Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Glosa: Wagnerova Valkýra v Česku, čísla a otázky
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Opera

Glosa: Wagnerova Valkýra v Česku, čísla a otázky

redakce
Published: 14/05/2011
Share
4 Min Read
SHARE

I když se čísla se světem kumštu příliš nekamarádí a dokážou o něm vypovědět většinou jen pramálo, přece jen občas tak úplně k zahození nejsou. V případě Wagnerovy Valkýry – i u nás nejčastěji hrané části Prstenu – se právě v podobě čísel před námi otevírá fascinující pohled na (nejen) operní minulost tohoto titulu u nás. Že Praha Valkýru do dneška poznala v devíti inscenacích (1885, 1911, 1916, 1919, 1923, 1943, 1972, koncertně 1998 a zatím naposledy 2005), zas až tak při vší náročnosti takového počinu překvapivé není. Že ale hned na druhém místě za Prahou stojí s osmi nastudováními Ústí nad Labem (1912, 1914, 1917, 1921, 1924, 1932, 1935 a 1941), to už nečekané je, stejně jako i další město, které následuje – Opava s pěti premiérami (1890, 1899, 1925, 1930 a 1940). Pětkrát Valkýru dopodud nastudovali také v Brně (1891, 1898, 1902, 1905 a 1927), třikrát v Plzni (1934, 1943 a 1982), jednou v Ostravě (1942) a také v Teplicích (1903).


V mysli mnohých pamětníků je dodnes uloženo především vynikající nastudování Valkýry (druhé v pořadí) v pražském Národním divadle, na jaře roku 1972, které se ve 24 představeních hrálo v historické budově do konce roku 1974. Zásluhu na nečekaném úspěchu měl tehdy nejen režisér Ladislav Štros (1926) s moderní, na svou dobu poměrně nekonvenční podobou inscenace, kombinující víceméně abstraktní scénu s důmyslnou projekcí (výtvarník Oldřich Šimáček), ale také jeden z předních dirigentů své generace, Jaroslav Krombholc (1918-1985), který tehdejší orchestr první scény dokázal doslova vyburcovat k nezapomenutelnému výkonu.


Byla tu však ještě jedna okolnost, z dnešního pohledu jen těžko uvěřitelná: ve všech rolích skutečně špičkové obsazení, bez výjimky sestavené z „domácích zdrojů“, tedy z tehdejšího sólistického ansámblu Národního divadla, kdy navíc všechny úlohy – až na Wotana – byly alternovány. Valkýrou tak mohla být o památné premiéře 3.března 1972 přední wagnerovská heroina té doby Naděžda Kniplová (jako Brünnhildu si ji vybral pro salcburský festival sám Karajan), skvostným Wotanem nedávno zesnulý Antonín Švorc (bez jakékoli nadsázky výkon hodný Bayreuthu).

Naděžda Kniplová (Brünnhilda), Antonín Švorc (Wotan)
Také Evě Zikmundové jako Sieglindě aplaudovali i v zahraničí, ke jménům dalších legend Národního divadla, jakými byl Ivo Žídek (Siegmund), Libuše Márová (Fricka) či Jaroslav Horáček (Hunding) superlativy netřeba dodávat. Podobně vyrovnané bylo i obsazení druhé – Alena Míková (Brünnhilda), Jaroslav Hlubek (Siegmund – člen ostravské opery a stálý host ND), Eduard Haken (Hunding), Milada Šubrtová (Sieglinda) či Ivana Mixová (Fricka). Alternována byla pochopitelně i osmička valkýr, také v soupisu jejich představitelek je celá řada významných jmen. Časem přibyl třetí Siegmund Jaroslava Stříšky (také sólista ND), v inscenaci se navíc vystřídala celá řada výzmaných zahraničních hostů (uveďme alespoň jedno jméno za všechny – Donald McIntyre, první Brit v roli Wotana v Bayreuthu).
Eva Zikmundová (Sieglinda), Ivo Žídek (Siegmund)

Jaroslav Horáček (Hunding)

Milada Šubrtová (Sieglinda)

Alena Míková (Brünnhilda)
Při vzpomínce na tuto inscenaci Wagnerovy Valkýry i na inscenační minulost tohoto titulu na českých jevištích se nabízí celá řada otázek, jen obtížně zodpověditelných či vzbuzujících rozpaky. Jen namátkou: Kolik by mezi dnešními sopranistkami bylo možné najít vhodných představitelek Brünnhild? Sieglind? Kolik Siegmundů či Wotanů? Kdo z nich by byl schopen uspět v zahraničí? Byla to náhoda, že pražské Národní mohlo před čtyřiceti lety Valkýru uvést v tak vynikajícím nastudování? Která z oblastních českých scén by dnes Valkýru byla schopná nastudovat?

 

Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Cabaret Ragtime – moderní taneční divadlo, čeřící vody
Next Article Met: Bohové i diváci v kinech museli čekat
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
4 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up