Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Terezínské hvězdy: Wolfgang Holzmair
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaOpera

Terezínské hvězdy: Wolfgang Holzmair

Dittrichová Eva
Published: 11/04/2013
Share
7 Min Read
SHARE

Rakouský barytonista Wolfgang Holzmair je pro svůj inteligentní a hluboký přednes celosvětově vyhledávaným interpretem písňového repertoáru; je rovněž uznávaným operním pěvcem. V pátek 12. a v sobotu 13. dubna vystoupí společně s Nash Ensemble, rezidenčním souborem londýnské Wigmore Hall, na dvou pražských koncertech projektu Terezínské hvězdy. V programech složených z děl terezínských autorů Wolfgang Holzmair vystoupil už v Londýně i New Yorku. Před svými pražskými koncerty v sále Pražské konzervatoře se vyznal z lásky k našemu hlavnímu městu…

Úplně poprvé jsem zpíval v Praze už jako student, několik let nato jsem měl písňový večer na rakouském velvyslanectví. V roce 1993 jsem se souborem Trio Fontenay vystupoval na Pražském jaru. Před třemi a půl lety jsem u vás s vídeňským Rozhlasovým symfonickým orchestrem a dirigentem Bertrandem de Billy na festivalu Pražský podzim přednesl Schubertovy písně v úpravě s orchestrálním doprovodem. Prahu miluju a trochu ji znám. Těším se na to, až ji zase uvidím.

Kromě mimořádně širokého klasického barytonového písňového i operního repertoáru se jako jeden z mála pěvců důsledně a podrobně věnujete interpretací a propagaci hudby autorů pronásledovaných či zahubených nacisty. Kdo a kdy vás k této hudbě přivedl?

Od sezony 1986/87, úplně od začátku své kariéry, jsem ve Vídni a v Curychu zpíval Hanse Scholla v opeře Udo Zimmermanna Bílá růže, která je poctou německým studentským protinacistickým odbojářům. Tehdy jsem téměř půl roku studoval tuto část historie třetí říše a rozhodl se přispět k tomu, aby se o ní víc vědělo a dostalo se jí spravedlivého posouzení. Stále se zabývám touto dobou a skladateli, kteří byli označení jako „zvrhlí“ nebo zavržení. Považuju za potřebné pomoci, aby se jejich umění zase uvádělo.

Účinkoval jste v terezínském projektu společně s Nash Ensemble již v Londýně a New Yorku. Zaznamenal jste v těchto dvou metropolích odlišnou atmosféru v sále či rozdílné přijetí tohoto programu, který rozhodně nepatří k běžně uváděným?

Atmosféra byla v obou případech na straně účinkujících i publika taková, jaká při takové vzpomínce má být. Lidé byli v obou městech hodnotou umění terezínských autorů fascinováni. V New Yorku se koncerty konaly v židovském kulturním zařízení a žije tam také velmi početná židovská obec, takže tamní posluchači měli k událostem Hitlerovy doby silnější vztah. Ale v obou městech to byla úžasná vystoupení.

Svou první návštěvu Terezína máte naplánovanou v rámci projektu Terezínské hvězdy na tuto neděli. Máte nějaká konkrétní očekávání, předpokládáte zvláštní působení genia loci?

Tato návštěva je pro mě velmi důležitá. Mám o Terezíně konkrétní představu, protože jsem o něm mnoho četl. Viděl jsem koncentrační tábory v Osvětimi – Březince a v Buchenwaldu a velmi to na mě zapůsobilo.

Četné komentáře hudebních kritiků hodnotí řeč vašich rukou. Věnoval jste se studiu barokní gestiky nebo s ní nemají pohyby a polohy vašich rukou nic společného?

Pokud zpívám i rukama, pak spontánně, nestudoval jsem to. Nechám se zcela ovlivnit hudbou. Jsem emocionální a fyzicky intenzivně prožívající zpěvák.

