Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Nikolaus Harnoncourt 80
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Hudba

Nikolaus Harnoncourt 80

redakce
Published: 04/12/2009
Share
2 Min Read
SHARE

Je jen málo muzikantů a vlastně umělců vůbec, kteří se vám hned napoprvé vryjí do paměti tak výrazně, nezapomenutelně, doslova každým detailem své osobnosti. Rakouský dirigent a také violoncellista Nikolaus Harnoncourt takový je. Právě teď slaví své osmdesátiny. Tenhle berlínský rodák (*6.prosince 1929) toho stihl za svůj život obdivuhodně mnoho a právě jeho vitalita a vnitřní energie, kombinovaná s ohromným charismatem, je to, čeho si všimnete snad okamžitě.

Milníků v dlouhé a bohaté umělecké kariéře Nikolause Harnoncourta je celá řada. Třeba už v první polovině padesátých let (1953) založil uznávané vídeňské hudební těleso Concentus Musicus.

Bezpochyby i jeho velkou zásluhou je také vyzdvižení Claudia Monteverdiho ze stínu zapomnění a jeho návrat do operních domů. V sedmdesátých letech totiž společně s Jeanem-Pierrem Ponnellem uvedl v Curychu se senzačním úspěchem cyklus Monteverdiho oper – Orfea, Poppeu a Odyssea.

Hudební publicisté také často vyzdvihují Harnoncourtův pragmatický přístup k interpretaci starých, zapomenutých, ale také málo hraných oper (například právě Monteverdiho Poppea v Salcburku v roce 1993 či nedávná rehabilitace Schumanovy Genovevy v Curychu).

Velmi připomínány a dávány za vzor jsou Harnoncourtovy nahrávky Bachových kantát či cyklus studiových nahrávek řady Mozartových oper s využitím moderních nástrojů, se špičkovým, často do dneška jen těžko překonatelným pěveckým obsazením.


Neodolatelné jsou i Harnoncourtovy výlety do světa operety – například nahrávky Straussova Netopýra či Cikánského barona.
Nikolaus Harnoncourt stojí také za řadou profilových nahrávek takových pěveckých hvězd, jako je Barbara Bonney, Edita Gruberová, Cecilia Bartoli či Thomas Hampson.

Zní to jako fráze, ale je to tak: Těch nynějších osmdesát snad nikdo nemůže Mistru Harnoncourtovi věřit.

www.harnoncourt.de
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Carmen z La Scaly live v kinech i u nás už v pondělí
Next Article Vaculíkův Faust mezi nacisty a komunisty
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up