Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Letní operní panorama Heleny Havlíkové (128)
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaOperaOperní panorama

Letní operní panorama Heleny Havlíkové (128)

Havlíková Helena
Published: 30/07/2013
Share
10 Min Read
SHARE

‚- Ve Znojmě s vírou, láskou a nadějí
– Letní slavnosti staré hudby – „Pupek světa“ tentokrát v pražské Troji
– Inspirace na dny příští
***

Ve Znojmě s vírou, láskou a nadějí 

Hudební festival Znojmo během července oživil už po deváté toto půvabné historické centrum jihozápadní Moravy – proslulé ovšem i vínem a nakládanými okurkami – sympatickým mixem programů, které kombinují a propojují nejen hudbu různých žánrů a podob se zapojením dětí, včetně vystoupení mladých talentů, ale i dalších oblasti. Letošní ročník Znojmo na italský způsob se zaměřil na hudbu Claudia Monteverdiho a ve svém „itineráři“ zahrnoval koncerty, věžní hudbu, průvody, happeningy, karneval, souboj hudebních stylů při dobývání dobšických sklepů, hudební dílny, filmové projekce, přednášky, výstavu, ale i sommelierské minimum nebo cyklovyjížďku za jazzem. A tradičně také koncert Pavlíny Senić s dražbou unikátních vín ve prospěch rekonstrukce banketního sálu zámku Uherčice.Významným a notně ambiciózním specifikem každého ročníku znojemského festivalu je nastudování opery nebo jiného hudebně-dramatického díla, které se vymyká běžnému repertoáru našich stálých operních divadel (Haydnův Svět na Měsíci, Purcellův Král Artuš, Myslivečkův Montezuma). Claudia Monteverdiho s jeho tři sta sedmdesátým výročím úmrtí sice tentokrát neoslavila přímo některá z jeho oper, ale „scénická koláž“ sestavená z dalšího žánru, v němž byl Monteverdi mistrem – madrigalu. Název Combattimento – víra, láska, naděje parafrázuje titul dramatického madrigalu (označovaného také jako operní scéna) Souboj Tankréda a Klorindy, který tvořil dějovou i hudební osu znojemské inscenace.

Monteverdi byl hudební novátor, v jeho madrigalech a operách se mu podařilo propojit světské texty s působivým hudebním výrazem nebývale bohatě rozšiřujícím možnosti hudebního postižení hloubek pozitivních, ale i záporných emocí a duševních stavů – ve výsledku pak jde o zážitek duchovní a povznášející. Toto vyznění skvěle podpořilo umístění produkce do barokního kostela sv. Michala. „Scénografií“ k vyvýšenému pódiu před oltářem s obrazem boje archanděla Michala s ďáblem se tak stal celý interiér kostela, který „zapojilo do hry“ nápadité svícení Arnošta Janěka, když modré, žluté nebo bílé reflektory proměnlivě nasvěcovaly jednotlivé sochy a obrazy, klenbu. Výtvarnou podobu inscenace, kterou citlivě navrhl Jaroslav Milfajt, dotvářely jednoduché bílé řízy kostýmů, doplněné typickými znaky pro postavy příběhů.Inscenaci symbolicky zahájil příchod „bojovníka lásky“, na který navazoval Prolog z Monteverdiho opery Návrat Odysseův, v němž alegorické postavy – Lidská křehkost, Čas (s obřími andělskými křídly, ale i kosou), Štěstěna (s rohem hojnosti) a Láska (s lukem a šípem) – odkazují k vymezenosti lidského údělu a nesnadné cestě křehké tápající lidské duše k bohu. Peripetie této pouti pak „ilustruje“ vypravěč – v tomto nastudování tenorista Jaroslav Březina, který nad velkou knihou života jako posel nebes s velkou výrazovou naléhavostí líčil epizodou z křížové výpravy osvobození božího hrobu, souboj křesťanského rytíře Tankréda (Martin Vacula) a muslimské dívky Klorindy (Stanislava Mihalcová) podle eposu Torquata Tassa Osvobozený Jeruzalém.Bitevní kolbiště na oštěp a meč na počátku nesmiřitelných bojovníků s obličeji zakrytými přilbicemi symbolicky vymezovala dlouhým bílým pruhem bílého plátna taneční postava (Jitka Košíková), která jím v choreografii a režii Ladislavy Košíkové ovíjela bojovníky až do vyústění s udělením svátosti Korindina křtu. Druhá část s instrumentálními skladbami Monteverdiho současníků Biagia Mariniho a Andrei Falconieriho po Monteverdiho madrigalech z 8. knihy (Líbezný ptáčku, Hořím, hořím, žárem se soužím a Dávné zpěvy o Martovi) vyústila ve zpívaném baletu Tirsi a Clori do bujaré pastýřské oslavy tance, života a lásky.

