Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Triumfální prolog Pražského jara
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Hudba

Triumfální prolog Pražského jara

Šimáček Pavel
Published: 10/05/2010
Share
3 Min Read
SHARE

Letošní ročník festivalu Pražské jaro začal mimořádně již v neděli 9. května. Sir John Eliot Gardiner se svými soubory English Baroque Soloists a Monteverdi Choir totiž začátkem měsíce zahájil projekt B Minor Mass Tour, během něhož do konce června provedou Bachovu Mši h moll v několika městech Španělska, Německa a Spojeného království. Organizátorům festivalu poděkujme, že se tímto koncertem do seznamu dostala i Česká republika.

Mši h moll považují někteří za jedno z největších hudebních děl, která kdy byla napsána. Kompozice Bachovi trvala dlouho (1724 – 1749) a stále je kolem ní několik nezodpovězených otázek : luterské či katolické určení, pro koho vlastně Bach finální podobu mši skládal, zda to byl vůbec on sám, kdo jednotlivé díly pospojoval atd. Fakt, že kompozice trvala tak dlouho a Bach při ní využíval své starší skladby vedla Sira J. E. Gardinera k tomu, že mši na tiskové konferenci v Praze označil téměř za monumentální „puzzle“.

Sir John Eliot Gardiner také uvedl, že při interpretaci Mše se snaží vyzdvihovat na jedné straně monumentalitu díla, na druhé straně jeho intimitu: „Je tam podle mě důležitý kontrast mezi veřejným a soukromým.“ A to se mu povedlo dokonale. Snad ještě nikdy jsem neslyšel sbor zpívat v tak úžasném pianissimu, doslova jsem cítil v uších to nejlehčí chvění – jen o kousek méně, říkal jsem si – a již by vše umlklo. V jiných částech (Cum sanctu spiritu, Et resurrexit) naopak sbor zpíval s plným nasazením. Naprosto dokonalé vystižení rozdílu mezi osobním vztahem k Bohu a velkolepostí jeho veřejného opěvování. Osm členů a členek sboru provedlo sólové party a potvrdili vysokou úroveň Monteverdi Choir. Také o výkonu orchestru lze mluvit jen v superlativech: měkké smyčce, jemné a technicky dokonalé flétny, hoboje i trubky. Když po fascinující závěrečné části Dona nobis pacem Gardiner nechal ruce nahoře a jen pomaličku je spouštěl, publikum zůstalo jako přikované. A pak se již rozlehl ohlušující potlesk. Téměř okamžitě všichni povstali a tleskali, dokud celý orchestr neodešel.

Monteverdi Choir
English Baroque Soloists
Sir John Eliot Gardiner – dirigent
Dvořákova síň Rudolfina, 9. května 2010

program:
Johann Sebasttian Bach: Mše h moll, BWV 232

www.festival.cz

Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Elina Garanča: Po Verdim přichází Wagner a je hotovo
Next Article Schmidt a Notre Dame, další trumf drážďanské opery
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up