Nahrál jste úctyhodné množství písňových alb. Schubert, Schumann, Brahms, Wolf, Mahler, Ravel, Krenek a řada dalších proslulých i „utajených“ mistrů písně… Dvořákovy Biblické písně však na Vašich CD chybějí. Český posluchač se nemůže nezeptat: kteří naši skladatelé (kromě terezínských autorů) figurují ve vašem repertoáru?

Před lety jsem několik Dvořákových Biblických písní zpíval a právě se chystám konečně nastudovat jeho Cigánské melodie. Velmi Dvořáka obdivuju. Problém je spíš v tom, že je třeba ho zpívat česky, kromě Cigánských melodií, které zkomponoval pro zpěváka německého jazyka a jejichž originál je v němčině! Často jsem do programu různých přepracování lidových písní zařazoval několik Janáčkových písní zpívaných česky, zpíval jsem je s velkou radostí.

Jedna z mála českých pěvkyň, které se zabývají písňovým repertoárem a zároveň získaly renomé ve světě, je Magdalena Kožená. Měl jste příležitost setkat se s ní, ať už pracovně nebo při jiné příležitosti?

Pracovně jsem se s ní zatím nesetkal, ale slyšel jsem ve Vídni její překrásný písňový večer. Jinak jsem o ní pochopitelně hodně četl.

Která z trojice pěveckých „disciplín“ (opera – písně – oratorní či kantátový repertoár) je vám nejbližší?

Nejbližší je mi pravděpodobně písňová interpretace. Ovšem s velkým nadšením jsem také zpíval mnoho oper.

Pokud zrovna nejste pracovně vytížen a nezpíváte nebo nevyučujete, je vaším odpočinkem nějaká konkrétní záliba, koníček?

Mám rád jogging, detektivky a četbu vůbec, hraju taroky nebo poslouchám francouzské šansoniéry.

Máte možnost pozvat posluchače na pražské Terezínské hvězdy; co z bohatého programu vyberete, co stojí za podtržení?

Bylo by dobré slyšet oba koncerty. Ne všechny skladby jsou stejně dobré, ale všechno je to odkaz lidí, kteří měli neuvěřitelně silného ducha a vůli k životu. Je zázrak, jak si ti porobení a ponížení dokázali zachovat i humor. Všichni byli hrdinové! Zvláště krásná je hudba Ullmannova, Haasova a některých skladatelů „lehké“ hudby.

Děkuji za rozhovor!
Vizitka:
Rakouský barytonista Wolfgang Holzmair (1952) je pro svůj inteligentní a hluboký přednes vyhledávaným interpretem písňového repertoáru a je zván na recitály po celém světě. Vedle trvalé umělecké spolupráce s pianistkou Imogen Cooper vystupuje rovněž s řadou dalších současných vynikajících klavíristů. Je pravidelně zván ke spolupráci s významnými orchestry pod taktovkou předních dirigentů, jako jsou Boulez, Chailly, von Dohnányi, Frühbeck de Burgos, Haitink, Harnoncourt, Norrington, Hickox, López- Cobos a Ozawa. Je rovněž aktivní v operním světě, v posledních sezonách účinkoval jako Faninal v Růžovém kavalírovi v Seattlu a Hong Kongu, Don Alfonso v Lyonu a Torontu, vystupoval v roli učitele hudby v Ariadně na Naxu v Madridu, jako Wolfram v Tannhäuserovi v Erfurtu, jako otec v Perníkové chaloupce na turné v Japonsku, a nastudoval titulní roli v opeře Casanova Daniela Schnydera pro Menuhinův Festival v Gstaadu. Uskutečnil řadu nahrávek, v poslední době např. Terezín (Bridge Records), Wolfovy písně s Imogen Cooper (Wigmore Hall Live) a Mahlerovy písně s Russellem Ryanem (Nightingale).

www.wolfgangholzmair.com
www.terezinskehvezdy.cz

Přeložila Vlasta Reittererová
Foto Gabriela Brandenstein, Ernest W. Gruber, Benjamin Ealovega

Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Jdete na Šmoka?
Next Article Rocc je jen třešničkou na dortu
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up