Dirigent Roman Válek se svým Czech Ensemble Baroque Orchestra dodal večeru hudební tvar obdařený jeho velkou muzikantskou energií, kterou i při třetí repríze diváci zcela zaplněného kostela odměnili bouřlivým potleskem. Uvedení Monteverdiho scénické koláže místo některé z jeho oper potvrdilo nápaditost i vysoké renomé znojemského festivalu. A navíc – Znojemští jsou velmi vlídní hostitelé a spojení festivalu s ochutnávkou produktů místních vinařů je nápad, který festivalu dává další milý rozměr.

Hodnocení autorky: 80 %
***

„Pupek světa“ tentokrát v pražské Troji

„Věčný Řím“, který je spojujícím tématem letošních Letních slavností staré hudby, byl v pondělí ozvláštněn programem El tambor del mundo, doslova Pupek (ale také buben) světa v provedení komorního španělského souboru Euskalbarrokensemble pod vedením kytaristy a loutnisty Enrika Soliníse. Jejich večer otevřel tvorbu dnes méně známých skladatelů hudebního baroka 17. a první poloviny 18. století, kteří v Římě tvořili nebo jím, coby klíčovou hudební křižovatkou Evropy, prošli. Širší kontext pak koncertu dodala díla španělských skladatelů, kteří do Itálie přinášeli podněty španělské hudby a domů si odváželi inspiraci Římem.

Svým spontánním jižanským temperamentem, neodolatelným smyslem pro rytmus a vzájemnou muzikantskou empatií si publikum zcela zaplněného sálu Trojského zámku získala nejen trojice technicky výborně disponovaných hráčů souboru – kromě Soliníse ještě Josetxu Obregón na barokní violoncello a David Mayoral na celou baterii bicích s nejrůznějšími tympány a tympánky, tamburínami, kastanětami, chřestítky. Vyšvihli se nejen v instrumentálních skladbách, ale i jako citliví doprovazeči sólisty večera, španělského kontratenoristy Carlose Meny. Pěvci tohoto specifického hlasového oboru, který přechází z mužského tenorového rozsahu do ženského mezzosopránového, jsou dnes obsazováni do rolí určených tehdejším hvězdám barokní opery – kastrátům. Pokud výkony řady dnešních kontratenoristů s uplatněním méně barevného hlavového rejstříku při omezeném rozpětí dynamiky a výrazu připomínají v barokních áriích, které ovšem překypující emocemi, spíše „polibek přes sklo“ a obsazení ženami mívá větší „sílu“, pak Carlos Mena předvedl, jakou může mít i tato „nepřirozená“ mužská poloha intenzitu. Jeho dechová opora pro dlouhé belcantové fráze, zvládnutá intonace a suverénní koloratury dodaly v jeho podání bohatým poetickým obrazům textů a hudebním afektům skutečně strhující šílenství z lásky, klid spočinutí světa pod temnou oblohou, šíroširost nebe naslouchajícího nářkům lidí, žár plamene, který v srdci žárlivce neuhasí led – ale i hloubku obsahu Stabat Mater a dalších skladeb s duchovním poselstvím.Zájem publika neodradil ani liják, který příchozí cesty do Trojského zámku před začátkem koncertu proměnil v řeku, a ocenit je třeba laskavého řidiče autobusu, který své vozidlo poskytl v kritické situaci jako přívoz – trajekt a umožnil tak posluchačům se na zámek přes divoký proud dostat.

