Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Opera z Terezína v Paříži
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Opera

Opera z Terezína v Paříži

ČTKredakce
Published: 22/01/2014
Share
3 Min Read
SHARE

Operu Císař Atlantidy německého skladatele židovského původu žijícího v Praze Viktora Ullmanna chystá pařížské divadlo Athénée. Ullmann operu vytvořil v době internace v Terezíně za druhé světové války. První představení, zpívané v němčině a provázené francouzskými titulky, se odehraje už pozítří, do konce měsíce jsou naplánována čtyři provedení.Hodinovou interpretaci, kterou umělci představí po Paříži v dalších čtyřech francouzských městech a příští rok i ve Švýcarsku a Německu, vytvořila francouzská režisérka a herečka Louise Moaty, která několikrát navštívila Terezín. Také se setkala s některými z těch, kteří tamní věznění přežili, mezi něž patří například česká klavíristka, cembalistka a hudební pedagožka Zuzana Růžičková.

Moatyová se s operou, která je protiválečnou metaforou a protestem proti násilí, seznámila při návštěvě Prahy v roce 2009. „Byla to láska na první pohled, hned jsem ji chtěla hrát. Zaujalo mě, jak síla umění byla prostředkem pro přežití. Pro deportované to byl způsob, jak se cítit lidsky a jak vzdorovat,“ svěřila se pětatřicetiletá Moaty.Nacisté založili v roce 1941 v terezínské pevnosti ghetto pro židovské obyvatele určené k deportaci do koncentračních táborů. Na 35 tisíc jich zemřelo již zde v důsledku nedostatečné výživy a nemocí, dalších téměř 90 tisíc putovalo do vyhlazovacího tábora v Osvětimi.

V pevnosti bylo internováno mnoho československých umělců, kteří začali vyvíjet rozličné kulturní aktivity. Nacisté jejich činnost podporovali, neboť chtěli z tábora vytvořit modelové židovské ghetto, aby zakryli skutečnou situaci Židů.„Naše umělecké snažení odráželo naši touhu po životě,“ napsal Ullmann (1898–1944) krátce před smrtí v Osvětimi. Se spoluvězni se pokusil operu Císař Atlantidy v ghettu v Terezíně uvést, ale vedení SS jejich záměr zmařilo. Ullmann byl odvezen v jednom z posledních transportů.Režisérka Moaty s divadelním souborem Arcal také připravuje dětskou operu Brundibár, v níž účinkovaly za druhé světové války židovské děti v Terezíně. Operu napsal pražský židovský skladatel Hans Krása na libreto Adolfa Hoffmeistra už v roce 1938, smutné proslulosti se jí ale dostalo až v terezínském ghettu, kde měla 23. září 1943 premiéru. Opera v nastudování Louise Moaty má být uvedena poprvé v dubnu ve francouzské Remeši.

Foto Athénée, archiv 

TAGGED:Athénée-Théâtre Louis Jouvet ParisBrundibárLouise MoatyViktor Ullmann
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Andrea Nozzari, papà dei tenori
Next Article V Brně nastudovali málo hranou Donizettiho operu
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up