Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Libuše a Netopýr
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Různé

Libuše a Netopýr

Dvořák Vít
Published: 31/12/2009
Share
3 Min Read
SHARE

Kde se ten zvyk vzal, bůh suď. Jedno je ale jisté: Jiný kraj, jiný mrav. Zatímco sousední Němci i Rakušané si docela často na Nový rok v opeře podupávají do rytmu při Straussově Netopýrovi (jako by toho na Silvestra, kdy se u nich také vcelku pravidelně dává, neměli dost), u nás nejeden návštěvník opery zkoumá, zda by v první den nového roku zase znovu nemohl jít na Smetanovu Libuši.


Není přitom možná od věci připomenout, že oba kusy – ačkoli jsou každý vskutku z jiného těsta – vznikaly prakticky ve stejnou dobu. Straussův Netopýr měl premiéru 5.dubna 1874 v divadle na Vídeňce, žádná velká sláva to tehdy prý nebyla. Smetana dopsal svoji Libuši ke konci roku 1872. Původně ji zamýšlel ke korunovaci Františka Josefa I. za českého krále, když k ní ale nedošlo, Libuši věnoval k otevření Národního divadla. Tedy se slavnou premiérou až 11.června 1881.

Zatímco Smetanova Libuše se za hranice své vlasti dostala jen výjimečně, Straussův Netopýr proslavil vídeňskou operetu víceméně po celém světě. A dobyl i pražské Národní divadlo, kde se na sklonku 19. a začátkem 20. století hrál nejednou, dokonce v celé řadě inscenací.


A Netopýrovi – zdá se – přeje víc i doba současná. Jeho nová nastudování v často špičkovém obsazení operními hvězdami první třídy i mnohdy docela odvážném režijním pojetí nejsou ničím výjimečným. Oproti tomu Libuši má u nás na repertoáru už delší dobu jen pražské Národní, navíc ve značně obnošené inscenaci z roku 1995, s jedinou titulní představitelkou, jejíž věk se také nezastavil, a za kterou náhrada není.


Také docela pevná tradice uvádění Libuše ve Zlaté kapličce na Nový rok hlavně po listopadu 1989, zdá se, slábne. Hlavně v posledních letech ji nejednou vystřídal titul jiný – Prodaná nevěsta, Hry o Marii (to letos), ale taky baletní Louskáček nebo činoherní Revizor či Cyrano z Bergeracu. Doba se zkrátka změnila. Nebo by přece jen bylo dobré ctít tradice, tak jak to s Netopýrem dělají naši sousedé? A nebo snad už i samotné Libuši tak trochu dochází dech?

Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Opravdu se vším všudy prožitý večer
Next Article Pozoruhodný nový Macbeth ve Vídni
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up