 až 1347), který jej používal, údajně je však daleko starší. Nejčastěji se interpretuje způsobem, který říká, že pokud pro nějaký jev existuje vícero vysvětlení, je lépe upřednostňovat to nejméně komplikované.

„Název je vybrán na základě kritérií, které požadujeme od nové generace choreografů. Přesnost, jednoduchost výpovědi, jasnost tématu, údernost s apelem na intelektuálně zaměřeného diváka, důraz na pohybovou analýzu, výzkum pohybu nebo silný vizuální obraz. Vyhranění se vůči všemu ostatnímu – odříznutí se!“ vysvětluje umělecká vedoucí Pražského komorního baletu Hana Polanská Turečková.

Včerejší večer se skládal ze tří kratších choreografií, první vytvořila členka Pražského komorního baletu Šneiderová, nazvala ji Intelektuál a tančila v ní s Tomášem Červinkou a Šimonem Kubáněm. Kubáň je autorem druhé choreografie s prostým názvem 2nd Chapter. V duetu o pasivním přístupu k seberealizaci, který způsobuje lidský strach, tančí autor s Jaroslavou Janečkovou.

Třetí inscenaci s názvem Eros vytvořil tanečník a choreograf Kršiak, který si k ní vybral hudbu Sylvie Bodorové a obsadil do ní Lenku Bílkovou, Jaroslavu Janečkovou, Markétu Jandovou, Nikol Šneiderovou, Tomáše Červinku, Šimona Kubáně a Olivera Mahara.

Pražský komorní balet, který v tehdejším Československu patřil k prvním představitelům současných tendencí v moderním tanci, oslavám padesátého výročí svého založení věnuje celý svůj letošní program. Členové souboru kromě nových inscenací připomenou i osobnost choreografa Pavla Šmoka, který Pražský komorní balet zakládal a patří k tuzemským protagonistům moderního tance.

Foto Jiří Thýn

TAGGED:Hana Polanská TurečkováNikol ŠneiderováPalo KršiakPražský komorní baletŠimon Kubáň
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Národní hledalo novou Konstanci
Next Article Human Locomotion jako odkaz na Muybridge
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up