Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Opera 2011: Samson a Dalila – překvapení z Opavy
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Opera

Opera 2011: Samson a Dalila – překvapení z Opavy

Dvořák Vít
Published: 09/03/2011
Share
4 Min Read
SHARE

Nic zvláštního jsem od toho nečekal a nakonec jsem velmi příjemně překvapený, svěřil se mi o druhé přestávce se svými dojmy z dalšího festivalového představení Opery 2011, opavského Samsona a Dalily jeden z lidí z pražského Národního. Ano, při vědomí dlouhodobě nedobrých poměrů na operní oblasti u nás je vlastně to, jak Samson z Opavy dopadl, tak trochu malý zázrak. Je navíc zajímavé srovnávat úroveň mimopražských souborů, už jen kvůli tomu patří festivalu dík. Soubor z Opavy přitom z tohoto srovnání ani tentokrát nevychází vůbec špatně. Je ovšem jedna věc, kterou mají snad všechny mimopražské soubory společné: Totiž na první pohled evidentní entuziasmus, který je z jejich představení cítit, v intenzitě v samotné Praze zdaleka ne vždy běžně vídané.


První, co z opavského Samsona zaujme, jsou výkony sólistů. Hostující jihokorejský tenorista Kisun Kim, vítěz hned několika mezinárodních pěveckých soutěží, je pro tuto inscenaci pravým požehnáním: Jeho blachutovsky znějící témbr je sice přece jen trochu lyričtější, než jaký by partu biblického hrdiny slušel, ale ani to nic nemění na tom, že jde o hlas velmi dobře posazený, vyrovnaný a náležitě znělý. Kim si navíc dokázal skvěle rozvrhnout síly a tak mu finále vyšlo skutečně impozantně (byť s podporou zvukové techniky). Opravdu svůdnou Dalilou mu při pražské repríze byla Ilona Kaplová, jednatřicetiletá absolventka českobudějovické Konzervatoře, která v Opavě působí již několik sezon a k zastižení je i na jiných oblastních scénách. Její mezzosoprán má mladistvou rozechvělost, je dostatečně průrazný, škoda jen méně znělých spodních tónů. Po své ďábelské čtyřroli z ústeckých Hoffmannových povídek zaujal i v opavském představení ruský barytonista Nikolaj Někrasov jako Velekněz. Především právě výstupy tří zmíněných protagonistů z druhého dějství patřily ve včerejším večeru k tomu nejlepšímu.



Současný šéf opavské opery, italský dirigent Damiano Binetti byl bezesporu dalším tahounem tohoto nastudování. S nelehkou partiturou se dokázal vypořádat se ctí, některé většinou drobné nepřesnosti rozhodně překryla plasticita jeho nastudování, motivická propracovanost i působivé vygradování jednotlivých scén. Poklonu hlavně za třetí dějství si zaslouží i opavský sbor (sbormistr Kremena Pešakova), jakkoli zpočátku jeho výkon působil nepříliš kompaktně.

Největší problém mám u této inscenace s režií Jany Andělové-Pletichové, potažmo se scénou Jana Duška. Univerzální „operácká“ gesta a až toporně popisná aranžmá na scéně ve stylu „univerzální schodiště ve středu scény na stovky způsobů“, na kterém se dá hrát snad cokoli… Snad ještě víc klišovitě pak působila velká baletní scéna třetího dějství (choregrafie Hana Turečková) v podání čtyř tanečních párů, kde hlavně přinejmenším dvěma z pánů chyběly pro balet alespoň ty základní fyzické dispozice. I přes tyto výtky ale opavský Samson (jehož premiérou tamní divadlo před pár dny otevřeli po několikaměsíční rekonstrukci) rozhodně nezklamal a určitě si zaslouží poklonu.


 

Neodpustím si poznámku na závěr: Jak jinak než absencí alespoň elementární slušnosti nejmenované známé recenzentky vysvětlit její odchod z hlediště snad současně se závěrečnými tóny tohoto představení. Smutná vizitka a výraz neúcty k práci druhých…

Festival hudebního divadla Opera 2011
Charles-Camille Saint-Saëns:
Samson et Dalila
Dirigent: Damiano Binetti
Režie: Jana Andělová – Pletichová
Výtvarník kostýmů: Dana Hávová j.h.
Výtvarník scény: Jan Dušek j.h.
Sbormistr: Kremena Pešakova
Choreografie: Hana Turečková j.h.
Orchestr, sbor a balet Slezského divadla
Premiéra 27.února 2011 Slezské divadlo Opava
(psáno z festivalové reprízy 8.3.2011 ve Stavovském divadle Praha)

Dalila – Ilona Kaplová
Samson -Kisun Kim
Velekněz – Nikolaj Někrasov
Abimélech – Zdeněk Kapl
Starý Hebrejec – Peter Soós
Posel Filištínů – Rosen Georgiev
První Filištín – Alexandr Vovk
Druhý Filištín – Roman Cimbál
Baletní duet – Monika Globa, Valerij Globa

www.divadlo-opava.cz

www.festival-opera.cz

Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Světová operní divadla: Budapešť
Next Article Dnešní Edgar, Martin Otava a opera a balet v Liberci
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
4 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up