Olomoucká baletní sezona začala opět Baletem Gala

Začátek sezony proběhl v Olomouci ve znamení programových změn, ale diváci nebyli ochuzeni o zážitky s baletním uměním. O poslední srpnové sobotě se mělo stejně jako na začátku uplynulých sezon konat baletní gala pod širým nebem na zámku Plumlov, z něhož ale sešlo z důvodu nepříznivých povětrnostních podmínek. Zároveň musely být zrušeny poslední reprízy baletu Ivan Hrozný, takže v uvolněných termínech mohlo nakonec Balet Gala proběhnout, ale na prknech Moravského divadla Olomouc. Tři večery diváky příjemně naladily na novou sezonu.

Lucie Kocourková
5 minut čtení
Balet Gala MDO 2025, Labutí jezero pas de trios (Alice Rizzo, Ondřej Králíček a Federica Fattore, foto Tereza Hrubá)

Kulisou tedy nebyl živý zámek, průčelí a romantický pohled na tuto památku byly jen obrazem na horizontu, diváci zato sledovali program z pohodlí divadla. Balet Gala je koncipován jako večer, který zahrnuje ukázky ze stávajícího repertoáru baletního souboru, zároveň „ochutnávku“ nové premiéry sezony nadcházející a v neposlední řadě se v ukázkách vždy představí kromě stávajících členů souboru také jeho nové posily. Obě poloviny programu zahájily fragmenty z baletu Labutí jezero, který v loňské sezoně postavil souboru na míru choreograf Paul Chalmer. Diváci s nadšením ocenili valčík, suverénní pas de trois v podání Federicy Fattore, Alice Rizzo a Ondřeje Králíčka, stejně jako suitu z 2. jednání v interpretaci noblesního páru Auréliena Jeandota a Ksenie Ovsyanick. Nechyběla ani ukázka z druhé premiéry uplynulé sezony, a to z Královského dvora choreografa Glena Lambrechta. Vybrána byla dynamická pasáž, v níž se tanečníci Sergio Méndez Romero, Quentin Lelong, Elia Zegrati, Ondřej Králíček a Wouter Smit mohou soustředit na čistou práci s hudbou z klavírního koncertu Wojciecha Kilara, která je natolik nosná, že by možná vůbec vynikla více v inscenaci nenarativního charakteru.

Balet Gala MDO 2025, Šeherezáda (Abbi Lewis, Quentin Lelong, foto Tereza Hrubá)
Balet Gala MDO 2025, Šeherezáda (Abbi Lewis, Quentin Lelong, foto Tereza Hrubá)

Ale tyto premiéry jsou již uzavřenou záležitostí, nová sezona je bílým listem nového očekávání. Pracuje se již na obou premiérách, gala přineslo malý vhled do druhé z nich, kterou bude v březnu příštího roku Romeo a Julie. Choreografie se ujal umělecký šéf olomouckého baletu Jan Fousek, který dříve v Brně exceloval jako Merkucio v inscenaci Zdeňka Prokeše. Je zřejmé, že se může publikum těšit na verzi v podobě tradičního eklektického dramatického baletu, v poloze neoklasického tvarosloví, bude akcentovat čisté linie akademické techniky i přirozené herectví. Romantické balkonové pas de deux předvedli Adéla Bendová a Iván Sánchez Fernández, sehranou trojici Monteků doplňuje S. M. Romero a O. Králíček, jak jsme viděli v další ukázce. Pokud by divadlo spustilo předprodej, vyprodá titul už teď.

Zahajovací galakoncert je platformou, na níž se publikum seznámí i s mnohými novými tvářemi souboru. Záměr dát čerstvě příchozím tanečníkům prostor, aby se představili ve výstupech a variacích, které si sami vyberou a vystihují jejich vkus či silné stránky, je velmi vstřícné gesto, které jim jistě usnadní vstup do nového kolektivu a dodá motivaci. Stejně tak jako možnost pro stávající členy, aby vystoupili z kolejí repertoárových inscenací a ukázali jiné fazety své interpretační invence (možná už je odtud jen krůček k možnosti autorského programu choreografických miniatur, pokud snad mají mladí tanečníci i vlastní tvůrčí ambice). Nově příchozí tanečníci si vybrali vesměs jednotlivé variace, v širokém rozpětí od raného romantismu po současnost: sólová variace z Paquity (Maja Grubić), variace Acteona z Esmeraldy (David Claisse) anebo Alberta z Giselle (Marek Deroitte), tanec z Bournonvillova baletu Posvícení v Bruggách (Wilma Overgaard). David Claisse se představil také v moderním sóle Un Amargo Despertar (Hořké probuzení) choreografa Davida Serrana, které mu vytvořil zřejmě na míru pro tuto příležitost.

Abbi Lewis, jež je členkou souboru od minulé sezony, a Quentin Lelong nastudovali náročný duet z Šeherezády, slavné adagio podle tradičního kánonu Michaela Fokina. Přesvědčivě vykreslili sebevědomou svůdnost exotické krásky a vášnivé zaujetí panovníka, výstup autentický jako skutečná ukázka z inscenace, a ne pouhé koncertní číslo. Podobně divadelně živou atmosféru mělo také pas de deux z Coppélie, které zatančili Laura Persson, jež také načíná v Olomouci druhou sezonu, a Iván Sánchez Fernández. Kromě technické jistoty je skutečně prožívali coby taneční dialog dvou lidí okouzlených mladou láskou, tak jako kdyby vystoupili z baletního příběhu. Pozoruhodné bylo také sólové vystoupení Federicy Fattore: druhý Fokin na programu a hned z těch nejtěžších, nic menšího než Umírající labuť. Mladá tanečnice do své interpretace vložila autentický prožitek vzdoru proti přicházející smrti, který nebývá obvyklý, sólo mívá většinou nádech odevzdání se, ale z jejího pojetí vyvstávala spíše touha po životě, i když už se jeho zbytky třepotají jen jako zlomené křídlo. Pestrý program zakončilo finále opět v choreografii Jana Fouska, který v Etudách Knudågeho Riisagera s lehkostí variuje prvky čisté akademické techniky. Pracovat pouze s klasickým tvaroslovím, ale přitom nevytvářet předvídatelné vazby, to vůbec není samozřejmost. A tanečníci si efektní závěr zjevně užívají, ne jako exhibici, ale s radostí z tance, jeho přirozené formy a logického provázání s hudbou. Kéž jim to nadšení vydrží po celou sezonu.

Atmosféru programu nejlépe přiblíží další fotografie Terezy Hrubé:

Sdílet článek
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře