Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Tenor Filianoti detektivem
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
LifestyleOpera

Tenor Filianoti detektivem

redakce
Published: 13/07/2012
Share
2 Min Read
SHARE

Když uznávaný italský tenor Giuseppe Filianoti není zaneprázdněn pracovními povinnostmi, hraje si na detektiva. Poslední jeho špiónský kousek, který pro novodobé publikum objevil, je původní kompletní znění Cileovy opery Arlézanka, které jistě s patřičnou pýchou představí při koncertním provedení právě dnes v divadle ve Freiburgu. Jde mimo jiné o „ztracenou“ tenorovou árii Federica, kterou Filianoti – detektiv objevil. Árie Una mattina m’apriron nell stanza byla původně součástí třetího dějství Arlézanky, ale po seškrtání, kdy skladatel přepracoval původní čtyři dějství do tří, prostě vypadla. Filianoti přitom obnovil původní znění vlastně náhodou. Připravoval letos zkraje roku Cileův cyklus písní pro koncert v Kansas City, když zjistil, že je mezi nimi jeden obzvláště povedený kousek, který se mu líbil. Nejenom hudebně, ale povědomá mu byla i slova té písně. Nakonec si přece jen vzpomněl, kde viděl ta slova předtím. Před mnoha lety získal z Conservatorio di Napoli vzácné kopie původního libreta verze Arlézanky z roku 1897, která zahrnovala i árie v pozdějších revizí vynechané. No a texty těchto árií a komorní skladby, které studoval pro Kansas City, byly prakticky totožné!  Což naznačuje, že když skladatel odstranil pasáže z opery, použil je jako samostatný kus v podobě koncertních písní. Filianotti tak začal usilovně pátrat dál a zjistil, že původní verzi zpíval naposledy Caruso, když tato partitura z roku 1897 byla pravděpodobně zničena při bombardování za druhé světové války.

A tak, tuto sobotu, bude Filianoti prvním tenorem, který po Carusovi s touto árií zařazenou do opery podle původního libreta vystoupí. Opravdu detektivní historie, že?

Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Jak se soutěží na varhany aneb Náš Pavel Svoboda zabodoval v Lipsku
Next Article Také Seattle Opera se zmítá ve finančních problémech
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up