Vystupující hudebníky a většinu čísel programu jsem měla možnost slyšet o prázdninách na Ševčíkově akademii v Horažďovicích a lákalo mě porovnat, zda a jak jejich interpretace vyzrála. Na Bořislavce zahráli jihokorejská houslistka velkého talentu Boha Moon s neméně nadaným, již zkušenějším klavíristou Pavlem Praženicou a violoncellový sextet ve složení Jan Petrov, Seoyeon Lim, Anna Nekvasilová, Barbora Bílková a David Pěruška, s nimiž si zahrál i zakladatel Ševčíkovy akademie Tomáš Jamník. Horažďovické kurzy jsou unikátní právě svým zaměřením na metodu českého pedagoga, kterou dodnes používají hráči na smyčcové nástroje po celém světě. Jamníkovi patří respekt za to, s jakým entuziasmem Ševčíka znovuobjevuje a propaguje.
Osmnáctiletou houslistku Boha Moon provází pověst výjimečně nadané a pracovité umělkyně. Vítězka mnoha soutěží studuje od roku 2023 na Curtisově institutu, v Praze se připravovala u Josefa Špačka, který se jí věnoval i v Horažďovicích. Její technika je virtuózní, při prvním poslechu v létě se mi však zdálo, že výrazově má ještě co dohánět. Boha Moon ovšem na sobě stále pracuje. S Pavlem Praženicou si na Bořislavce zopakovali Sonátu pro housle a klavír č. 2 G dur, op. 13 Edvarda Griega. A musím uznat, že tentokrát jsem k jejímu výkonu neměla výhrad. Vedle samozřejmé technické brilance obdařila lyrické pasáže emocemi, v její hře byla vášnivost i křehkost, ve velmi dobře zahrané třetí větě bylo slyšet hravost i dramatičnost, při jejímž vyjádření se může opřít o velkolepou techniku. Její tón je plný, občas pravda ostřejší, ale to dokáže vykompenzovat vřelostí a nádhernou stříbřitostí. V provedení sonáty byla též patrná srozuměná souhra obou hráčů.
Několik slov ke klavíristovi. Nemohu se zbavit dojmu, že on je tou tichou hybnou silou dua, která výrazově vede a podněcuje. Sice se okatě neprosazuje, ale jeho tvorba frází, jejich vrcholy, zajímavé důrazy, měkkost forte a perlivost běhů jsou pro celkové vyznění skladby zásadní. Při poslechu jejich dua mě napadlo, že by bylo zajímavé slyšet, jak by se Pavol Praženica vyrovnal s výrazovými nástrahami Griegova klavírního koncertu. Vedle Griega předvedli oba muzikanti své technické schopnosti v Ševčíkově úpravě písničky Holka modrooká, kterou zahráli s obrovskou vervou a nasazením.
Před příchodem seskupení nazvaného Violoncellisté Ševčíkovy akademie prohlásil Tomáš Jamník, že hráče na tento nástroj poznáte zdaleka. Jsou to totiž „pohodáři“. A „pohodově“ vyznělo i jejich vystoupení – soustředěně a zároveň uvolněně, se spikleneckou soudržností. To bylo patrné již v úvodní Schubertově Ave Maria v úpravě Gwyna Seymoura, v níž si hráči s úsměvem předávali hlasy a pozorně i s hravostí se navzájem doprovázeli jemným pizzicatem. Dvořákovo Rondo g moll v úpravě Karla Chudého vyznělo půvabně, sehraně, hráči přesně přizvukovali vůdčímu hlasu Tomáše Jamníka. V posledním čísle – Chudého úpravě Smetanovy Skočné z Prodané nevěsty – oslnili cellisté virtuózní zběhlostí, s níž si poradili s rytmickými i frázovými nástrahami.
Posluchači již vědí, že koncerty mladých interpretů, studentů uměleckých akademií či konzervatoristů, mohou přinést velké hudební zážitky. Úterní koncert k nim rozhodně patřil.
Dvořákova Praha na Bořislavce: Ševčíkova akademie a Tomáš Jamník
Artium by KKCG, Bořislavka Centrum, Praha
9. září 2025, 18.00 hodin
Program
Otakar Ševčík: Holka modrooká (úprava české lidové písně)
Edvar Grieg: Sonáta pro housle a klavír č. 2 G dur, op. 13
Franz Schubert: Ave Maria , D. 839 (úprava Qwyn Seymour)
Antonín Dvořák: Rondo g moll, op. 94 (úprava Karel Chudý)
Bedřich Smetana: Skočná z opery Prodaná nevěsta (úprava Karel Chudý)
Účinkující
Boha Moon – housle
Pavol Praženica – klavír
Violoncellisté Ševčíkovy akademie: Jan Petrov, Seoyeon Lim, Tomáš Jamník, Anna Nekvasilová, Barbora Bílková, David Pěruška