Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Brněnský Nabucco a poprvé Csilla Boross
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Opera

Brněnský Nabucco a poprvé Csilla Boross

Leskovský Jan
Published: 06/06/2010
Share
4 Min Read
SHARE

Poslední květnovou neděli uvedlo Národní divadlo v Brně reprízu inscenace Nabucca, která měla svou premiéru v červnu 2007. Dodejme, že nastudování je velmi úspěšné. V letošní anketě DIVA se Nabucco umístil na třetí příčce hned po Madame Butterfly a Prodané nevěstě. Národní divadlo se pro své publikum rozhodlo připravit zcela výjimečný večer, a tak v titulní roli pohostinsky vystoupil Avez Abullayev a v roli Abigaille debutovala Csilla Boross, miláček brněnského publika.




Režisér György Selmeczi, autor scénické koncepce Karel Drgáč a výtvarník Josef Jelínek se Verdiho opusu chopili tradičním způsobem a s citem pro filosofickou hloubku díla, jehož libreto klade člověku otázky, na které je třeba si odpovědět, aby náš život měl smysl. Dílo je plné symbolů a je tedy inscenačně atraktivní, což velice často vede k extrémům, které jsou typické pro současnou éru lidské existence. Brněnská inscenace se těmto výkřikům zcela vyhnula.

Orchestr pod vedením Jakuba Kleckera zněl velmi vyváženě, dynamicky a přesvědčivě. Tempa byla sice pomalejší, ale o to více do sebe vše zapadalo. V ansámblových scénách orchestr sólisty nepřekrýval a každé z nich dominovali příslušní zpěváci. Tento inteligentní přístup dirigenta k rovnici orchestru a jeviště je na české scéně zcela ojedinělý. Nelze si také nevšimnout, že brněnský orchestr zní po různými taktovkami velmi odlišně.


Tahákem večera byla nepochybně Csilla Boross, která publiku poprvé představila svou Abigaille. Tuto přetěžkou dramaticko-koloraturní roli netřeba blíže uvádět. V důsledku předčasného ztvárňování tohoto patru již zhaslo mnoho operních hvězd, pro jiné se Abigaille stala pilířem a jistou prestiží, protože kvalitních představitelek má dnešní svět opravdu jen několik. Abigaille Csilly Boross měla zářivé, silné a jisté výšky, znělou spodní polohu a plynulé koloratury. Herecky jí role sedí stejnou měrou jako hudebně. Troufám si tvrdit, že její Abigaille bude již po několika reprízách patřit mezi ty světové.

 

Jako Nabucco vystoupil Avez Abdullayev, který podal velmi jistý výkon založený na svrchovaném hlasovém projevu. Vládne silným aparátem, který umí ovládat s velkým výrazovým i dynamickým rozpětím. Poněkud nevýrazný byl ovšem herecky. Pěvecky velmi dobrý byl i Martin Gurbaľ v roli Zachariase. Výkon Ivana Choupenitche jako Ismaela byl poznamenán silně rušivým vibratem. Snad byl onoho večera jen těžce indisponován. V roli Feneny vystoupila Jana Wallingerová a opět nezklamala. Její tmavý, silný a vyrovnaně znějící mezzosoprán je stejně jako soprán Csilly Boross na českém jevišti ojedinělý. Herecky jí role Feneny příliš prostoru neposkytuje, ale důležité je, že ji podala opravdově a s citem pro duchovní charakter postavy.

 

Poslední Nabucco této sezóny se povedl především díky perspektivním výkonům Csilly Boross, Aveze Abdullayeva, Jany Wallingerové a také orchestru pod vedením mladého dirigenta Jakuba Kleckera. Velké vyhlídky do budoucna mají před sebou především Csilla Boross a Jana Wallingerová, která v těchto dnech završuje přípravy na svou první Carmen (náš rozhovor s Janou Wallingerovou právě o její Carmen najdete zde). Na vysoký standard Csilly Boross jsme již přivykli, nicméně v jejím kalendáři by mělo být mnohem více prázdných okének pro odpočinek, aby takové výkony vydržela podávat ještě dlouho. Viva Nabucco!

 


Giuseppe Verdi:
Nabucco
Dirigent: Jakub Klecker
Režie: György Selmeczi
Scénická koncepce: Karel Drgáč
Výtvarník scény: Josef Jelínek
Výtvarník kostýmů: Josef Jelínek
Sbormistr: Josef Pančík
Pohybová spolupráce: Jiří Kyselák
Premiéra 8. června 2007 v Janáčkově divadle Brno
(psáno z reprízy 30.5.2010)
Orchestr, sbor a výpomocný sbor Janáčkovy opery

Nabucco: Avez Abdullayev
Ismael: Ivan Choupenitch
Zacharias: Martin Gurbaľ
Abigaille: Csilla Boross
Fenena: Jana Wallingerová
Velekněz: Jurij Gorbunov
Abdallo: Zoltán Korda
Anna: Tereza Merklová

www.ndbrno.cz

foto ND Brno
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Festival Mahler Jihlava 2010 a další významná jubilea
Next Article Seiji Ozawa ruší další svá vystoupení
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up