Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Brodsky Quartet: Beethoven na vlnách world music
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Hudba

Brodsky Quartet: Beethoven na vlnách world music

Barančicová Svatava
Published: 26/10/2012
Share
4 Min Read
SHARE

Výjimečný večer připravil 24. října festival Struny podzimu v Pražské křižovatce (kostel sv. Anny). Ve své řadě Crossover uvedl proslulý The Brodsky Quartet s africkým skladatelem a hráčem na koru Tunde Jegedem. Prvním překvapením večera byla skladba japonské autorky Karen Tanakové At the Grave of Beethoven. Skladba vznikla na objednávku kvarteta v roce 2000, kdy Brodsky Quartet vyzval řadu soudobých skladatelů, aby svým dílem oslavili dvousté výročí Beethovenova kvartetního Opusu 18. Skladba Tanakové byla velmi libozvučná, s výraznými tématy a jasnou strukturou, zpočátku znějící možná i trochu janáčkovsky. Ovšem druhá věta se již zcela vnořila do klasicky romantického stylu. Málokdo by hádal, že se jedná o kompozici starou jen pár let. Autorka se v ní inspirovala pomalým rozvíjením lotosového květu.K Beethovenovi se vztahovala i druhá skladba od Tunde Jegedeho (Quartet No.2), vytvořená v rámci stejného projektu. Zde dominovaly dravé rytmické struktury, vystřídané v druhé větě pomalým meditačním vlněním a prolínáním hlasů i motivů. Obě skladby byly pro publikum dobře srozumitelné a příjemné na poslech. Kvarteto Brodsky jim dalo veškerou péči a preciznost ve svém provedení. Kromě cellistky všichni hráli vestoje, k užitku zejména akčního prvního houslisty Daniela Rowlanda, který se uvolněně pohyboval po pódiu krok sem, krok tam.

Po tak dlouhé expozici nebyla jiná možnost, než konečně uvést Beethovena – zazněl 11. Smyčcový kvartet f moll, op. 95. Náročné dílo uchopilo Kvarteto Brodsky s technickou precizností sobě vlastní. Každý subtilní detail byl promyšlený a dotažený k dokonalosti. Po výrazové stránce to byl Beethoven oproštěný od jakéhokoli patosu a romantizujících tendencí, žádné osudové bouření – naopak, kvarteto jej hrálo jemně a introvertně, některá místa byla až strašidelně tichá, jakoby zakletá. Mělo to hloubku a znělo to dost nově.Po přestávce jsme se konečně dočkali sóla na koru: nástroj vypadá jako velká barevná dýně s hmatníkem, na nějž je navázáno jednadvacet strun. Technikou hry kora připomíná harfu. Tunde Jegede, který studoval také hru na violoncello a klavír, předvedl docela virtuózní sólo, pak spolu s ostatními zahráli jeho skladbu Exile and Return. Bylo znát, že Jegede jako autor dobře ovládá práci s klasickým kvartetem. Kora se smyčci vytváří příjemnou zvukovou kombinaci. Na závěr jsme mohli slyšet 6. Smyčcový kvartet f moll, opus 80 Felixe Mendelssohna-Bartholdyho, opět v dokonalé interpretaci. Hned první větu kvarteto rozjelo v divokém tempu. Jsou absolutně sehraní – po čtyřiceti letech existence a dvou tisících odehraných koncertech není divu (v souboru jsou stále dva zakládající členové, houslista Ian Belton a cellistka Jacqueline Thomasová). Okouzlující byla 3. věta Adagio, obdivovala jsem nádherný tón violoncella: pokaždé, když má Jacquelin Thomasová sólo, upoutá na sebe pozornost a musíte se sklonit před její muzikalitou. Také Daniel Rowland zaujal svítivě světlým a sladkým tónem svých houslí ve výškách. Mendelssohnův kvartet zakončili triumfálním Finale.

Na vyznění vskutku neobvyklého večera se podílel i unikátní prostor Pražské křižovatky, inspirativní a akusticky optimální – což je na tak velký kostel s podivem, žádné ozvěny a dobrá slyšitelnost až do zadních řad.

Kvarteto Brodsky je pro své kvality vyhledávaným partnerem napříč žánry, účinkovalo například s Björk, Stingem, Paulem McCartneym nebo Davem Brubeckem. Letošní rok je pro soubor jubilejní, slaví čtyřicet let od svého založení a v této sezóně se stal rezidenčním kvartetem v novém londýnském centru Kings Place.

Hodnocení autorky recenze: 80 %

Struny podzimu 2012
The Brodsky Quartet & Tunde Jegede
Ian Belton (housle)
Daniel Rowland (housle)
Paul Cassidy (viola)
Jacqueline Thomas (violoncello)
Tunde Jegede (kora)
24. října 2012 Pražská křižovatka (kostel sv.Anny) Praha

program:
Karen Tanaka: At the Grave of Beethoven
Tunde Jegede: Quartet No.2
Ludwig van Beethoven: Smyčcový kvartet č.11 f moll
= přestávka =
Tunde Jegede: Solo, Exile and Return
Felix Mendelssohn Bartholdy: Smyčcový kvartet č.6 f moll

www.strunypodzimu.cz

Foto: Struny podzimu

Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Vídeň: Stejné schéma stokrát jinak. Proč ne?
Next Article Chtěla jsem hrát na harmoniku, koupili mi klavír. Chtěla jsem studovat klavír, vystudovala jsem zpěv.
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up