Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Eliahu Inbal: Kadiš na rozloučenou
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Hudba

Eliahu Inbal: Kadiš na rozloučenou

Barančicová Svatava
Published: 08/06/2012
Share
5 Min Read
SHARE

Ve čtvrtek 7. června (a v pátek 8. června) naposledy Česká filharmonie vystupovala v abonentním cyklu se svým dosavadním šéfdirigentem Eliahu Inbalem. Od začátku nové sezóny ji čeká již spolupráce se staronovým šéfem Jiřím Bělohlávkem. Eliahu Inbal zvolil poměrně krátký, ale závažný program: v první půli Ravelův cyklus písní Šeherezáda a po přestávce Bernsteinovu 3. symfonii Kadiš. Ravela jsme přitom mohli v krátké době slyšet v Praze již podruhé – a to zrovna od Bělohlávka. Na Pražském jaru hrál Šeherezádu naposledy se svým orchestrem BBC a Inbal naposledy v čele České filharmonie. Zajímavá shoda.

Zatímco na festivalu jsme Ravelův cyklus slyšeli s Bernardou Fink, Inbal si přizval ke spoluráci sólistku Národního divadla Brno Pavlu Vykopalovou. Sopranistku jsem slyšela (i viděla) bohužel z bočního balkónu Rudolfina špatně, některé tóny mizely z doslechu, jiné naopak sílily (asi jak a kam se aktuálně zpěvačka natočila), opravdu to byl nevyrovnaný poslech a nechci proto její výkon nějak detailně hodnotit. Má příjemný znělý plný soprán, intonačně je přesná, písně zvládla s nadhledem, i když nepůsobila tak niterně jako Bernarda Fink na Pražském jaru. Francouzská výslovnost se mi zdála méně srozumitelná (ale i to může být mým umístěním). Eliahu Inbal vedl orchestr jemně, mírně, občas až příliš pomalu (2. část Čarovná flétna se rozložila v zasněné a natolik dlouhé prodlévání v harmoniích, až melodie ztrácela kontext). Bělohlávkův výkon s BBC se mi zdál energičtější, místy dramatičtější, Filharmonie zase měla pár hezkých francouzsky barevných míst.Po přestávce nastoupil na pódium obrovský aparát k provedení Bernsteinovy 3. symfonie. Orchestr posílil o řady bicích a klavír s celestou, nahoru k varhanám a na boční balkón se nastěhovali pěvci Českého filharmonického sboru Brno a Kühnův dětský sbor, vedle dirigenta stanula opět sólistka Pavla Vykopalová. 

Ale hlavním aktérem Bernsteinovy symfonie Kadiš se stal vypravěč a zároveň autor anglického textu Samuel Pisar, který v průběhu skladby líčí vlastní zážitky z holocaustu. Tento respektovaný bojovník za lidská práva, advokát, obhájce Solženicyna a Sacharova, poradce Johna F.Kennedyho, velvyslanec UNESCO pro vzdělávání o holocaustu a nominant Nobelovy ceny pochází z Polska. Jako dítě prošel koncentračními tábory Majdanek, Osvětim i Dachau, zachránil si život útěkem z pochodu smrti v roce 1945 a v šestnáci letech se tak stal jedním z nejmladších lidí, kteří přežili holocaust. Jeho text je svědectvím i modlitbou, zpovědí i účtováním s Bohem, který dopustil všechny hrůzy. V jejich výčtu jde dál, až po současný terorismus či Bosnu, Rwandu nebo další etnické křivdy. Textu je opravdu mnoho a nejsou to verše, spíše proslov, a Pisar není herec – recitátor, je spíše dobrý řečník, občas i dramatický. Jeho síla je v autenticitě, protože vypráví svůj vlastní příběh, své prožité pocity a z nich plynoucí úvahy. 

Symfonie začíná v dodekafonním systému, duní bubny a střídají se divoké rytmy, ale postupně se do ní čím dál víc vrací starý dobrý Bernstein s jeho velkými chytlavými melodiemi a jímavými tématy. Jako vždy skvěle funguje prostá čistota dětských hlásků ve spojení s vroucím sopránovým sólem (výtečně Pavla Vykopalová). Inbal v symfonii značně ožil, řídil orchestr s mnohem větší angažovaností. Kadiš vznikl v roce 1963, byl věnován památce Johna F.Kennedyho, v průběhu času a s různými příležitostmi se ale jeho vyznění pozměňuje: byl hrán pro papeže Jana Pavla po atentátu, v Hirošimě k uctění obětí atomové bomby (Pisarova verze pochází z roku 2003). Většinou se jedná o samé pietní události. Proč sáhl Inbal na rozloučenou právě k tomuto dílu, je otázkou. Rozhodně si tento večer ale budeme pamatovat.

Česká filharmonie
Dirigent: Eliahu Inbal
Samuel Pisar (libretista a vypravěč)
Pavla Vykopalová (soprán)
Český filharmonický sbor Brno
Sbormistr: Pavel Fiala
Kühnův dětský sbor
Sbormistr: Jiří Chvála
7. a 8. června 2012 Dvořákova síň Rudolfina Praha
(psáno z koncertu 7.6.2012) 

program:
Maurice Ravel: Šeherezáda, cyklus písní
Leonard Bernstein: Symfonie č. 3 „Kadiš“ (text Samuel Pisar)

www.ceskafilharmonie.cz

Foto Eliahu Inbal – Česká filharmonie

Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Balet v kině v nové sezoně: Bajadéra i Svěcení jara, Bournonville i Kylián
Next Article Když ženy hodnotí muže od opery
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up