Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: 70 let od terezínské premiéry dětské opery Brundibár
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Opera

70 let od terezínské premiéry dětské opery Brundibár

ČTKredakce
Published: 22/09/2013
Share
2 Min Read
SHARE

Dětskou operu Brundibár napsal pražský židovský skladatel Hans Krása na libreto Adolfa Hoffmeistra už v roce 1938, smutné proslulosti se jí ale dostalo až v Terezíně, kde měla 23. září 1943 premiéru. S malými židovskými vězni ji po deportaci do tábora nastudoval sám její skladatel a v této přestupní stanici do táborů smrti byla nakonec provedena více než padesátkrát. Její uvádění skončilo až se smutným koncem jejích malých zpěváků.„Každý měsíc odjížděly vlaky do Osvětimi, zpěváčci se stále měnili a nakonec vlastně neměl kdo role zpívat,“ popsala konec díla v Terezíně pamětnice všech repríz Anna Hanusová. Po většině dětských herců zbyly jen smutné kresby a básničky. Jejich mladé životy skončily ve vyhlazovacích táborech a stejný osud potkal i Hanse Krásu, který zahynul v roce 1944 v Osvětimi. Terezínskou internací prošlo na 15 000 židovských dětí, zůstalo osm set, z vyhlazovacích transportů se vrátila pouhá stovka.Malým hercům divadlo pomáhalo překonávat těžkosti a úzkosti života. V Terezíně znal Brundibára každý a všechny děti uměly zpívat jeho melodie. Většinou je provázely i na jejich poslední cesty do vyhlazovacích táborů. Příběh opery byl pro terezínské zpěváčky více než symbolický: dvě chudé děti bojují proti zlu dospělých. Sourozenci Aninka a Pepíček mají nemocnou maminku a pan doktor jim doporučí mléko. Ale kde na ně vzít? Pokusí se tedy napodobit flašinetáře Brundibára, který je ale vyhání. Děti se nakonec spojí se zvířátky a nad Brundibárem vyhrají.Opera ale bohužel posloužila i nacistické propagandě (v tomto „umění“ nacisté vynikali). „Řekněme, že náš úžas byl obrovský, když jsme v ghettu nalezli město, které žije téměř normálním životem. Toto židovské město je skutečně udivující.“ Tato slova byla částí pochvalné zprávy delegáta Červeného kříže Maurice Rossela po prohlídce Terezína v červnu 1944. Jejím vrcholem bylo právě uvedení opery Brundibár.

Foto archiv 

Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Andrea Bocelli slaví pětapadesátiny
Next Article Janáčkova soutěž má své vítěze
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up