Hodnocení autorky: 90 %
***

Inspirace na dny příští

Giuseppe Verdi: La traviata. Dirigent Miloš Formáček, režie Martin Dubovic, výtvarník Josef Jelínek, sbormistr Milan Kaňák, choreografie Vladimír Gončarov. Alfredo Germont – Miroslav Dvorský, Anna Klamo / Michaela Katráková – Violetta Valéry, Nikolaj Někrasov – Giorgio Germont. Sbor a orchestr Severočeského divadla, s. r. o., Ústí nad Labem. Představení v rámci projektu Klasika pod hvězdami: zámek Hluboká, pátek 2. srpna; zámek Sychrov, sobota 3. srpna 2013 vždy od 20.30 hodin

Římská slavnost. Velkolepý koncert v kardinálském paláci. Arcangelo Corelli, Georg Friedrich Händel – concerti grossi, Alessandro Scarlatti, Antonio Vivaldi, Georg Friedrich Händel – árie. Claire Lefilliâtre – soprán, Arte dei Suonatori (Polsko), Aureliusz Goliński – housle, umělecký vedoucí & Collegium Marianum (Česká republika), Lenka Torgersen – koncertní mistr, Jana Semerádová – umělecká vedoucí. Pražský hrad, Španělský sál, úterý 6. srpna 2013 19.30 hodin
***

Hudební festival Znojmo 2013
Claudio Monteverdi:
Combattimento – víra, láska, naděje
Dirigent: Roman Válek
Režie: Ladislava Košíková
Light design: Arnošt Janěk
Scéna, kostýmy: Jaroslav Milfajt
Czech Ensemble Baroque 
Koncertní mistr – Peter Zajíček
Premiéra 26. července 2013 Kostel sv. Michala Znojmo
(psáno z reprízy 28. 7. 2013) 

Stanislava Mihalcová – soprán
Tereza Válková – soprán
Markéta Cukrová – alt
Martin Ptáček – kontratenor
Jaroslav Březina – tenor
Tomáš Kořínek – tenor
Joel Frederiksen -bas
Martin Vacula – bas
Jitka Košíková – tanec

program:
Il Prologo (Il Ritorno d´Ulisse in Patria) SV325
Il Combattimento di Tancredi e Clorinda SV153
Ardo avvampo (8. Kniha madrigalů)
Altri canti di Marte – Due belli occhi (8. Kniha madrigalů)
Vago augeletto (8. Kniha madrigalů)
Tirsi e Clori (7. Kniha madrigalů)

www.hudbaznojmo.cz

***

Letní slavnosti staré hudby 2013
El tambor del mundo
Siesta u Zlatého milníku
Carlos Mena – kontratenor
Euskalbarrokenensemble
Josetxu Obregon – barokní violoncello
David Mayoral – perkuse
Enrike Solinís – loutna, umělecký vedoucí
29. července 2013 Zámek Troja Praha

program:
Antonio Cesti:
– Cantata Era la notte

Gaspar Sanz:
– Marionas
– Canarios
Antonio de Santa Cruz:
– Jácaras

Giovanni Felices Sances:
– Pianto della Madonna, Stabat Mater
– Ciaccona Non sia chi mi riprenda
Giovanni Girolamo Kapsberger:
– Colassione
– Passacaglia
– La Kaspberger
Domenico Mazzocchi:
– Soneto No me mueve mi Dios

José de Torres:
– Cantata Flavescite serenate

Juan Hidalgo de Polanco:
– La noche tenebrosa

Santiago de Murzia:
– Cumbes

Anonym:
– Dígame un requiebro

www.letnislavnosti.cz

Připravujeme ve spolupráci s Českým rozhlasem 3-Vltava
Foto Petr Vokurek, Petra Hajská

Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Dráhu profesionálního muzikanta bych si znovu nevybral, přiznává cellista Wihanova kvarteta
Next Article Rozruch ve wagnerovské svatyni pokračuje: Siegfried
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up