Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Glosa: Puccini v Brně
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Opera

Glosa: Puccini v Brně

Vašíček Petr
Published: 12/03/2012
Share
4 Min Read
SHARE

Náhodný návštěvník moravské metropole nestačí žasnout nad mraky, které se nedávno zatáhly nad budoucností Janáčkovy opery. Obzvláště pak žasne, když měl během jednoho měsíce možnost slyšet hned dvě vynikající představení – Turandot 4.února a Madamu Butterfly 3.března 2012.Pokud bylo u Turandot možné mít výhrady vůči tenorovi v nezdařilém Nessun dorma – byť nevděčném vzhledem k ohromné světové konkurenci, potom zmíněná Madama Butterfly stejného realizačního týmu byla hvězdnou hodinou pucciniovské interpretace. To, co bylo v Brně ke slyšení a vidění v orchestru, u sólistů a vůbec na jevišti, to sneslo prakticky ta nejpřísnější kritéria. Madamu Butterfly jsem opakovaně viděl po celém světě, ať už v Itálii v Torre del Lago Puccini či v Římě, tak i ve Vídni (tam mě sami členové operního orchestru varovali před „plešatými“ inscenacemi Pucciniho ve Staatsoper, které se monotónně opakovaly a prakticky nikdy nestudovaly), ale i Mnichově či třeba v USA. Málokdy jsem ale zažil, že by zpěváci a zvlášť orchestr Pucciniho brali „vážně“ v té míře, jako onoho 3. března v Brně. A to i přes až nepřátelsky antikulturní klima ze strany zřizovatele, ale ovšem i vzhledem k relativně nízké návštěvnosti v druhém největším městě republiky. Myslím, že i v sobotu by tady kultura měla hrát prim před televizí nebo chalupářstvím. Pro ty, kdo neslyšeli, s jakým nadšením všichni v Madamě Butterfly hráli a zpívali, zde musím jmenovat alespoň Boženu Ferancovou v titulní roli; vavříny však patří všem. Ten, kdo nezažil prvotřídní výkon operního orchestru, kdo nezažil napětí, s jakým publikum sledovalo posledních dvacet minut tragédie Čo-Čo-San, ten ať honem spěchá do Brna. Jaroslav Kyzlink svého Pucciniho zná perfektně, je cítit, že delikátnosti partitury si vychutnává vrchovatou měrou.Karajan kdysi vzpomínal, jak byl při jeho příchodu do Vídeňské státní opery podceňován Verdi oproti Wagnerovi. A jak mu trvalo, než pro Trubadúra prosadil stejně velké obsazení jako pro Tristana. Přál bych si po svých dosavadních brněnských zkušenostech, aby zdejší operní orchestr byl rozšířen a abych jej měl možnost slyšet například i v Dvořákových či Beethovenových symfoniích. Místní muzikanti na to určitě mají.
Giacomo Puccini:
Turandot
Dirigent: Jakub Klecker
Režie: Jiří Nekvasil
Scéna: Daniel Dvořák
Kostýmy: Simona Rybáková
Sbormistr: Josef Pančík
Pohybová spolupráce: Štefan Capko
Orchestr a sbor Janáčkovy opery NDB
Premiéra 29. dubna 2011 Janáčkovo divadlo Brno
(psáno z reprízy 4.2.2012)

Turandot- Lada Biriucov
Císař Altoum – Tomáš Krejčiřík
Timur – Ladislav Mlejnek
Calaf – Michal Lehotský
Liu – Daniela Straková-Šedrlová
Ping – Jiří Brückler
Pang – Zoltán Korda
Pong – Petr Levíček
Mandarín – Jan Šťáva

***

Giacomo Puccini:
Madama Butterfly
Dirigent: Jaroslav Kyzlink
Režie: Jiří Nekvasil
Scéna: Daniel Dvořák
Kostýmy: Marie Blažková
Sbormistr: Pavel Koňárek
Pohybová spolupráce: Ladislava Košíková
Orchestr a sbor Janáčkovy opery NDB
Premiéra 13. listopadu 2009 v Janáčkově divadle
(psáno z reprízy 3.2.2012)

Cio-Cio-San – Božena Ferancová
Suzuki – Jana Wallingerová
Kate Pinkerton – Jitka Klečanská
Pinkerton – Rafael Alvarez
Sharpless – Daniel Čapkovič
Goro – Zoltán Korda
Yamadori – Jakub Tolaš
Bonzo – Jan Hladík
Yakuside -Tomáš Krejčiřík
Komisař – Jan Šťáva
Matka – Jana Iskrová
Teta – Martina Králíková
Sestřenice – Ivona Špičková

www.ndbrno.cz

Foto ND Brno 

Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Nevyřčené ticho a nenapravitelný idealista David Stránský
Next Article Operní panorama Heleny Havlíkové (65)
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up