Kristian Bezuidenhout je australský klavírista narozený v Jižní Africe v roce 1979, který se specializuje na historické klávesové nástroje, zejména fortepiano a cembalo. Patří k předním světovým interpretům barokní a klasické hudby a je uměleckým ředitelem prestižního souboru Freiburger Barockorchester.
Životopis
Bezuidenhout se narodil v roce 1979 v Jižní Africe a v osmi letech se s rodinou přestěhoval do Austrálie. Své hudební vzdělání zahájil v Austrálii a pokračoval na prestižní Eastman School of Music v Rochesteru ve státě New York. Studoval moderní klavír u Rebeccy Penneys, cembalo u Arthura Haase, fortepiano u Malcolma Bilsona a interpretační praxi u Paula O’Detta. Mezinárodní uznání získal ve 21 letech, kdy vyhrál první cenu i cenu publika na prestižní soutěži ve fortepianu v belgických Bruggách. V současnosti žije v Londýně.
Tvorba
Bezuidenhoutova bohatá diskografie čítá více než 30 alb, většinou vydaných u renomovaného labelu Harmonia Mundi. Mezi jeho nejdůležitější nahrávky patří kompletní klavírní díla Wolfganga Amadea Mozarta, která získala řadu prestižních ocenění včetně Diapason d’Or de l’Année. Nahrál také kompletní Beethovenovy klavírní koncerty s Freiburger Barockorchester a průběžně dokončuje cyklus všech Mozartových klavírních koncertů. Významné jsou též jeho komorní nahrávky, například Bachovy houslové sonáty s Isabelle Faust nebo Schubertův cyklus Winterreise s tenorem Markem Padmorem.
Význam
Bezuidenhout je považován za jednoho z nejdůležitějších současných interpretů historických klávesových nástrojů. Jako umělecký ředitel Freiburger Barockorchester a hlavní hostující dirigent English Concert významně ovlivňuje současnou interpretační praxi barokní a klasické hudby. Spolupracuje s předními světovými orchestry včetně Concertgebouw Orchestra, Chicago Symphony Orchestra či Leipzig Gewandhausorchester. V roce 2013 byl nominován na prestižní ocenění Gramophone Artist of the Year, což potvrdilo jeho postavení mezi světovou hudební elitou.
Zajímavosti
Bezuidenhout často používá originální historické nástroje nebo jejich věrné repliky od specializovaných tvůrců jako Paul McNulty. Při svých vystoupeních dokáže během jednoho koncertu přecházet mezi různými typy nástrojů – fortepianu, cembalem i moderním klavírem. Jeho láska k historickým nástrojům vznikla již v mládí, když uslyšel nahrávky Mozartových koncertů v podání Malcolma Bilsona a Johna Eliota Gardinera, což ho inspirovalo k zaměření na autentickou interpretaci období.